Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Bixia inviger butik i Växjö

https://www.klimatsmart.se/images/news/aff250x167.jpg

Som första elbolag öppnar nu Bixia fysiska butiker för att erbjuda sina produkter och tjänster. På torsdagen invigdes butiken i Grand Samarkand. - Vi är först ut med att ta elförsäljningen in i detaljhandeln. Butiken i Växjö är den andra av en riksomfattande etablering och snart öppnar vi vår tredje i Örebro, säger Tom Istgren, vd på Bixia. Initiativet kan ses som ett paradigmskifte i branschen. Efter två års förberedelser lanserar nu Bixia sin andra butik i det som är en riksomfattande etablering och blir därmed det första elbolag som möter sina kunder på kundens villkor. - Vi vill finnas där våra kunder finns. Vi har sedan länge haft som strategi att vara nära våra kunder med våra många lokala kontor. Med butiksetableringen har vi möjlighet att skapa personliga kontakter och ge kunderna möjlighet att kombinera sina ärenden, säger Tom Istgren. Många företag i tjänstesektorn som försäkringsbolag, banker och elbolag, har organiserat sina kundkontakter till kundtjänster och internet. - Vi väljer att gå mot strömmen. Vi vet att många upplever elmarknaden med priser och avtalsmodeller som komplicerad. Med butiksetableringen vill vi göra det enkelt för våra kunder att komma in och ställa sina frågor och få svar direkt, säger Tom Istgren. Eftersom detaljhandelsförsäljning är någonting nytt inom elbranschen har Bixia rekryterat sakkunniga från väletablerade kedjor för att driva lanseringen. - Retail är någonting helt nytt i vår bransch och då är det självklart mycket ny kunskap som behövs. Vi är glada över att ha lyckats rekrytera några riktigt vassa medarbetare med lång erfarenhet inom detaljhandeln, säger tom Istgren Exempel på produkter och tjänster som finns i butiken är till exempel den ”världsunika” och smarta energiklockan Aware Clock som på ett enkelt sätt mäter elanvändningen i hemmet och visualiserar våra elanvändningsvanor. Aware Clock, som är utvecklad av Interaktive Institute, kan hjälpa dig spara 10-20 procent av din elanvändning. För Bixia, som är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och den aktör i Norden som köper in störst andel närproducerad förnybar el, finns det två bra sätt att minska negativ klimatpåverkan - att bygga ut den förnybara energiproduktionen och att helt enkelt använda mindre el. - I butikerna säljer vi självklart bara el från förnybar kraftproduktion. Dessutom säljer vi solceller och andra energibesparingsprodukter redan idag som vi nu får möjlighet att erbjuda direkt till kunderna i våra butiker, säger Tom Istgren. För mer information, kontakta: Tom Istgren, vd, 070-313 79 42 Anna Fjellner, 076-828 58 11.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Lars Andrén

Dela på Facebook

Bixia inviger butik i Växjö

2013-02-28
Som första elbolag öppnar nu Bixia fysiska butiker för att erbjuda sina produkter och tjänster. På torsdagen invigdes butiken i Grand Samarkand.

- Vi är först ut med att ta elförsäljningen in i detaljhandeln. Butiken i Växjö är den andra av en riksomfattande etablering och snart öppnar vi vår tredje i Örebro, säger Tom Istgren, vd på Bixia.

Initiativet kan ses som ett paradigmskifte i branschen. Efter två års förberedelser lanserar nu Bixia sin andra butik i det som är en riksomfattande etablering och blir därmed det första elbolag som möter sina kunder på kundens villkor.

- Vi vill finnas där våra kunder finns. Vi har sedan länge haft som strategi att vara nära våra kunder med våra många lokala kontor. Med butiksetableringen har vi möjlighet att skapa personliga kontakter och ge kunderna möjlighet att kombinera sina ärenden, säger Tom Istgren.

Många företag i tjänstesektorn som försäkringsbolag, banker och elbolag, har organiserat sina kundkontakter till kundtjänster och internet.

- Vi väljer att gå mot strömmen. Vi vet att många upplever elmarknaden med priser och avtalsmodeller som komplicerad. Med butiksetableringen vill vi göra det enkelt för våra kunder att komma in och ställa sina frågor och få svar direkt, säger Tom Istgren.

Eftersom detaljhandelsförsäljning är någonting nytt inom elbranschen har Bixia rekryterat sakkunniga från väletablerade kedjor för att driva lanseringen.

- Retail är någonting helt nytt i vår bransch och då är det självklart mycket ny kunskap som behövs. Vi är glada över att ha lyckats rekrytera några riktigt vassa medarbetare med lång erfarenhet inom detaljhandeln, säger tom Istgren

Exempel på produkter och tjänster som finns i butiken är till exempel den ”världsunika” och smarta energiklockan Aware Clock som på ett enkelt sätt mäter elanvändningen i hemmet och visualiserar våra elanvändningsvanor. Aware Clock, som är utvecklad av Interaktive Institute, kan hjälpa dig spara 10-20 procent av din elanvändning.

För Bixia, som är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och den aktör i Norden som köper in störst andel närproducerad förnybar el, finns det två bra sätt att minska negativ klimatpåverkan - att bygga ut den förnybara energiproduktionen och att helt enkelt använda mindre el.

- I butikerna säljer vi självklart bara el från förnybar kraftproduktion. Dessutom säljer vi solceller och andra energibesparingsprodukter redan idag som vi nu får möjlighet att erbjuda direkt till kunderna i våra butiker, säger Tom Istgren.

För mer information, kontakta:
Tom Istgren, vd, 070-313 79 42
Anna Fjellner, 076-828 58 11.
Källa: Bixia

Senaste nyheter