Redaktör:
Lars Andrén
Vindkraft utmed järnväg
2010-02-17
Orion Infra lanserar världens första distribuerade vindkraftssystem, avsett för järnvägsbruk. Systemet är patentsökt, och installeras på befintliga linjestolpar vilket kraftigt minskar kostnaderna för fundament och installation. Systemet tar även tillvara på den vind (streamline) som skapas av förbipasserande tåg och är framtaget i samarbete med Banverket.
Torsdagen den 4/2 kl 12.00 var det premiär för Orion Infras världsunika vindkraftssystem - Wind Powered Signal System (WPSS) som skall generera förnyelsebara energi till banverkets anläggningar och minimera naturligt köpt elproduktion. Dagen innehöll strålande vintersol, minusgrader och det var alldeles vindstilla. Kanske inte det mest optimala vindförhållandet för att testköra ett vanligt vindkraftsverk som förlitar sig på att vinden blåser, men för oss var det perfekt. Vårt system genererar energi även när vinden inte blåser, då det även utnyttjar det vindfång som förbipasserande tåg för med sig, och vi kunde nu verkligen se att vi hade rätt.
Eftersom verken är lätta kunde vi installera dom för hand utan maskinell hjälp från sidan av spåret utan att bryta i tågtrafik. För oss som drivit projektet i snart ett års tid var det en stor dag då vi gärna ville att allt skulle gå perfekt. Det är ju trots allt världens första vindkraftssystem som installeras utmed järnväg – en ny och oexploaterad marknad inom förnyelsebar energi som vi tar tillvara på.
Själva installationen förlöpte utan problem och tog inte mer än 40 minuter. Just det här verket har vi valt att rotera utan att koppla in det i Banverkets anläggning enbart för att kunna läsa av dess effekt under några veckors tid. ”Den förnyelsebara energi som verket producerar försvinner ut i ett så kallat dumpmotstånd” säger Oscar Gustavsson, teknikansvarig. ”När sedan verken skall kopplas in så kan vi göra det på flera sätt, antingen i direkt anslutning till Banverkets signalkablar eller via Banverkets lokala ställverk”, fortsätter han.
Ett distribuerat vindkraftssystem:
WPSS har utformats för att kunna installeras på järnvägens linjestolpar och seriekopplas med varandra - en på vara sida om stolpen parallellt utmed spåret. Installeras dubbelverkande vindkraftsverk utmed en sträcka av 30 linjestolpar får man ut effekt ur 60 stycken verk, eller 120 stycken om man parallellkopplar där det är dubbelspår - hur stor strömeffekten blir beror på hur många verk beställaren vill installera för att minimera köpt elproduktion med förnyelsebar energi och det finns många stolpar utmed våra järnvägslinjer att installera på - säger Claes Eliasson.
WPSS ska inte driva tågen, utan bidrar till att producera förnyelsebar energi till Banverkets signaler, belysningsarmaturer på linjen och stationer, växelvärmesystem där man väljer att installera dem för att minska andelen köpt elektricitet.
Verket, som är ett så kallat hybridverk startar redan vid låga 3 sekundmeter av naturlig vind och genererar effekt upp till 13 sekundmeter, när det blåser kraftigare eller förbipasserande tåg susar förbi. Vid mellan 11 – 12 sekundmeter bromsas verken automatiskt ner.
Järnvägens infrastruktur gör WPSS ekonomiskt fördelaktigt:
Vid en konventionell installation av vindkraftsverk krävs bygglov, gjutning av betongfundament, uppförandet av mast och kabeldragning mm, vilket är en stor del av totalkostnaden. Orion Infras WPSS drar nytta av befintliga linjestolpar för installation och utnyttjar existerande kabelkanaler, vilket gör våra vindkraftsverk avsevärt mer ekonomiskt fördelaktiga.
För vidare information, vänligen kontakta:
VD Claes Eliasson, 070-2247166
Torsdagen den 4/2 kl 12.00 var det premiär för Orion Infras världsunika vindkraftssystem - Wind Powered Signal System (WPSS) som skall generera förnyelsebara energi till banverkets anläggningar och minimera naturligt köpt elproduktion. Dagen innehöll strålande vintersol, minusgrader och det var alldeles vindstilla. Kanske inte det mest optimala vindförhållandet för att testköra ett vanligt vindkraftsverk som förlitar sig på att vinden blåser, men för oss var det perfekt. Vårt system genererar energi även när vinden inte blåser, då det även utnyttjar det vindfång som förbipasserande tåg för med sig, och vi kunde nu verkligen se att vi hade rätt.
