Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Dieseltrenden måste stoppas

https://www.klimatsmart.se/images/news/ankersjo250x181.jpg

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö välkomnar en skärpt miljöbilsdefinition. Rätt utformad blir den ett viktigt verktyg för att nå mål som en fossil­ oberoende fordonsflotta 2030 och en fossilfri stad 2050. Stockholm har stolta traditioner när det gäller miljöbilar. Fortfarande säljs överlägset flest miljöbilar i Stockholm och länet har högst andel miljöbilar – närmare 14 procent av bilarna i länet är miljöbilar. Snittet för hela landet är en av tio bilar. Men andelen nyregistrerade bilar som drivs av förnybara bränslen minskar, såväl i Stockholm som i landet i stort. Diesel dominerar allt mer - sju av tio nysålda miljöbilar går nu på diesel. – Det är ett bekymmer att trenden går mot diesel inte minst mot bakgrunden att vi har problem med utsläpp av kvävedioxid. Vi försöker få regeringen att styra bort från detta, bl. a med hjälp av sin kommande miljöbilsdefinition, säger Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad. Under våren väntas förslaget till den nya miljöbilsdefinitionen. Vad är de viktigaste bitarna att få på plats? – Både vi i Stadshuset liksom tjänstebilsköpare och bränsle- och bilproducenter måste få en långsiktig plan. Målet är ju en fossilfri fordonsflotta år 2030 – då måste det också finnas ett perspektiv på hur vi ska ta oss dit. Om vi överhuvudtaget ska kunna ta bilen i Stockholm måste det finnas förutsättningar för en marknad med förnybara drivmedel. Därför vill vi att en kommande miljöbilsdefinition tar hänsyn till att de totala utsläppen av klimatgaser blir lägre från bilar som drivs av förnybara drivmedel. Och att det finns relevanta styrmedel för att stimulera företag och enskilda att välja miljöbil.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Dieseltrenden måste stoppas

2012-04-01
Per Ankersjö.
Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö välkomnar en skärpt miljöbilsdefinition. Rätt utformad blir den ett viktigt verktyg för att nå mål som en fossil­ oberoende fordonsflotta 2030 och en fossilfri stad 2050.

Stockholm har stolta traditioner när det gäller miljöbilar. Fortfarande säljs överlägset flest miljöbilar i Stockholm och länet har högst andel miljöbilar – närmare 14 procent av bilarna i länet är miljöbilar. Snittet för hela landet är en av tio bilar. Men andelen nyregistrerade bilar som drivs av förnybara bränslen minskar, såväl i Stockholm som i landet i stort. Diesel dominerar allt mer - sju av tio nysålda miljöbilar går nu på diesel.

– Det är ett bekymmer att trenden går mot diesel inte minst mot bakgrunden att vi har problem med utsläpp av kvävedioxid. Vi försöker få regeringen att styra bort från detta, bl. a med hjälp av sin kommande miljöbilsdefinition, säger Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad.

Under våren väntas förslaget till den nya miljöbilsdefinitionen. Vad är de viktigaste bitarna att få på plats?

– Både vi i Stadshuset liksom tjänstebilsköpare och bränsle- och bilproducenter måste få en långsiktig plan. Målet är ju en fossilfri fordonsflotta år 2030 – då måste det också finnas ett perspektiv på hur vi ska ta oss dit. Om vi överhuvudtaget ska kunna ta bilen i Stockholm måste det finnas förutsättningar för en marknad med förnybara drivmedel. Därför vill vi att en kommande miljöbilsdefinition tar hänsyn till att de totala utsläppen av klimatgaser blir lägre från bilar som drivs av förnybara drivmedel. Och att det finns relevanta styrmedel för att stimulera företag och enskilda att välja miljöbil.

Senaste nyheter