Redaktör:
Jens Ljunggren
Returnerade varor slängs - billigare än att sälja igen
2023-01-02
Inte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det billigare att slänga än att sälja igen.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
Källa: Lunds Universitet
Senaste nyheter
-
2023-01-02
Returnerade varor slängs - billigare än att sälja igenInte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det… -
2021-09-06
Biogasol i pappersproduktionen minskar klimatpåverkan med 90%Duni Groups resa mot fossilfrihet fortsätter när den första leveransen av biogasol anlänt till… -
2019-10-17
World Ecolabel Day miljömärkningarnas dagAllt fler vill göra hållbara val men många upplever att det är svårt att veta vilka alternativ som… -
2018-03-01
90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt SifoDet är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta… -
2017-03-22
Miljövänliga Munken Design utforskar psykologi på papperDin hjärna är en sovande jätte. Utmärkt formgivning drivs av kreativitet. Och i sina enklaste… -
2016-11-29
Nya provbokskollektioner för Munken Design från Arctic PaperNu finns två nya provbokskollektionerna av förstklassigt designpapper från Arctic Paper, som gör… -
2015-05-19
Munken lanserar miljömärkt klotterbokPapper är på riktigt! Allt har en början. Nya uppfinningar, stora konstverk eller riktigt bra idéer… -
2013-11-12
Avisera planterar ett träd för varje beställning av miljötejpen AirTape™Miljö och kvalitet är viktiga frågor för många företag och organisationer, och intresset för den… -
2013-01-29
Nu är vi medlemmar i KlimatpaktenKlimatpakten är ett samarbete mellan Stockholms stad och företag verksamma i Stockholmsregionen.… -
2013-01-05
Miljövänligare utskrifter med SafeComVi har erfarenhet av att arbeta med dokumenthanteringslösningar för att utveckla kundernas fokus på…