Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Åtta av tio åkare tänker på miljön

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

Goodyear Dunlop har frågat sammanlagt över 400 åkeriägare i Europa om bränsleeffektivitet och minskning av sina koldioxidutsläpp. Och långt ifrån allt är rolig läsning. En av sex tror att de fram till 2020 kommer tvingas till nedläggning på grund av ökade miljökrav. Drygt 40 procent av de tillfrågade säger att de inte kommer ha tillräckligt med medel till att investera i renare lastbilar. Av de tillfrågade har nära 70 procent investerat i eco drive-utbildningar till sin personal, 59 procent har miljöprestanda i fokus när de upphandlar nya fordon och 44 procent arbetar med att skapa smartare logistiklösningar. Av de tillfrågade nyttjar 42 procent bränsleeffektiva däck och 24 procent monterar spoilers, sidokjolar och andra aerodynamiska hjälpmedel. Bara åtta procent av de tillfrågade svarade att de inte gjort något för att minska bränslekostnaden under de senaste tio åren. En tredjedel säger också att de inte har några planer alls på att förbereda sig mer på de hårdare krav på minskade utsläpp av koldioxid som kommer under kommande år. Av de som planerar ytterligare åtgärder säger 37 procent att de kommer lägga mer fokus på koldioxidutsläppen vid investering i nya fordon och 32 procent kommer försöka skapa bättre logistikupplägg. 32 procent kommer också att investera i teknik för att försöka minska på utsläppen från sin nuvarande flotta. 23 procent kommer också införa egna koldioxidmål för sin verksamhet. 52 procent av åkerierna tror dock inte att de kan uppnå större bränslebesparingar än 10 procent och bara en av tio tror att sektorn kan uppnå bränslebesparingsmålet på 20 procent i EU:s vitbok. Undersökningen visar också att åkerier från länder med lägre bränslepriser är mer optimistiska. I både Polen och Spanien, där bränslekostnaderna ligger under genomsnittet i EU, är en femtedel av åkerierna övertygade om att de kan uppnå ytterligare 20 procent besparingar till år 2020. I Storbritannien, där priserna är högre än det europeiska genomsnittet, tror dock en tredjedel av åkerierna att de har gjort allt de kan för att förbättra bränsleeffektiviteten och att det inte finns något mer som kan göras. Bland åkarna i Goodyear dunlops undersökning vill en av tre att EU ska investera i teknik och utvecklingsprogram för att skapa bättre bränsleeffektivitet. En av fyra vill ha ett bra verktyg för kostnads- och koldioxidbesparingar för investeringar i miljövänligare utrustning och miljöutbildning. En av fyra vill också ha mer information om de faktorer som påverkar bränsleeffektiviteten. En av fem vill dessutom ha en europeisk lagstiftning som premierar effektiva åkerier. Undersökningen gjordes bland 400 åkerier över hela Europa, och studien har också kompletterats med ett antal djupintervjuer.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Åtta av tio åkare tänker på miljön

2012-01-27
Goodyear Dunlop har frågat sammanlagt över 400 åkeriägare i Europa om bränsleeffektivitet och minskning av sina koldioxidutsläpp. Och långt ifrån allt är rolig läsning. En av sex tror att de fram till 2020 kommer tvingas till nedläggning på grund av ökade miljökrav. Drygt 40 procent av de tillfrågade säger att de inte kommer ha tillräckligt med medel till att investera i renare lastbilar.

Av de tillfrågade har nära 70 procent investerat i eco drive-utbildningar till sin personal, 59 procent har miljöprestanda i fokus när de upphandlar nya fordon och 44 procent arbetar med att skapa smartare logistiklösningar. Av de tillfrågade nyttjar 42 procent bränsleeffektiva däck och 24 procent monterar spoilers, sidokjolar och andra aerodynamiska hjälpmedel.

Bara åtta procent av de tillfrågade svarade att de inte gjort något för att minska bränslekostnaden under de senaste tio åren. En tredjedel säger också att de inte har några planer alls på att förbereda sig mer på de hårdare krav på minskade utsläpp av koldioxid som kommer under kommande år. Av de som planerar ytterligare åtgärder säger 37 procent att de kommer lägga mer fokus på koldioxidutsläppen vid investering i nya fordon och 32 procent kommer försöka skapa bättre logistikupplägg. 32 procent kommer också att investera i teknik för att försöka minska på utsläppen från sin nuvarande flotta. 23 procent kommer också införa egna koldioxidmål för sin verksamhet.

52 procent av åkerierna tror dock inte att de kan uppnå större bränslebesparingar än 10 procent och bara en av tio tror att sektorn kan uppnå bränslebesparingsmålet på 20 procent i EU:s vitbok. Undersökningen visar också att åkerier från länder med lägre bränslepriser är mer optimistiska. I både Polen och Spanien, där bränslekostnaderna ligger under genomsnittet i EU, är en femtedel av åkerierna övertygade om att de kan uppnå ytterligare 20 procent besparingar till år 2020. I Storbritannien, där priserna är högre än det europeiska genomsnittet, tror dock en tredjedel av åkerierna att de har gjort allt de kan för att förbättra bränsleeffektiviteten och att det inte finns något mer som kan göras.

Bland åkarna i Goodyear dunlops undersökning vill en av tre att EU ska investera i teknik och utvecklingsprogram för att skapa bättre bränsleeffektivitet. En av fyra vill ha ett bra verktyg för kostnads- och koldioxidbesparingar för investeringar i miljövänligare utrustning och miljöutbildning. En av fyra vill också ha mer information om de faktorer som påverkar bränsleeffektiviteten. En av fem vill dessutom ha en europeisk lagstiftning som premierar effektiva åkerier. Undersökningen gjordes bland 400 åkerier över hela Europa, och studien har också kompletterats med ett antal djupintervjuer.

Senaste nyheter