
Redaktör:
Jens Ljunggren
Efter peak oil dags för peak car
2011-09-01

På senare år har det talats om ”peak oil”, när oljeproduktionen ska nå sin topp och även ”peak soil”, som anknyter till långsiktig brist på jordbruksmark. Nyligen läste jag om ”peak car” i en artikel i New scientist av Fred Pearce.
På sina håll i världen så har faktiskt peak car redan nåtts. Försäljningen av nya bilar i USA har halverats från 11 miljoner 1985 till 5.5 miljoner 2009. Peak car har även uppnåtts när det gäller ägande av bilar i USA och det samma gäller för bilresande per-capita. Tittar man på Japan så hade de sin ”biltopp” redan på 90-talet. Ser man på väst som helhet så var ”tipping point” 2004. Det året såg förutom USA, även UK, Tyskland, Frankrike och Sverige början på en trend av minskat bilresande per person och den trenden fortsätter idag.
Vad beror då detta på. Tja ökade bränslekostnader och höjda försäkringspremier är förstås en orsak. Det handlar också om urbaniseringen. När fler och fler människor bor i staden blir det opraktiskt och klumpigt att ta sig fram med bil där. En annan orsak är demografi. I t.ex. Japan ökar mängden äldre personer i befolkningen och dessa kör bil i mindre utsträckning än andra. Men i USA återfinns den största minskningen hos personer under 35. Man tror här att det beror på att det blivit hippt att bo inne i stan, man vill inte bo i förorten och många sociala möten sker på nätet vilket minskar behovet av bilen. Dessutom vill man i denna grupp spendera sina pengar på annat än att underhålla en dyr bil.
Tittar man på det stora hela så kan det vara så att vi närmar oss ett ”peak travel” överhuvudtaget. Någonstans går gränsen för hur mycket vi vill och behöver röra på oss.
Naturligtvis är inte alla trender miljömässigt positiva. Som exempel ökar andelen stora bilar och antalet personer som reser i varje bil minskar. Och så har vi förstås Kina och Indien där inga toppar är i sikte… Men inga ökningar pågår för evigt och toppen för bilresande kommer även att nås i dessa länder. Och som det så fint formulerades i artikel: ”And at least the west is falling out of love with the car.” Och så småningom kommer resten av världen att följa efter.
Skrivet av Marie Pettersson på bloggen TEM-funderingar.
Klicka på följande länk för att läsa den vetenskapliga artikeln: www.rudi.net/node/22123
På sina håll i världen så har faktiskt peak car redan nåtts. Försäljningen av nya bilar i USA har halverats från 11 miljoner 1985 till 5.5 miljoner 2009. Peak car har även uppnåtts när det gäller ägande av bilar i USA och det samma gäller för bilresande per-capita. Tittar man på Japan så hade de sin ”biltopp” redan på 90-talet. Ser man på väst som helhet så var ”tipping point” 2004. Det året såg förutom USA, även UK, Tyskland, Frankrike och Sverige början på en trend av minskat bilresande per person och den trenden fortsätter idag.
Vad beror då detta på. Tja ökade bränslekostnader och höjda försäkringspremier är förstås en orsak. Det handlar också om urbaniseringen. När fler och fler människor bor i staden blir det opraktiskt och klumpigt att ta sig fram med bil där. En annan orsak är demografi. I t.ex. Japan ökar mängden äldre personer i befolkningen och dessa kör bil i mindre utsträckning än andra. Men i USA återfinns den största minskningen hos personer under 35. Man tror här att det beror på att det blivit hippt att bo inne i stan, man vill inte bo i förorten och många sociala möten sker på nätet vilket minskar behovet av bilen. Dessutom vill man i denna grupp spendera sina pengar på annat än att underhålla en dyr bil.
Tittar man på det stora hela så kan det vara så att vi närmar oss ett ”peak travel” överhuvudtaget. Någonstans går gränsen för hur mycket vi vill och behöver röra på oss.
Naturligtvis är inte alla trender miljömässigt positiva. Som exempel ökar andelen stora bilar och antalet personer som reser i varje bil minskar. Och så har vi förstås Kina och Indien där inga toppar är i sikte… Men inga ökningar pågår för evigt och toppen för bilresande kommer även att nås i dessa länder. Och som det så fint formulerades i artikel: ”And at least the west is falling out of love with the car.” Och så småningom kommer resten av världen att följa efter.
Skrivet av Marie Pettersson på bloggen TEM-funderingar.
Klicka på följande länk för att läsa den vetenskapliga artikeln: www.rudi.net/node/22123
Källa: Stiftelsen TEM blogg
Senaste nyheter
-
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-01-10
Volvo tillverkar elektrisk lastbil med 44 mils räckviddVolvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric,… -
2021-12-13
Regeringsbeslut ger stor framtidstro i biogasbranschenRegeringen beslutade tidigare under hösten att gasbilar även framöver ska klassas som miljöbilar… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-09-24
Regeringen inför långsiktigt stöd till biogasproduktionFörra veckan gav miljö- och klimatminister Per Bolund och jämställdhets- och bostadsminister Märta… -
2021-09-10
Nytt bidrag på 5000 kr för att flytta fordonsvrakRegeringen har beslutat om en förordning om bidrag till kommuner för att flytta fordonsvrak som ska…