Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Göteborg får snabbladdade elhybridbussar

https://www.klimatsmart.se/images/news/elhybridbuss250x184.jpg

Göteborg blir testarena för en ny hybridbuss med plug in-teknik. Bussar och laddningsstationer ska testas i verklig stadsmiljö i linjetrafik. Projektet Hyper Bus har precis beviljats EU-stöd på 14 miljoner kronor och har en totalbudget på 28 miljoner. Hyper Bus står för Hybrid and Plug-in Extended Range Bus system. Det handlar om ett koncept med helt ny teknik som gör att laddhybridbussen kan köra längre på eldrift än tidigare modeller, och om laddningsstationer där den ska kunna ladda el på några minuter när den står vid ändhållplatsen. Det är Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Trafikkontoret i Göteborgs Stad, Volvo Bussar och Västtrafik som står bakom demonstrationsprojektet. De olika projektaktörerna bildar tillsammans en testmiljö för den nya tekniken där hela kedjan finns representerad genom att såväl teknikutvecklare/tillverkare som energileverantör, transportutförare och ansvariga myndigheter finns med - Den här satsningen är en viktig del i vårt arbete med att nå hållbar tillväxt i Göteborgsregionen. Att hitta lösningar som minskar energiförbrukningen, utsläpp och buller och därigenom skapar en bättre stadsmiljö är en utmaning på global nivå där en del av lösningen kan komma exporteras från vår region till andra städer och länder. Här har vi en chans att i samverkan utveckla en ny produkt som i längden kan generera arbetstillfällen, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg, som projektleder satsningen. Den nya laddhybridbussen från Volvo Bussar är en vidareutveckling av Volvo 7700 Hybrid som redan finns på marknaden. Den nya bussen är utrustad med ett större och energioptimerat batteri, vilket tillsammans med den korta laddtiden på 5-8 minuter möjliggör att bussen kan köra på enbart eldrift större delen av sträckan. - Volvos hybridteknik är världsledande och idag går ett stort antal hybridbussar från Volvo i trafik runtom i Europa och bidrar till kraftigt minskad energiförbrukning och sänkta emissioner. Men energiförbrukningen måste minska ännu mer och därför är hela bussbranschen på väg mot en ökad elanvändning. Med den nya laddhybridbussen tar Volvo och Göteborg ett ledande steg mot framtidens lösningar, säger Håkan Karlsson, vd för Volvo Bussar. Tre nya laddhybridbussar kommer att rulla på Göteborgs gator under testperioden. - Bussarna kommer troligen att köra på linje 60, som går mellan Masthugget och Lunden. Med dessa bussar ser vi en möjlighet att kombinera våra mål både för energieffektivitet och för avveckling av fossila bränslen, samtidigt som vi kan minska bullret i känsliga miljöer. Tanken är att bussarna ska ut i trafik i oktober nästa höst, 2012. Inledningsvis sätter vi in dem som extratrafik mellan ordinarie turer, säger Lars Backström, vd för Västtrafik. Den nya elhybridbussen har stora miljöfördelar. Energiförbrukningen minskar med 65 procent och utsläppen av växthusgasen koldioxid minskar med hela 75 procent jämfört med konventionella dieselbussar. Och eftersom elhybriden på en stor del av sträckan går på el, är den betydligt tystare än något jämförbart kollektivtransportsystem. - Vi arbetar aktivt för en bättre miljö i vår stad. Att drastiskt kunna minska avgaserna och bullret är viktigt för alla som bor, lever och verkar här. I och med att bussarna kan gå på enbart eldrift under en stor del av sträckan kan man nu börja fundera på busstrafik i delar av staden som ännu inte trafikeras och därigenom öka tillgängligheten, säger Birgitta Hellgren, trafikdirektör på Trafikkontoret, Göteborgs Stad. Det är Göteborg Energi som ansvarar för laddningsstationerna, som ska sättas upp vid ändhållplatserna. - Göteborg Energi arbetar sedan tre år med att förbereda staden för laddning av elbilar, och nu är tiden mogen för att börja med bussar. Elen till bussarna kommer vi att köpa som lokal vind-el eftersom vi redan från start vill göra en tydlig koppling mellan förnybar el och eldrivna fordon, säger Bengt Göran Dalman, tillförordnad vd på Göteborg Energi. Bernt Svensén från Affärsdriven Miljöutveckling på Business Region Göteborg är projektledare för Hyper Bus-satsningen: - Projektet passar in väl i vårt arbete med att stärka Göteborgsregionens position som ett attraktivt centrum inom området hållbara transport- och energisystem. För mer information, kontakta: Bernt Svensén, projektledare för Hyper Bus, Affärs- och projektutvecklare för Affärsdriven Miljöutveckling på Business Region Göteborg, 031-367 61 73, 0704-41 56 19, bernt.svensen@businessregion.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Göteborg får snabbladdade elhybridbussar

2011-08-31
Göteborg blir testarena för en ny hybridbuss med plug in-teknik. Bussar och laddningsstationer ska testas i verklig stadsmiljö i linjetrafik. Projektet Hyper Bus har precis beviljats EU-stöd på 14 miljoner kronor och har en totalbudget på 28 miljoner.

