
Redaktör:
Jens Ljunggren
The Ark återvinner musik för Pantamera
2011-06-20

The Ark
Nu är det premiär för Pantameras nya reklamfilmskampanj på temat ”Att återvinna är en hit”. Kampanjen bygger på att svenska artister återvinner en Pantamera-låt. Först ut bland artisterna är the Ark, som just nu är ute på sin avskedsturné.
– Vi är väldigt restriktiva när det gäller att medverka i reklamsammanhang, men i det här fallet handlar det ju inte om någonting kommersiellt. Istället bidrar vi till någonting som är bra. Dessutom gillar vi idén med att återvinna musik, säger Ola Salo.
Kampanjen går ut på att göra en gammal låt till en ny låt, precis som gamla burkar och flaskor blir till nya. På så sätt tar man återvinningen ytterligare ett steg.
– The Ark hjälper oss att lyfta betydelsen av att panta genom att återvinna vår gamla reklamlåt Pantamera, som vi själva har återvunnit från originalet Guantanamera. The Arks tolkning är helt nyskapande och så bra att jag tror den har potential att bli årets sommarplåga, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
The Ark är det första bandet i kampanjen. Vem som blir nästa artist vill Returpack inte avslöja men under senhösten kommer stafettpinnen att gå vidare. Parallellt med reklamfilmerna bjuds även allmänheten in att delta i kampanjen via webben.
– Alla som vill kan återvinna Pantamera-låten och ladda upp sin egen version på vår webbplats, där man också kan tävla med sitt bidrag, säger Katarina Lundell.
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Förra året pantade vi i genomsnitt 146 burkar och flaskor per person, jämfört med 144 året innan. Men Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas.
– Vid sidan av våra kommunikationskampanjer har vi gjort många insatser för att öka pantningen, bland annat höjde vi pantbeloppet på burken förra året. Vi har också jobbat med att öka tillgängligheten för dem som konsumerar sin dryck utomhus. Nu hoppas vi förstås att The Ark ska inspirera ännu fler att panta ännu mer, avslutar Katarina.
För mer information, kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack, 011-19 19 82, katarina.lundell@returpack.se.
Besök gärna den nya kampanjsidan: hit.pantamera.nu
Information om Returpack och fler bilder finns på: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack
– Vi är väldigt restriktiva när det gäller att medverka i reklamsammanhang, men i det här fallet handlar det ju inte om någonting kommersiellt. Istället bidrar vi till någonting som är bra. Dessutom gillar vi idén med att återvinna musik, säger Ola Salo.
Kampanjen går ut på att göra en gammal låt till en ny låt, precis som gamla burkar och flaskor blir till nya. På så sätt tar man återvinningen ytterligare ett steg.
– The Ark hjälper oss att lyfta betydelsen av att panta genom att återvinna vår gamla reklamlåt Pantamera, som vi själva har återvunnit från originalet Guantanamera. The Arks tolkning är helt nyskapande och så bra att jag tror den har potential att bli årets sommarplåga, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
The Ark är det första bandet i kampanjen. Vem som blir nästa artist vill Returpack inte avslöja men under senhösten kommer stafettpinnen att gå vidare. Parallellt med reklamfilmerna bjuds även allmänheten in att delta i kampanjen via webben.
– Alla som vill kan återvinna Pantamera-låten och ladda upp sin egen version på vår webbplats, där man också kan tävla med sitt bidrag, säger Katarina Lundell.
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Förra året pantade vi i genomsnitt 146 burkar och flaskor per person, jämfört med 144 året innan. Men Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas.
– Vid sidan av våra kommunikationskampanjer har vi gjort många insatser för att öka pantningen, bland annat höjde vi pantbeloppet på burken förra året. Vi har också jobbat med att öka tillgängligheten för dem som konsumerar sin dryck utomhus. Nu hoppas vi förstås att The Ark ska inspirera ännu fler att panta ännu mer, avslutar Katarina.
För mer information, kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack, 011-19 19 82, katarina.lundell@returpack.se.
Besök gärna den nya kampanjsidan: hit.pantamera.nu
Information om Returpack och fler bilder finns på: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack
Foto: Returpack
Senaste nyheter
-
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-04-19
Klädbytardagen 22 april – få ny vårgarderob gratisPå lördag 22 april är det dags för årets populära Klädbytardag. Vinsten är stor för både plånboken… -
2022-12-23
Förbättrad insamling av matavfall ger mer biogasFör att uppfylla krav i EU:s avfallsdirektiv ska kommunerna senast den 1 januari 2024 samla in… -
2022-11-04
Spillvärme från Boliden Rönnskär ska värma bostäderI ett samarbete mellan Skellefteå Kraft och Boliden tas hittills outnyttjad spillvärme från Boliden… -
2022-08-26
Blandat avfall blir plast utan klimatpåverkanIdag återvinns en bråkdel av allt material som skulle kunna bli ny plast. Nu har forskare på… -
2022-03-25
71% tycker det är viktigt med återvunnet materialKonsumenterna vill se mer återvunna material i nya produkter, tydligare märkningar och ett… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-04
FN inför globalt avtal för att minska plastföroreningarFN:s medlemsländer har under sitt miljömöte (UNEA-5.2) enhälligt beslutat att införa ett globalt… -
2022-02-28
Matsvinnkampanj räddar 100 ton bröd från soptunnanBröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna. Willys har därför…