Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Lågt lufttryck - hög bränsleförbrukning

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister250x59ae.jpg

För lite luft i däcken ger onödig bränsleförbrukning på grund av onödigt stort rullmotstånd, dessutom förkortas däckens livslängd. Viktigast • Kontrollera lufttrycket i däcken varje månad. • Den gamla tumregeln 2 kg (bar) är ofta ett för litet tryck. Ha 10-15 % högre tryck (dvs. +0,2-0,5 bar) än det som rekommenderas i instruktionsboken. Se värdet i instruktionsboken som minimitryck. • Öka lufttrycket när du har mycket last eller flera passagerare. • Ha som regel att mäta lufttrycket på kalla däck. Trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10° C temperaturstegring hos däcken. • Däck ska ha ett mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. • Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars när det är vinterväglag ska motsvarande djup vara minst 3 mm. • För säkerhets skull, byt däck när c:a 3 mm återstår av mönsterdjupet, även på sommardäck. Om slitagevarnaren i däcket syns (en färgmarkering i slitbanan som kommer fram när däcket är så slitet att det bör bytas) är däcket inte godkänt. Däckets formförändring bildar rullmotståndet på kontaktytan mellan vägbanan och däcket och avgör i stor grad energiförbrukningen. Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. För en normal bilist innebär det 400-500 kronor extra om året. För en lastbilschaufför eller ett åkeri blir kostnaden mycket större. Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med en femtedel. Bredare däck drar mer bränsle än smala, och höghastighetsdäck kräver något mer bränsle än motsvarande däck avsett för lägre hastigheter av samma fabrikat. Skillnaderna är dock små i jämförelse med att köra med för lågt tryck. Använd inte dubbade vinterdäck i onödan. Dubbarna sliter loss partiklar från vägytan, vilket gör att partikelhalten i luften ökar (stort hälsoproblem i städer). Dessutom bullrar dubbdäcken mer än odubbade däck. Bullret från dubbdäck är ca 25 procent högre än bullret från odubbade vinterdäck.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Lågt lufttryck - hög bränsleförbrukning

2010-05-07
För lite luft i däcken ger onödig bränsleförbrukning på grund av onödigt stort rullmotstånd, dessutom förkortas däckens livslängd.

Viktigast
• Kontrollera lufttrycket i däcken varje månad.
• Den gamla tumregeln 2 kg (bar) är ofta ett för litet tryck. Ha 10-15 % högre tryck (dvs. +0,2-0,5 bar) än det som rekommenderas i instruktionsboken. Se värdet i instruktionsboken som minimitryck.
• Öka lufttrycket när du har mycket last eller flera passagerare.
• Ha som regel att mäta lufttrycket på kalla däck. Trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10° C temperaturstegring hos däcken.

• Däck ska ha ett mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.
• Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars när det är vinterväglag ska motsvarande djup vara minst 3 mm.
• För säkerhets skull, byt däck när c:a 3 mm återstår av mönsterdjupet, även på sommardäck. Om slitagevarnaren i däcket syns (en färgmarkering i slitbanan som kommer fram när däcket är så slitet att det bör bytas) är däcket inte godkänt.

Däckets formförändring bildar rullmotståndet på kontaktytan mellan vägbanan och däcket och avgör i stor grad energiförbrukningen.
Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. För en normal bilist innebär det 400-500 kronor extra om året. För en lastbilschaufför eller ett åkeri blir kostnaden mycket större.

Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med en femtedel.

Bredare däck drar mer bränsle än smala, och höghastighetsdäck kräver något mer bränsle än motsvarande däck avsett för lägre hastigheter av samma fabrikat. Skillnaderna är dock små i jämförelse med att köra med för lågt tryck.

Använd inte dubbade vinterdäck i onödan. Dubbarna sliter loss partiklar från vägytan, vilket gör att partikelhalten i luften ökar (stort hälsoproblem i städer). Dessutom bullrar dubbdäcken mer än odubbade däck. Bullret från dubbdäck är ca 25 procent högre än bullret från odubbade vinterdäck.

Senaste nyheter