Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Mercedes första dieselhybrid klar 2011

https://www.klimatsmart.se/images/news/mercedes_benz_logo100x79.jpg

Nästa år introducerar Mercedes-Benz västeuropas första dieselhybridbil, E 300 BlueTEC Hybrid. Modellen, som premiärvisas på bilsalongen i Genève, drar för bilstorleken rekordlåga 4,1 l/100 kilometer och släpper inte ut mer koldioxid än 109 gram per kilometer - vilket kan jämföras med en småbil. Kombinationen av 150 kW/204 hk dieselmotor och 15 kW/20 hk elmotor ger Hybrid-bilen fina fartprestanda och för att bidra till den låga förbrukningen är både start/stop- och ett så kallat dellastsystem standard. Sammanlagt ger de båda kraftkällorna 165 kW/224 hk och respektingivande 580 Newtonmeter.ästa år introducerar Mercedes-Benz västeuropas första diselhybridbil, E 300 BlueTEC Hybrid. Modellen, som premiärvisas på bilsalongen i Genève, drar för bilstorleken rekordlåga 4,1 l/100 kilometer och släpper inte ut mer koldioxid än 109 gram per kilometer - vilket kan jämförasDieselmotorn i E 300 BlueTEC Hybrid är en fyrcylindrig 2,2 liters motor och mellan den och den sjustegade automatlådan sitter en hybridenhet med en rad funktioner: * Startmotor * Elektrisk drivmotor i låg och jämn fart upp till 85 kilometer per timma * Elektriskt krafttillskott vid fullt gaspådrag * Generator till litium/jonbatteriet * Omvandlare av rörelseenergi till el under motorbromsning och delvis under hjulbromsning Hybridenhetens strömflöde går från/till ett högvolts litium/jonbatteri som liksom övriga komponenter installerats i den nya E-Klassen (W/S212) utan att det inkräktar på vare sig kupé eller bagageutrymme. Nästa år utvidgar E 300 BlueTEC Hybrid i sedan- och kombiutförande Mercedes-Benz modellutbud av modeller som Stuttgartföretagets forsknings- och utvecklingsavdelning tagit fram och satt i produktion med ambitionen att reducera miljöbelastningen. Redan nu finns ett 70-tal BlueEfficiency modeller från A- till S-Klass, varav S 400 och ML 450 Hybrid utgör de mest avancerade tillsammans med B-Klass F-Cell (bränslecell). För svenskt vidkommande är B-Klass och den kommande E-Klass NGT av stor betydelse eftersom de kan köras på biogas som gör driften koldioxidneutral. Även på låga varv är elmotorn inkopplad och bidrar till dieselmotorns höga vridmoment och därmed snabba reaktioner. - Under långfärder i jämn fart anpassar motorelektroniken motorns insprutning till körsättet för att reducera förbrukningen och därmed utsläppen. - Tack vare en koppling mellan dieselmotorn och hybridenheten kan E 300 BlueTEC Hybrid köras på enbart el i farter upp till 35 kilometer per timma. Det betyder att kökörning, parkering och rangering kan göras utan att dieselmotorn ens startar. - Dieselmotorn i E 300 BlueTEC Hybrid stängs av så snart föraren lättar på gasen i farter under 80 km/t. Det gör att elmotorn ensam håller farten uppe, vissa experter kallar den delen av körning för "segling" andra "dellast". - Så snart föraren gasar respektive når en viss hastighet, startar dieselmotorn och går i ingrepp utan att vare sig komfort eller körning påverkas. - Hybridenheten fungerar som generator. Under motorbromsning omvandlar den rörelseenergi till el, som lagras i högvoltsbatteriet av litium/jon. Även under hjulbronmsning återvinns viss rörelseenergi. För mer information kontakta: Sverker Dahl, sverker.dahl@daimler.com, 040-671 84 71 ,0705-91 55 00.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Mercedes första dieselhybrid klar 2011

2010-03-02
Nästa år introducerar Mercedes-Benz västeuropas första dieselhybridbil, E 300 BlueTEC Hybrid. Modellen, som premiärvisas på bilsalongen i Genève, drar för bilstorleken rekordlåga 4,1 l/100 kilometer och släpper inte ut mer koldioxid än 109 gram per kilometer - vilket kan jämföras med en småbil.

Kombinationen av 150 kW/204 hk dieselmotor och 15 kW/20 hk elmotor ger Hybrid-bilen fina fartprestanda och för att bidra till den låga förbrukningen är både start/stop- och ett så kallat dellastsystem standard. Sammanlagt ger de båda kraftkällorna 165 kW/224 hk och respektingivande 580 Newtonmeter.ästa år introducerar Mercedes-Benz västeuropas första diselhybridbil, E 300 BlueTEC Hybrid. Modellen, som premiärvisas på bilsalongen i Genève, drar för bilstorleken rekordlåga 4,1 l/100 kilometer och släpper inte ut mer koldioxid än 109 gram per kilometer - vilket kan jämförasDieselmotorn i E 300 BlueTEC Hybrid är en fyrcylindrig 2,2 liters motor och mellan den och den sjustegade automatlådan sitter en hybridenhet med en rad funktioner:

* Startmotor
* Elektrisk drivmotor i låg och jämn fart upp till 85 kilometer per timma
* Elektriskt krafttillskott vid fullt gaspådrag
* Generator till litium/jonbatteriet
* Omvandlare av rörelseenergi till el under motorbromsning och delvis under hjulbromsning
Hybridenhetens strömflöde går från/till ett högvolts litium/jonbatteri som liksom övriga komponenter installerats i den nya E-Klassen (W/S212) utan att det inkräktar på vare sig kupé eller bagageutrymme.

Nästa år utvidgar E 300 BlueTEC Hybrid i sedan- och kombiutförande Mercedes-Benz modellutbud av modeller som Stuttgartföretagets forsknings- och utvecklingsavdelning tagit fram och satt i produktion med ambitionen att reducera miljöbelastningen. Redan nu finns ett 70-tal BlueEfficiency modeller från A- till S-Klass, varav S 400 och ML 450 Hybrid utgör de mest avancerade tillsammans med B-Klass F-Cell (bränslecell). För svenskt vidkommande är B-Klass och den kommande E-Klass NGT av stor betydelse eftersom de kan köras på biogas som gör driften koldioxidneutral.

Även på låga varv är elmotorn inkopplad och bidrar till dieselmotorns höga vridmoment och därmed snabba reaktioner.

- Under långfärder i jämn fart anpassar motorelektroniken motorns insprutning till körsättet för att reducera förbrukningen och därmed utsläppen.

- Tack vare en koppling mellan dieselmotorn och hybridenheten kan E 300 BlueTEC Hybrid köras på enbart el i farter upp till 35 kilometer per timma. Det betyder att kökörning, parkering och rangering kan göras utan att dieselmotorn ens startar.

- Dieselmotorn i E 300 BlueTEC Hybrid stängs av så snart föraren lättar på gasen i farter under 80 km/t. Det gör att elmotorn ensam håller farten uppe, vissa experter kallar den delen av körning för "segling" andra "dellast".

- Så snart föraren gasar respektive når en viss hastighet, startar dieselmotorn och går i ingrepp utan att vare sig komfort eller körning påverkas.

- Hybridenheten fungerar som generator. Under motorbromsning omvandlar den rörelseenergi till el, som lagras i högvoltsbatteriet av litium/jon. Även under hjulbronmsning återvinns viss rörelseenergi.

För mer information kontakta:
Sverker Dahl, sverker.dahl@daimler.com, 040-671 84 71
,0705-91 55 00.

Senaste nyheter