Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Krönika - Elbilar måste köras snålt

https://www.klimatsmart.se/images/news/smart112x149.jpg

Under en månad körde vi elbil från Ystad till Haparanda. Totalt blev det 450 mil eftersom vi insisterade på att köra zick-zack för att komma till landets viktigaste kommuner. Syftet med Elbilsrekordet var trippelt: Vi ville visa att det nu går att köpa och köra avgasfria bilar – funkar de att köra från Ystad till Haparanda så funkar de för dig! Vi ville sporra kommunerna att förbättra infrastrukturen för elbilar – laddstolpar, snabbladdningsstationer, och prova-på-bilar. Och vi ville utvidga supermiljöbilspremien till att omfatta alla kundgrupper, inte bara privatpersoner som regeringen från början tänkt. Mission accomplished. Men på vägen lärde vi oss något viktigare: Att vi inte visste hur man kör elbil. Vi hade deltagit i mängder av kurser i sparsam körning eller ”eco driving”, och jag hade gång på gång haft lägsta förbrukningen av alla deltagare. Men i elbilen var vi lost. Elbilen har inga växlar, så ”snabbt upp i fart” funkar inte. ”Släpp gasen tidigt och rulla länge” funkar inte riktigt heller, eftersom bilen motorbromsar och man alltså stannar tidigare än man tänkt. ”Undvik bromsen” är inte självklart, eftersom bromskraften återförs till batterierna och förlänger räckvidden. Hur mycket kupén behöver värmas eller kylas är avgörande för räckvidden, så sparsam körning med elbil inkluderar var bilen parkeras. Hur mycket påverkar det att ha på radion, stolsvärmen, vindrutetorkaren? Med tiden lärde vi oss mer och mer om just vår elbil, och som bäst hade vi 175 kilometers räckvidd, klart längre än vad tillverkaren Citroën angav. Lärdomarna var viktiga; när man ska från Ystad till Haparanda betyder förlängd räckvidd färre laddstopp längs vägen. För våra vanliga bilar med förbränningsmotor betyder sparsam körning förvisso lägre förbrukning, lägre klimatpåverkan och lägre bränslenota, men det är för elbilarna skillnaden är riktigt stor. Sparsam körning i elbil kan vara skillnaden mellan att bli stående ett par kilometer från målet och att komma fram. Det kan betyda att den som tidigare ratade elbilen för att räckvidden var för kort nu kan byta till avgasfri bilism. Vi minns alla vår körskolelärare, första bilen vi körde, uppkörningen och när vi fick hämta ut körkortet på Posten. Nu är det dags att tänka nytt. Det är dags att lära sig köra elbilar sparsamt, snålt och smart. Jag utmanar er att försöka slå mina 175 kilometer på en laddning! Skrivet av Mattias Goldmann, Gröna Bilister, på bloggen Miljösmart Körkort.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Krönika - Elbilar måste köras snålt

2012-04-18
Under en månad körde vi elbil från Ystad till Haparanda. Totalt blev det 450 mil eftersom vi insisterade på att köra zick-zack för att komma till landets viktigaste kommuner.

Syftet med Elbilsrekordet var trippelt: Vi ville visa att det nu går att köpa och köra avgasfria bilar – funkar de att köra från Ystad till Haparanda så funkar de för dig! Vi ville sporra kommunerna att förbättra infrastrukturen för elbilar – laddstolpar, snabbladdningsstationer, och prova-på-bilar. Och vi ville utvidga supermiljöbilspremien till att omfatta alla kundgrupper, inte bara privatpersoner som regeringen från början tänkt.

Mission accomplished. Men på vägen lärde vi oss något viktigare: Att vi inte visste hur man kör elbil. Vi hade deltagit i mängder av kurser i sparsam körning eller ”eco driving”, och jag hade gång på gång haft lägsta förbrukningen av alla deltagare. Men i elbilen var vi lost.

Elbilen har inga växlar, så ”snabbt upp i fart” funkar inte. ”Släpp gasen tidigt och rulla länge” funkar inte riktigt heller, eftersom bilen motorbromsar och man alltså stannar tidigare än man tänkt. ”Undvik bromsen” är inte självklart, eftersom bromskraften återförs till batterierna och förlänger räckvidden. Hur mycket kupén behöver värmas eller kylas är avgörande för räckvidden, så sparsam körning med elbil inkluderar var bilen parkeras. Hur mycket påverkar det att ha på radion, stolsvärmen, vindrutetorkaren?

Med tiden lärde vi oss mer och mer om just vår elbil, och som bäst hade vi 175 kilometers räckvidd, klart längre än vad tillverkaren Citroën angav. Lärdomarna var viktiga; när man ska från Ystad till Haparanda betyder förlängd räckvidd färre laddstopp längs vägen.

För våra vanliga bilar med förbränningsmotor betyder sparsam körning förvisso lägre förbrukning, lägre klimatpåverkan och lägre bränslenota, men det är för elbilarna skillnaden är riktigt stor. Sparsam körning i elbil kan vara skillnaden mellan att bli stående ett par kilometer från målet och att komma fram. Det kan betyda att den som tidigare ratade elbilen för att räckvidden var för kort nu kan byta till avgasfri bilism.

Vi minns alla vår körskolelärare, första bilen vi körde, uppkörningen och när vi fick hämta ut körkortet på Posten. Nu är det dags att tänka nytt. Det är dags att lära sig köra elbilar sparsamt, snålt och smart. Jag utmanar er att försöka slå mina 175 kilometer på en laddning!

Skrivet av Mattias Goldmann, Gröna Bilister, på bloggen Miljösmart Körkort.

Se även: www.elbilsrekordet.se och www.gronabilister.se

Senaste nyheter