Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Grumme Sveriges grönaste varumärke

https://www.klimatsmart.se/images/news/grumme_logo_213x53.jpg

En stor undersökning bland svenska konsumenter avslöjar att Grumme är det grönaste varumärket 2009 när svenskarna spontant får välja. För andra året i rad har Differ genomfört undersökningen Sveriges grönaste varumärke. Syftet med undersökningen är att se hur miljövänliga svenska folket upplever att varumärken på svenska marknaden är. Differ har låtit svenskarna rangordna sammanlagt 97 varumärken i 9 branscher. De branscher som ingått i undersökningen är: bank och försäkring, bensin, bilar, dagligvaror, energi, heminredning, konfektion, reseföretag/hotell och snabbmat. – Topplaceringarna går till varumärken som tydligt integrerat miljöfrågan som en del av sin affärsstrategi, säger Anders Rynnel, kundansvarig på Differ. Det finns en tendens att konsumenter börjar se miljöfrågan som ett fundament snarare än en differentieringsfördel som man är villiga att betala extra för. Idag räcker det inte med att bara vara grön för att sticka ut, idag krävs det mer. Det krävs starkare bevisföring i kommunikationen om man skall lyckas bygga ett särskiljande värde. I undersökningen avslöjas även hur viktigt svenskarna upplever det vara att varumärket är miljövänligt när de ska fatta köpbeslut inom olika branscher samt hur villig man är att betala extra för miljövänlighet. Det visar sig att det skiljer sig markant mellan branscherna. - Miljövänliga varumärken är viktigast inom energi- och bilbranschen samt dagligvaruhandeln. - Den bransch som svenska konsumenter är benägna att betala extra för miljövänlighet är dagligvaruhandeln och av bil- och energibranschen. - Bank och försäkring är den bransch svenskarna uppger som minst viktig när det gäller miljövänliga varumärken. Här är man minst villig att betala extra för miljövänlighet När svenskarna spontant fick nämna vilket de ansåg vara Sveriges grönaste varumärke gick de tre topplaceringarna till följande varumärken; Grumme, Coop Änglamark och Arla. Undersökningen genomfördes under sommaren 2009 i YouGovs Internetpanel. Undersökningen är riksrepresentativ utifrån kön, ålder och region. Totalt deltog 1041 män och kvinnor över 18 år i undersökningen. För mer information kontakta: Anders Rynnel, Differ, 0708-94 13 00, anders.rynneldiffer.com

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Grumme Sveriges grönaste varumärke

2009-12-13
En stor undersökning bland svenska konsumenter avslöjar att Grumme är det grönaste varumärket 2009 när svenskarna spontant får välja.

För andra året i rad har Differ genomfört undersökningen Sveriges grönaste varumärke. Syftet med undersökningen är att se hur miljövänliga svenska folket upplever att varumärken på svenska marknaden är.

Differ har låtit svenskarna rangordna sammanlagt 97 varumärken i 9 branscher. De branscher som ingått i undersökningen är: bank och försäkring, bensin, bilar, dagligvaror, energi, heminredning, konfektion, reseföretag/hotell och snabbmat.

– Topplaceringarna går till varumärken som tydligt integrerat miljöfrågan som en del av sin affärsstrategi, säger Anders Rynnel, kundansvarig på Differ. Det finns en tendens att konsumenter börjar se miljöfrågan som ett fundament snarare än en differentieringsfördel som man är villiga att betala extra för. Idag räcker det inte med att bara vara grön för att sticka ut, idag krävs det mer. Det krävs starkare bevisföring i kommunikationen om man skall lyckas bygga ett särskiljande värde.

I undersökningen avslöjas även hur viktigt svenskarna upplever det vara att varumärket är miljövänligt när de ska fatta köpbeslut inom olika branscher samt hur villig man är att betala extra för miljövänlighet. Det visar sig att det skiljer sig markant mellan branscherna.

- Miljövänliga varumärken är viktigast inom energi- och bilbranschen samt dagligvaruhandeln.
- Den bransch som svenska konsumenter är benägna att betala extra för miljövänlighet är dagligvaruhandeln och av bil- och energibranschen.
- Bank och försäkring är den bransch svenskarna uppger som minst viktig när det gäller miljövänliga varumärken. Här är man minst villig att betala extra för miljövänlighet

När svenskarna spontant fick nämna vilket de ansåg vara Sveriges grönaste varumärke gick de tre topplaceringarna till följande varumärken; Grumme, Coop Änglamark och Arla.

Undersökningen genomfördes under sommaren 2009 i YouGovs Internetpanel. Undersökningen är riksrepresentativ utifrån kön, ålder och region. Totalt deltog 1041 män och kvinnor över 18 år i undersökningen.

För mer information kontakta:
Anders Rynnel, Differ, 0708-94 13 00, anders.rynneldiffer.com
Källor: Grumme, Differ

Senaste nyheter