Årets renhållarträff
https://www.klimatsmart.se/images/news/renhallartraff250x162.png
Så var det åter dags för årets renhållarträff på Stora Essingen, utanför Stockholm. Och som vanligt var det fullt hus. Svensk Åkeritidning var där och lyssnade på Lars Aspholmer som bland annat pratade om nytt index för insamling av avfall.
– Att index bara är till för utföraren är inte korrekt. Index möjliggör långsiktiga affärsrelationer, inledde konsulten Lars Aspholmer, som arbetar mycket med transportekonomi åt Sveriges Åkeriföretag.
Jobbet med det nya indexet som ska ersätta R77-serierna befinner sig i slutskedet. Går allt enligt planerna kommer de nya serierna att presenteras i början av 2012.
På frågan om hur länge de befintliga kommer ligga kvar, förklarade Aspholmer att de båda serierna går om lott i minst två år.
Lars Aspholmer är också tämligen involverad i arbetet med SÅ Miljöcalc. Det nya indexet erbjuder nya beräkningsmetoder och det kommer flera dataprogram inom kort – både till små och stora företag.
Enligt Aspholmer kommer SÅ Miljöcalc att bli operativt kring årsskiftet och han är optimistisk. Bland annat hoppas han att de stora livsmedelsföretagen inom kort kommer börja tillämpa den.
Under dagen med renhållarna märktes också Linda Idebrand och Jan Furumo, som varit involverade i arbetet med att revidera upphandlingsmallen för avfall och renhållningstjänster.
Så vad är då nytt i 2011 års upplaga?
– Strukturen är samma med liknande innehåll och krav, men den är justerad och kompletterad efter nya ändringar i Lagen om offentlig upphandling, förklarade Linda Idebrand och fortsatte:
– Syftet med att göra en mall är dels att förenkla för beställaren – allt ska inte behöva göras om från början hela tiden, och vara till hjälp för entreprenören.
Enligt Idebrand och Furumo handlar de nya uppdateringarna främst om miljö och arbetsmiljö.
För framtidsvisionen dagen denna stod liksom i fjol Jessica Carragher Wallner, Kairos Future, som bland annat hjälpt Avfall Sverige med deras nya vision.
– Vad händer om vi inte följer omvärldsutvecklingen – ja, då kanske företaget dör. Felet många gör när de trendspanar är att inte prioritera och värdera det man får fram. Vilken är den troliga utvecklingen om fem år och vilken är den önskvärda utvecklingen? Ja, vi vill hitta det mest troliga, och se vilka styrkor och svagheter man har idag.
Så var det då Jessica Carragher Wallner såg i sin kristallkula utifrån ett renhållningsperspektiv? Ja, så värst mycket renhållningsperspektiv blev det nog ändå inte … I alla fall inte i början. Mer om ungdomen idag. Nu mer trygghetsberoende än någonsin både ekonomiskt, ekologiskt och socialt.
– Skillnaden är att man förr flyttade till jobbet. Idag väljer man först där man vill bo, sedan jobb.
Hon kom också in på samhällstrenden att allt ska rejtas.
– Ta SCB – som har jättefin rejting men dras ner av ett kontor i Sydsverige, som påverkar hela landet. Människor vill nu ha mer insyn – mer öppenhet och transparens.
Hon konstaterade att de nya generationerna inte har någon tolerans för avvikelser. Hon såg också kraftigt ökade miljökrav på medborgarna – med stort fokus på effektiv energianvändning och miljövänliga transporter.
– I arbetet med Avfall Sverige gjorde vi först en omvärldsanalys och såg fem tunga drivkrafter, ökat hållbarhet, ökad urbanisering, nya värderingar och livsstilar, allt snabbare utveckling och spridning av teknik och forskning, och ökad globalisering och gränslöshet.
Vart är då avfallsarenan på väg?
Enligt Jessica Carragher Wallner handlar en del om ökande regionalisering och en ökad integrering över de tekniska infrastrukturgränserna.
Hon såg också utmaningar i fråga om allt från just hållbarhetsfrågor och förändrad lagstiftning till alternativa drivmedel till framtidens kunder.
En av talarna var Katarina Jönsson från Stockholms stad, som berättade om Stockholms stads erfarenheter om förra årets rekord i reklamationer. Och det var lätt att känna sympati – det är inte alltid lätt på kommunsidan heller:
– 2010 hade vi rekord i reklamationer 32 387. Först hade vi vintern, sedan på det sex veckors inofficiell strejk. Precis när vi var klara med det så hade vi entreprenörsbyte – sedan brakade det lös fullständigt. Det var oerhört jobbig negativt spiral, alla mådde dåligt. Till på det hade vi en oerhörd mediebevakning. Det var som en snöboll, högen med reklamationer bara växte och växte. Det var bara att släcka bränder.
Resultatet blev en omfattande uppföljning av avtalen:
– Vi begärde in anställningsavtal, kopior av körkort, gjorde kontroller slumpvist, vi gjorde revisionskontroll fyra gånger och granskade löner och anställningsrutiner, vi hade löpande kontakt migrationsverket, hade kontakter med skattemyndigheten. Sedan tog vi materialet till en oberoende jurist för att kontrollera om vi hade tillräckligt med material eller inte för att bryta avtalet värt 260 miljoner.
Idag rullar det med en annan entreprenör och allt är lugnare. 2011 har klarat sig från långvariga driftstörningar. Och än så länge hålls reklamationerna i schack.