Eftersom verken är lätta kunde vi installera dom för hand utan maskinell hjälp från sidan av spåret utan att bryta i tågtrafik. För oss som drivit projektet i snart ett års tid var det en stor dag då vi gärna ville att allt skulle gå perfekt. Det är ju trots allt världens första vindkraftssystem som installeras utmed järnväg – en ny och oexploaterad marknad inom förnyelsebar energi som vi tar tillvara på.
Själva installationen förlöpte utan problem och tog inte mer än 40 minuter. Just det här verket har vi valt att rotera utan att koppla in det i Banverkets anläggning enbart för att kunna läsa av dess effekt under några veckors tid. ”Den förnyelsebara energi som verket producerar försvinner ut i ett så kallat dumpmotstånd” säger Oscar Gustavsson, teknikansvarig. ”När sedan verken skall kopplas in så kan vi göra det på flera sätt, antingen i direkt anslutning till Banverkets signalkablar eller via Banverkets lokala ställverk”, fortsätter han.
Ett distribuerat vindkraftssystem:
WPSS har utformats för att kunna installeras på järnvägens linjestolpar och seriekopplas med varandra - en på vara sida om stolpen parallellt utmed spåret. Installeras dubbelverkande vindkraftsverk utmed en sträcka av 30 linjestolpar får man ut effekt ur 60 stycken verk, eller 120 stycken om man parallellkopplar där det är dubbelspår - hur stor strömeffekten blir beror på hur många verk beställaren vill installera för att minimera köpt elproduktion med förnyelsebar energi och det finns många stolpar utmed våra järnvägslinjer att installera på - säger Claes Eliasson.
WPSS ska inte driva tågen, utan bidrar till att producera förnyelsebar energi till Banverkets signaler, belysningsarmaturer på linjen och stationer, växelvärmesystem där man väljer att installera dem för att minska andelen köpt elektricitet.
Verket, som är ett så kallat hybridverk startar redan vid låga 3 sekundmeter av naturlig vind och genererar effekt upp till 13 sekundmeter, när det blåser kraftigare eller förbipasserande tåg susar förbi. Vid mellan 11 – 12 sekundmeter bromsas verken automatiskt ner.
Järnvägens infrastruktur gör WPSS ekonomiskt fördelaktigt:
Vid en konventionell installation av vindkraftsverk krävs bygglov, gjutning av betongfundament, uppförandet av mast och kabeldragning mm, vilket är en stor del av totalkostnaden. Orion Infras WPSS drar nytta av befintliga linjestolpar för installation och utnyttjar existerande kabelkanaler, vilket gör våra vindkraftsverk avsevärt mer ekonomiskt fördelaktiga.
För vidare information, vänligen kontakta:
VD Claes Eliasson, 070-2247166
Källa: Orion Infra
Senaste nyheter
-
2023-01-04
Elanvändningen minskade med 18 procent i december
Under december minskade den distribuerade elen till hushåll och mindre företag via E.ONs elnät med… -
2022-10-31
Rekordstark utbyggnad av vindkraft i Sverige
Vindkraften byggs ut i den högsta takten någonsin. Trots Sveriges växande elbehov beställdes dock… -
2022-08-22
Energigranskaren bemöter myter om förnybar energi
Till följd av den intensiva energipolitiska debatten, med klart populistiska inslag, i årets… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt Gotland
Nu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-07
Fossilfritt Sverige tar fram strategi för energieffektivisering
Fossilfritt Sverige kommer att ta fram en strategi för energieffektivisering. Strategin ska visa… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskare
Att begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslen
Visste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-09-27
Fossil energi fasas ut i hela EU
I eftermiddags tog Europaparlamentets industriutskott sin position inför den kommande revideringen… -
2021-02-10
Vindkraften på väg att bli Sveriges näst största kraftslag
Vindkraftmarknaden i Sverige tog ett stort kliv under 2020 och stängde med investeringsbeslut… -
2021-01-27
Industriklivet breddas för att snabbare nå ett fossilfritt samhälle
Regeringen har beslutat om ändringar i den förordning som styr Industriklivet så att stöd även kan…