Hyper Bus står för Hybrid and Plug-in Extended Range Bus system. Det handlar om ett koncept med helt ny teknik som gör att laddhybridbussen kan köra längre på eldrift än tidigare modeller, och om laddningsstationer där den ska kunna ladda el på några minuter när den står vid ändhållplatsen.

Det är Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Trafikkontoret i Göteborgs Stad, Volvo Bussar och Västtrafik som står bakom demonstrationsprojektet. De olika projektaktörerna bildar tillsammans en testmiljö för den nya tekniken där hela kedjan finns representerad genom att såväl teknikutvecklare/tillverkare som energileverantör, transportutförare och ansvariga myndigheter finns med

- Den här satsningen är en viktig del i vårt arbete med att nå hållbar tillväxt i Göteborgsregionen. Att hitta lösningar som minskar energiförbrukningen, utsläpp och buller och därigenom skapar en bättre stadsmiljö är en utmaning på global nivå där en del av lösningen kan komma exporteras från vår region till andra städer och länder. Här har vi en chans att i samverkan utveckla en ny produkt som i längden kan generera arbetstillfällen, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg, som projektleder satsningen.

Den nya laddhybridbussen från Volvo Bussar är en vidareutveckling av Volvo 7700 Hybrid som redan finns på marknaden. Den nya bussen är utrustad med ett större och energioptimerat batteri, vilket tillsammans med den korta laddtiden på 5-8 minuter möjliggör att bussen kan köra på enbart eldrift större delen av sträckan.

- Volvos hybridteknik är världsledande och idag går ett stort antal hybridbussar från Volvo i trafik runtom i Europa och bidrar till kraftigt minskad energiförbrukning och sänkta emissioner. Men energiförbrukningen måste minska ännu mer och därför är hela bussbranschen på väg mot en ökad elanvändning. Med den nya laddhybridbussen tar Volvo och Göteborg ett ledande steg mot framtidens lösningar, säger Håkan Karlsson, vd för Volvo Bussar.

Tre nya laddhybridbussar kommer att rulla på Göteborgs gator under testperioden.

- Bussarna kommer troligen att köra på linje 60, som går mellan Masthugget och Lunden. Med dessa bussar ser vi en möjlighet att kombinera våra mål både för energieffektivitet och för avveckling av fossila bränslen, samtidigt som vi kan minska bullret i känsliga miljöer. Tanken är att bussarna ska ut i trafik i oktober nästa höst, 2012. Inledningsvis sätter vi in dem som extratrafik mellan ordinarie turer, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.

Den nya elhybridbussen har stora miljöfördelar. Energiförbrukningen minskar med 65 procent och utsläppen av växthusgasen koldioxid minskar med hela 75 procent jämfört med konventionella dieselbussar. Och eftersom elhybriden på en stor del av sträckan går på el, är den betydligt tystare än något jämförbart kollektivtransportsystem.

- Vi arbetar aktivt för en bättre miljö i vår stad. Att drastiskt kunna minska avgaserna och bullret är viktigt för alla som bor, lever och verkar här. I och med att bussarna kan gå på enbart eldrift under en stor del av sträckan kan man nu börja fundera på busstrafik i delar av staden som ännu inte trafikeras och därigenom öka tillgängligheten, säger Birgitta Hellgren, trafikdirektör på Trafikkontoret, Göteborgs Stad.

Det är Göteborg Energi som ansvarar för laddningsstationerna, som ska sättas upp vid ändhållplatserna.

- Göteborg Energi arbetar sedan tre år med att förbereda staden för laddning av elbilar, och nu är tiden mogen för att börja med bussar. Elen till bussarna kommer vi att köpa som lokal vind-el eftersom vi redan från start vill göra en tydlig koppling mellan förnybar el och eldrivna fordon, säger Bengt Göran Dalman, tillförordnad vd på Göteborg Energi.

Bernt Svensén från Affärsdriven Miljöutveckling på Business Region Göteborg är projektledare för Hyper Bus-satsningen:

- Projektet passar in väl i vårt arbete med att stärka Göteborgsregionens position som ett attraktivt centrum inom området hållbara transport- och energisystem.

För mer information, kontakta:
Bernt Svensén, projektledare för Hyper Bus, Affärs- och projektutvecklare för Affärsdriven Miljöutveckling på Business Region Göteborg, 031-367 61 73, 0704-41 56 19, bernt.svensen@businessregion.se.

Senaste nyheter