Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Audi A1 e-tron ger nollutsläpp i staden

https://www.klimatsmart.se/images/news/audi240x70.gif

Audis nya e-tronfamilj utökas nu steg för steg. A1 e-tron, som Audi visar just nu på bilsalongen i Genève, är en innovativ Mega City Vehicle (MCV). Precis som de tidigare presenterade e-tronmodellerna har den ett elektriskt drivsystem. En räckvidd på över 50 kilometer i stadstrafik, och en maximal effekt 102 hk, gör den även rolig att köra. En kompakt förbränningsmotor laddar batteriet när energin tagit slut. Den kraftfulla, frontmonterade och tvärställda elmotorn ger Audi A1 e-tron kraft att accelerera från stillastående till 100 km/h på endast 10,2 sekunder på sin väg mot toppfarten på över 130 km/h. Den kompakta MCV-bilen släpper inte ut någonting under resans första 50 kilometer, exempelvis i stadstrafik. Batteriet består av ett paket av litium-jon-moduler som placerats i golvet framför bakaxeln. En liten wankelmotor med enkel rotor används för att öka räckvidden i denna konceptbil som är nästintill klar för serietillverkning. enna ”räckviddsförlängare” driver en generator som producerar 15 kW laddkraft. Om ”räckviddsförlängaren” används för att ladda upp batteriet får A1 e-tron en räckvidd som sträcker sig ytterligare 200 kilometer. Enligt ett förslag till standard för beräkning av bränsleförbrukning för fordon med ”räckviddsförlängare”, motsvarar detta en bränsleförbrukning på 1,9 liter/100 km – vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 45 g/km. Den synkrona elmotorn i Audi A1 e-tron är monterad på tvären i bilens front. Dess låga placering har en positiv inverkan på fordonets tyngdpunkt. Den kontinuerliga effekten är beräknad till 61 hk, med en toppeffekt på 102 hk tillgänglig under kortare stunder. Ett vridmoment på 150 Nm är ständigt tillgängligt, och det maximala vridmomentet är 240 Nm. Den stora elmotorn som driver A1 e-tron kan konvertera bromsenergi till elektrisk ström och mata tillbaka till det elektriska systemet. Den höga nivån av återvinning ger fördelar för den totala effektiviteten. De elektriska kontrollåtgärderna är omärkliga för föraren, som enbart märker den välbekanta, exakta och fullständigt kontrollerbara pedalkänslan. Energilagringen är placerad under golvet, en idealisk plats med tanke på tyngdpunkt och viktfördelning. Batteripaketet är format som ett T, där den lodräta stapeln fyller ut den bakre delen av centrumtunneln medan tvärstapeln fyller ut området framför bakaxeln där bränsletanken annars brukar finnas. Det uppladdningsbara, 380-volts litium-jon-batteriet har ett nominellt energiinnehåll på 12 kilowattimmar och väger mindre än 150 kg. Audi A1 e-tron kan köras 50 kilometer helt avgasfritt i stadstrafik med det kraftfulla batteriet. På längre resor laddas batteriet genom en mycket kompakt förbränningsmotor som är monterad under bagageutrymmet. Enligt utkastet till en ny standard för bränslemätning ger de två olika driftslägena tillsammans en förbrukning på endast 1,9 liter/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 45 g/km. Vid körning i elektrisk drift är CO2-utsläppet givetvis noll. Den bakre diffusorn med aluminiumpaneler saknar avgasrör något som understryker bilens bredd och avslöjar låga utsläpp. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, Audi Sverige, 08-553 865 35,070-766 65 35.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Audi A1 e-tron ger nollutsläpp i staden

2010-03-03
Audis nya e-tronfamilj utökas nu steg för steg. A1 e-tron, som Audi visar just nu på bilsalongen i Genève, är en innovativ Mega City Vehicle (MCV). Precis som de tidigare presenterade e-tronmodellerna har den ett elektriskt drivsystem. En räckvidd på över 50 kilometer i stadstrafik, och en maximal effekt 102 hk, gör den även rolig att köra. En kompakt förbränningsmotor laddar batteriet när energin tagit slut.

Den kraftfulla, frontmonterade och tvärställda elmotorn ger Audi A1 e-tron kraft att accelerera från stillastående till 100 km/h på endast 10,2 sekunder på sin väg mot toppfarten på över 130 km/h. Den kompakta MCV-bilen släpper inte ut någonting under resans första 50 kilometer, exempelvis i stadstrafik. Batteriet består av ett paket av litium-jon-moduler som placerats i golvet framför bakaxeln.

En liten wankelmotor med enkel rotor används för att öka räckvidden i denna konceptbil som är nästintill klar för serietillverkning. enna ”räckviddsförlängare” driver en generator som producerar 15 kW laddkraft. Om ”räckviddsförlängaren” används för att ladda upp batteriet får A1 e-tron en räckvidd som sträcker sig ytterligare 200 kilometer. Enligt ett förslag till standard för beräkning av bränsleförbrukning för fordon med ”räckviddsförlängare”, motsvarar detta en bränsleförbrukning på 1,9 liter/100 km – vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 45 g/km.

Den synkrona elmotorn i Audi A1 e-tron är monterad på tvären i bilens front. Dess låga placering har en positiv inverkan på fordonets tyngdpunkt. Den kontinuerliga effekten är beräknad till 61 hk, med en toppeffekt på 102 hk tillgänglig under kortare stunder. Ett vridmoment på 150 Nm är ständigt tillgängligt, och det maximala vridmomentet är 240 Nm.

Den stora elmotorn som driver A1 e-tron kan konvertera bromsenergi till elektrisk ström och mata tillbaka till det elektriska systemet. Den höga nivån av återvinning ger fördelar för den totala effektiviteten. De elektriska kontrollåtgärderna är omärkliga för föraren, som enbart märker den välbekanta, exakta och fullständigt kontrollerbara pedalkänslan.

Energilagringen är placerad under golvet, en idealisk plats med tanke på tyngdpunkt och viktfördelning. Batteripaketet är format som ett T, där den lodräta stapeln fyller ut den bakre delen av centrumtunneln medan tvärstapeln fyller ut området framför bakaxeln där bränsletanken annars brukar finnas. Det uppladdningsbara, 380-volts litium-jon-batteriet har ett nominellt energiinnehåll på 12 kilowattimmar och väger mindre än 150 kg.

Audi A1 e-tron kan köras 50 kilometer helt avgasfritt i stadstrafik med det kraftfulla batteriet. På längre resor laddas batteriet genom en mycket kompakt förbränningsmotor som är monterad under bagageutrymmet.

Enligt utkastet till en ny standard för bränslemätning ger de två olika driftslägena tillsammans en förbrukning på endast 1,9 liter/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 45 g/km. Vid körning i elektrisk drift är CO2-utsläppet givetvis noll.

Den bakre diffusorn med aluminiumpaneler saknar avgasrör något som understryker bilens bredd och avslöjar låga utsläpp.

För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, Audi Sverige, 08-553 865 35,070-766 65 35.
Källa: Audi

Senaste nyheter