Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Audi A8 hybrid är effektiv rakt igenom

https://www.klimatsmart.se/images/news/audia8hybrid250x170.jpg

Motorstyrka som en 6-cylindrig, bränsleförbrukning som en 4-cylindrig: Under 2012 startar produktionen av A8 hybrid. Bensinmotorn – en 2.0 TFSI – levererar tillsammans med en elmotor en uteffekt på 245 hk och ett vridmoment på 480 Nm. Snittförbrukningen ligger under 6,4 liter per 100 km. På ren eldrift har A8 hybrid en topphastighet på 100 km/h och kan vid en hastighet på 60 km/h köra ca 3 km utsläppsfritt. Audi A8 hybrid visas nu på bilsalongen i Frankfurt. Audi A8 hybrid är byggd som en högeffektiv parallellhybrid. 2.0 TFSI-motorn, som modifierats på vissa områden, har en uteffekt på 211 hk och ett vridmoment på 350 Nm i varvtalsområdet från 1 500 till 4 200 v/min. Förbränningsmotorn arbetar tillsammans med en skivformad elmotor som utvecklar 40 kW (54 hk) och levererar ett vridmoment på 210 Nm. Den synkrona permanentmagnetmotorn har placerats där momentomvandlaren vanligtvis sitter, framför den modifierade 8-växlade tiptronic-växellådan. En flerlamellskoppling i oljebad svarar för in- och urkopplingen av elmotorn och TFSI-motorn. Kopplingen är extremt precis och mjuk i alla situationer. Den mycket bekväma och snabbväxlande hybridväxellådan leder motorkraften till framhjulen och bidrar med sitt långa utväxlingsförhållande till hybridmodellens höga effektivitet. Systemets korttidseffekt på 245 hk och vridmoment på 480 Nm garanterar goda prestanda. Det tar bara 7,7 sekunder för Audi A8 hybrid att ta sig upp i 100 km/h från stillastående, och topphastigheten ligger på 235 km/h. Bränsleförbrukningen enligt EU-cykeln ligger på under 6,4 liter per 100 km och CO2-utsläppen är mindre än 148 gram per km (alla värden är preliminära). Audi A8 hybrid kan komma upp i100 km/h helt på eldrift och har en räckvidd på upp till 3 kilometer vid en konstant hastighet på 60 km/h. Det här ger föraren tre lägen att välja på: Den elbilstypiska mappningen prioriterar eldrift, medan D-läget effektivt styr både bensinmotorn och elmotorn. S-läget är liksom tiptronic-kulissen anpassad för sportig körning. A8 hybrid har fem driftslägen: enbart med TFSI-motorn, enbart på eldrift, eller så hybriddrivning – med energiåtervinning och boosting som ytterligare alternativ. Föraren kan läsa av alla driftslägena i detalj på två displayer. Litiumjonbatteriet, som väger 36,7 kg, sitter placerat i ett kollisionssäkert utrymme i bagageutrymmet. Batteriet har en nominell energi på 1.3 kWh och levererar en effekt på upp till 40 kW. Beroende på behovet används två olika metoder för att luftkyla batteriet: dels med kupéluft med hjälp av en fläkt, dels via en separat kylkrets kopplad till den automatiska luftkonditioneringen. På så sätt hålls batteriet inom det temperaturintervall som krävs för att dess potential ska kunna utnyttjas till fullo. Elmotorn och den kompakta kraftelektroniken, som fungerar som en styrning mellan elmotorn och batteriet, är vattenkylda. För mer information, kontakta: Eva-Maria Elstner, 08-553 865 35, 070-766 65 35, Eva-Maria.Elstner@audi.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Audi A8 hybrid är effektiv rakt igenom

2011-09-16
Motorstyrka som en 6-cylindrig, bränsleförbrukning som en 4-cylindrig: Under 2012 startar produktionen av A8 hybrid. Bensinmotorn – en 2.0 TFSI – levererar tillsammans med en elmotor en uteffekt på 245 hk och ett vridmoment på 480 Nm. Snittförbrukningen ligger under 6,4 liter per 100 km. På ren eldrift har A8 hybrid en topphastighet på 100 km/h och kan vid en hastighet på 60 km/h köra ca 3 km utsläppsfritt. Audi A8 hybrid visas nu på bilsalongen i Frankfurt.

Audi A8 hybrid är byggd som en högeffektiv parallellhybrid. 2.0 TFSI-motorn, som modifierats på vissa områden, har en uteffekt på 211 hk och ett vridmoment på 350 Nm i varvtalsområdet från 1 500 till 4 200 v/min. Förbränningsmotorn arbetar tillsammans med en skivformad elmotor som utvecklar 40 kW (54 hk) och levererar ett vridmoment på 210 Nm.

Den synkrona permanentmagnetmotorn har placerats där momentomvandlaren vanligtvis sitter, framför den modifierade 8-växlade tiptronic-växellådan. En flerlamellskoppling i oljebad svarar för in- och urkopplingen av elmotorn och TFSI-motorn. Kopplingen är extremt precis och mjuk i alla situationer. Den mycket bekväma och snabbväxlande hybridväxellådan leder motorkraften till framhjulen och bidrar med sitt långa utväxlingsförhållande till hybridmodellens höga effektivitet.

Systemets korttidseffekt på 245 hk och vridmoment på 480 Nm garanterar goda prestanda. Det tar bara 7,7 sekunder för Audi A8 hybrid att ta sig upp i 100 km/h från stillastående, och topphastigheten ligger på 235 km/h. Bränsleförbrukningen enligt EU-cykeln ligger på under 6,4 liter per 100 km och CO2-utsläppen är mindre än 148 gram per km (alla värden är preliminära).

Audi A8 hybrid kan komma upp i100 km/h helt på eldrift och har en räckvidd på upp till 3 kilometer vid en konstant hastighet på 60 km/h. Det här ger föraren tre lägen att välja på: Den elbilstypiska mappningen prioriterar eldrift, medan D-läget effektivt styr både bensinmotorn och elmotorn. S-läget är liksom tiptronic-kulissen anpassad för sportig körning. A8 hybrid har fem driftslägen: enbart med TFSI-motorn, enbart på eldrift, eller så hybriddrivning – med energiåtervinning och boosting som ytterligare alternativ. Föraren kan läsa av alla driftslägena i detalj på två displayer.

Litiumjonbatteriet, som väger 36,7 kg, sitter placerat i ett kollisionssäkert utrymme i bagageutrymmet. Batteriet har en nominell energi på 1.3 kWh och levererar en effekt på upp till 40 kW. Beroende på behovet används två olika metoder för att luftkyla batteriet: dels med kupéluft med hjälp av en fläkt, dels via en separat kylkrets kopplad till den automatiska luftkonditioneringen. På så sätt hålls batteriet inom det temperaturintervall som krävs för att dess potential ska kunna utnyttjas till fullo. Elmotorn och den kompakta kraftelektroniken, som fungerar som en styrning mellan elmotorn och batteriet, är vattenkylda.

För mer information, kontakta:
Eva-Maria Elstner, 08-553 865 35, 070-766 65 35, Eva-Maria.Elstner@audi.se.
Källa: Audi Sverige

Senaste nyheter