Redaktör:
Jens Ljunggren
Pappersboken mår bättre än vad många tror
2014-01-23
Den senaste tiden har vi bombarderats med information om att e-boken kommer att ta död på den traditionella pappersboken. Och att den kommer gå samma öde som CD-skivan gjort i musikvärlden.
Nu visar den senaste rapporten publicerad på licence direct att så inte är fallet.
E-bokens försäljningssiffror i Nordamerika fortsätter att öka men verkar ha planat ut. Under de åtta första månaderna 2013 steg försäljningen med 4,8%.
Den dödshotade pappersbokens försäljningssiffror steg under motsvarande period med 10%. Så statistiken visar att pappersboken växer snabbare än e-boken nu när konsumtionen börjar komma igång efter många års lågkonjunktur.
Den största ökningen för e-boken skedde under 2012 då Amazon.com för första gången sålde mer e-böcker än pappersböcker, mycket tack vare en intensiv reklamkampanj med Kindle-läsplattan. Men efter det har alltså försäljningen planat ut.
Vidare visar rapporten att 25 av topp 100 Kindle-titlar på Amzon.com var självpublicerade. Det kan vara ett tecken på att fler bra titlar får möjlighet att nå ut till konsumenterna tack vare e-boken. Fler oberoende småförlag och enskilda författare ges nya möjligheter att nå sin publik. Och det gillas tydligen av läsarna.
I rapporten framgår också att pappersboken står sig stark och hela 70% av konsumenterna INTE kommer ge upp pappersboken inom den närmsta framtiden.
Läs hela rapporten här:
licensedirect.com/news/the-book-is-not-dead-infographic
Jag är personligen övertygad om att bara man erbjuder konsumenterna de böcker de vill läsa så spelar det mindre roll i vilken form de läses. På en läsplatta eller på papper. Det är innehållet som är avgörande.
”Content is King!”
/Jonas Jernberg, Creaprint
Nu visar den senaste rapporten publicerad på licence direct att så inte är fallet.
E-bokens försäljningssiffror i Nordamerika fortsätter att öka men verkar ha planat ut. Under de åtta första månaderna 2013 steg försäljningen med 4,8%.
Den dödshotade pappersbokens försäljningssiffror steg under motsvarande period med 10%. Så statistiken visar att pappersboken växer snabbare än e-boken nu när konsumtionen börjar komma igång efter många års lågkonjunktur.
Den största ökningen för e-boken skedde under 2012 då Amazon.com för första gången sålde mer e-böcker än pappersböcker, mycket tack vare en intensiv reklamkampanj med Kindle-läsplattan. Men efter det har alltså försäljningen planat ut.
Vidare visar rapporten att 25 av topp 100 Kindle-titlar på Amzon.com var självpublicerade. Det kan vara ett tecken på att fler bra titlar får möjlighet att nå ut till konsumenterna tack vare e-boken. Fler oberoende småförlag och enskilda författare ges nya möjligheter att nå sin publik. Och det gillas tydligen av läsarna.
I rapporten framgår också att pappersboken står sig stark och hela 70% av konsumenterna INTE kommer ge upp pappersboken inom den närmsta framtiden.
Läs hela rapporten här:
licensedirect.com/news/the-book-is-not-dead-infographic
Jag är personligen övertygad om att bara man erbjuder konsumenterna de böcker de vill läsa så spelar det mindre roll i vilken form de läses. På en läsplatta eller på papper. Det är innehållet som är avgörande.
”Content is King!”
/Jonas Jernberg, Creaprint
Källa: Creaprint
Senaste nyheter
-
2019-10-28
Svensk pappersproduktion av återvunna kläderI dag finns det ingen aktör i världen som i stor skala kan återvinna fiber med ursprung från… -
2018-03-01
90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt SifoDet är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta… -
2017-03-22
Miljövänliga Munken Design utforskar psykologi på papperDin hjärna är en sovande jätte. Utmärkt formgivning drivs av kreativitet. Och i sina enklaste… -
2016-11-29
Nya provbokskollektioner för Munken Design från Arctic PaperNu finns två nya provbokskollektionerna av förstklassigt designpapper från Arctic Paper, som gör… -
2015-09-15
Arctic Paper nominerade till Svenska Designpriset 2015Arctic Paper är Skandinaviens ledande producent av finpapper för trycksaksproduktion. Vi är… -
2015-05-19
Munken lanserar miljömärkt klotterbokPapper är på riktigt! Allt har en början. Nya uppfinningar, stora konstverk eller riktigt bra idéer… -
2015-03-05
Tryck böcker med 100% solcellsenergi hos CreaprintJaha, då var det dags för ytterligare en nedslående rapport: Det blir bara varmare och… -
2015-02-27
Svenska FSC väljer Avisera som leverantörAvisera är specialiserat på att leverera produkter av hög kvalitet med minimal miljöpåverkan.… -
2015-01-13
Svenska FSC väljer Avisera som leverantörAvisera är specialiserat på att leverera produkter av hög kvalitet med minimal miljöpåverkan.… -
2014-11-06
Miljömärkta och klimatkompenserade förpackningar hos AviseraFörpackningsföretaget tar ytterligare steg i sitt hållbarhetsarbete, alla Aviseras bärkassar är nu…