Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Anti Scampi vann ej men fick medvind

https://www.klimatsmart.se/images/news/rakdrakt250x303.jpg

Nä, det blev ingen blåslampa för Anti Scampi-kampanjen. Juryn lät dock meddela att det hade varit svårare än någonsin att välja vinnare och till slut fastnade rampljuset på Katarina Johansson som skrivit boken badskumt: gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg. Det är en bra bok som tar upp ett mycket viktigt ämne. Och eftersom Katarina också är en antiscampi-hjälte sedan länge och kemikaliefrågan är en het potatis även för oss så känner vi oss nästan som vinnare i alla fall. Grattis Katarina! Prisutdelningen föregicks av en trevlig middag på Näringslivets hus i Stockholm och Sveriges konsumenter och Råd och Rön hade arrangerat en givande eftermiddag med intressanta föreläsningar och debatter om konsumtion. Ekostils Tanja Dyredand var där och skrev kort om eftermiddagens olika delmoment. Men… utan att vara högmodiga måste vi ändå påstå att om vi hade vunnit så hade det inte känts orättvist alls. Det genomslag Anti Scampi haft i sociala medier, och nu som TV-reklaminslag, fortsätter att överraska även oss själva. Förutom en stärkt folkrörelse som uppenbarligen fått råg i ryggen av det stöd kampanjen givit, så har twitter och bloggosfärens kommentarsfält överösts av skamräksvakter. Idag kan du vara ganska säker på att någon kommer påminna dig om att välja bort räkan om du är på väg till sushirestaurangen. Vår egen lista på restauranger, butiker och till och med en grossist som slutar sälja jätteräkor växer i princip dagligen tack vare inrapporteringar på Facebook. Bloggbyrån skriver idag också om att filmen ligger i topp bland de filmer som delats mest på internet. Vår spaning på framgångsfaktorer är att enkelheten i budskapet, att det är lätt att dela vidare, lätt att ta till sig och den snygga förpackningen i form av en (av Filmtecknarna) välgjord film och en (av Bloggbyrån) välgenomtänkt Facebooksida som gör att människor som kanske inte vanligtvis brukar ta till sig miljöbudskap faktiskt har kunnat göra det med Anti Scampi. Några kritiska röster har dock hörts under kampanjens gång. Förutom några som är jättearga för att vi talar om för dem hur de ska leva sina liv, så är det några som är kritiska till just förenklingen. För det är klart att det är en förenkling. Haven bubblar ju av problem, eller håller på att tystna av problemen kanske snarare. Och visst, med handen på hjärtat så finns det ju andra saker man skulle kunna välja om man bara vill göra ”en enda liten pyttesak för miljön”. Men troligtvis, med stor sannolikhet, så kan ni som är kritiska till det andas ut. Vi har inte hört en enda röst som pustat ut, slutat med jätteräkan och känt att de kan luta sig tillbaka och vänta på en säker framtid. Snarare tvärt om. Tecken tyder på att det snarare leder till att de blir mer benägna att ta nästa steg. Värt att fundera på. Värt att ta lärdom av? Skrivet av Mona Wallin på Naturskyddsföreningens blogg.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Anti Scampi vann ej men fick medvind

2011-11-10
Nä, det blev ingen blåslampa för Anti Scampi-kampanjen. Juryn lät dock meddela att det hade varit svårare än någonsin att välja vinnare och till slut fastnade rampljuset på Katarina Johansson som skrivit boken badskumt: gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg. Det är en bra bok som tar upp ett mycket viktigt ämne. Och eftersom Katarina också är en antiscampi-hjälte sedan länge och kemikaliefrågan är en het potatis även för oss så känner vi oss nästan som vinnare i alla fall. Grattis Katarina!

Prisutdelningen föregicks av en trevlig middag på Näringslivets hus i Stockholm och Sveriges konsumenter och Råd och Rön hade arrangerat en givande eftermiddag med intressanta föreläsningar och debatter om konsumtion. Ekostils Tanja Dyredand var där och skrev kort om eftermiddagens olika delmoment.

Men… utan att vara högmodiga måste vi ändå påstå att om vi hade vunnit så hade det inte känts orättvist alls.

Det genomslag Anti Scampi haft i sociala medier, och nu som TV-reklaminslag, fortsätter att överraska även oss själva. Förutom en stärkt folkrörelse som uppenbarligen fått råg i ryggen av det stöd kampanjen givit, så har twitter och bloggosfärens kommentarsfält överösts av skamräksvakter. Idag kan du vara ganska säker på att någon kommer påminna dig om att välja bort räkan om du är på väg till sushirestaurangen.

Vår egen lista på restauranger, butiker och till och med en grossist som slutar sälja jätteräkor växer i princip dagligen tack vare inrapporteringar på Facebook. Bloggbyrån skriver idag också om att filmen ligger i topp bland de filmer som delats mest på internet.

Vår spaning på framgångsfaktorer är att enkelheten i budskapet, att det är lätt att dela vidare, lätt att ta till sig och den snygga förpackningen i form av en (av Filmtecknarna) välgjord film och en (av Bloggbyrån) välgenomtänkt Facebooksida som gör att människor som kanske inte vanligtvis brukar ta till sig miljöbudskap faktiskt har kunnat göra det med Anti Scampi.

Några kritiska röster har dock hörts under kampanjens gång. Förutom några som är jättearga för att vi talar om för dem hur de ska leva sina liv, så är det några som är kritiska till just förenklingen. För det är klart att det är en förenkling. Haven bubblar ju av problem, eller håller på att tystna av problemen kanske snarare.

Och visst, med handen på hjärtat så finns det ju andra saker man skulle kunna välja om man bara vill göra ”en enda liten pyttesak för miljön”. Men troligtvis, med stor sannolikhet, så kan ni som är kritiska till det andas ut. Vi har inte hört en enda röst som pustat ut, slutat med jätteräkan och känt att de kan luta sig tillbaka och vänta på en säker framtid. Snarare tvärt om. Tecken tyder på att det snarare leder till att de blir mer benägna att ta nästa steg. Värt att fundera på. Värt att ta lärdom av?

Skrivet av Mona Wallin på Naturskyddsföreningens blogg.

Senaste nyheter