Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Gröna Bilister om miljöbilsdefinitionen

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister250x59pa.jpg

39 bilmodeller uppfyller redan den kommande miljöbilsdefinitionen; 7 diesel-, 9 etanol-, 10 gas-, 5 hybrid-, 2 laddhybrid- och 6 elbilar. Gröna Bilisters sammanställning visar på många bilar och bra utfall för de förnybara drivmedlen – men perversa effekter av att tyngre bilar får släppa ut mer än lättare. Miljöbilar ska från årsskiftet i snitt släppa ut 95 g CO2/km, men ju tyngre bil, desto mer får den släppa ut – de tyngsta till och med över dagens miljöbilsgräns på 120 g CO2/km. Bilar drivna med biogas och etanol får klimatnyttan tillgodoräknad genom att i snitt få släppa ut 150 g CO2/km. - Redan nu finns det miljöbilar enligt nästa definition på alla drivmedel, i alla storleksklasser, fram-, bak- och fyrhjulsdrivna och från dryga tiotalet bilmärken. Alla kan välja miljöbil också med den skärpta definitionen, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister. Gröna Bilister har tidigare kritiserat att miljöbilarna får släppa ut mer ju tyngre de är, och nu syns effekterna svart på vitt. - Snåldieslarna av Skoda Fabia och Volkswagen Polo delar teknik och har samma utsläppsnivå men bara Skodan är miljöbilsgodkänd – Polon är för lätt! Det är perverst, och värre blir det – en jätte-SUV från Bentley med 130 gram koldioxid per kilometer godkänns tack vare att den väger en bra bit över två ton. Regeringen måste fundera ett varv till om detta verkligen var tanken. Modeller som uppfyller kommande miljöbilsdefinitionen kan du se på Gröna Bilisters hemsida.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Gröna Bilister om miljöbilsdefinitionen

2012-04-26
39 bilmodeller uppfyller redan den kommande miljöbilsdefinitionen; 7 diesel-, 9 etanol-, 10 gas-, 5 hybrid-, 2 laddhybrid- och 6 elbilar. Gröna Bilisters sammanställning visar på många bilar och bra utfall för de förnybara drivmedlen – men perversa effekter av att tyngre bilar får släppa ut mer än lättare.

Miljöbilar ska från årsskiftet i snitt släppa ut 95 g CO2/km, men ju tyngre bil, desto mer får den släppa ut – de tyngsta till och med över dagens miljöbilsgräns på 120 g CO2/km. Bilar drivna med biogas och etanol får klimatnyttan tillgodoräknad genom att i snitt få släppa ut 150 g CO2/km.

- Redan nu finns det miljöbilar enligt nästa definition på alla drivmedel, i alla storleksklasser, fram-, bak- och fyrhjulsdrivna och från dryga tiotalet bilmärken. Alla kan välja miljöbil också med den skärpta definitionen, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Gröna Bilister har tidigare kritiserat att miljöbilarna får släppa ut mer ju tyngre de är, och nu syns effekterna svart på vitt.

- Snåldieslarna av Skoda Fabia och Volkswagen Polo delar teknik och har samma utsläppsnivå men bara Skodan är miljöbilsgodkänd – Polon är för lätt! Det är perverst, och värre blir det – en jätte-SUV från Bentley med 130 gram koldioxid per kilometer godkänns tack vare att den väger en bra bit över två ton. Regeringen måste fundera ett varv till om detta verkligen var tanken.

Modeller som uppfyller kommande miljöbilsdefinitionen kan du se på Gröna Bilisters hemsida.

Senaste nyheter