Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Tuffa hållbarhetsmål på Löfbergs Lila

https://www.klimatsmart.se/images/news/lofbergslila139x100.jpg

Löfbergs Lila är redan idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Nu spänner man bågen ytterligare. Målsättningen är att allt kaffe som det familjeägda kafferosteriet säljer ska vara certifierat inom fem år. Det är en viktig del när Löfbergs Lila nu intensifierar sitt hållbarhetsarbete. Alla medarbetare är involverade i arbetet, som leds av Lars Appelqvist, vd på Löfbergs Lila. Man har redan tagit fram nya, tuffare mål och konkreta planer för hur och när målen ska nås. - Som kaffeimportör har vi ett jättestort ansvar för både människor och miljö behandlas på ett schysst sätt. Vi gör redan idag betydligt mer än vad som krävs av oss, men vill göra ännu mer. Konsumenten ska alltid känna sig trygg i att Löfbergs Lila är ett godare kaffe – i dubbel bemärkelse, säger Lars Appelqvist. Löfbergs Lila har under mer än 100 år värnat om både miljö och människor. Man var till exempel först i Sverige med att sluta använda aluminium i kaffepaket och har under de senaste 20 åren halverat elförbrukningen per producerat ton kaffe. Samtidigt har inköpen av certifierat kaffe stadigt ökat. Idag är Löfbergs Lila är en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, var fjärde kopp som företaget säljer är certifierad. En certifiering innebär att kaffet måste odlas enligt uppsatta kriterier, till exempel att barnarbete motverkas och att ekologisk produktion främjas. Genom att en extern part kontrollerar garanteras konsumenten att produkten håller vad den lovar. Löfbergs Lila är också noga med att göra egna kontroller, även på kaffe som idag inte är certifierat. - Jag vågar säga att vi reser runt till kaffeodlarna mer än de flesta andra kaffeföretag. Vår ambition är att själva träffa kaffebonden och handla så nära källan som möjligt. Det gör att vi har en bra kontroll över hela processen, från böna till färdigbryggt kaffe, säger Lars Appelqvist. Löfbergs Lila deltar även i en rad andra branschinitiativ för att bidra till en långsiktigt uthållig kaffeproduktion runtom i världen, till exempel genom egna utvecklingsprojekt inom International Coffee Partners (ICP) som förbättrar livsvillkoren för kaffeodlare. Det är ytterligare ett exempel på att Löfbergs Lila vill medverka till att situationen för människor och miljö förbättras. - Det underlättar naturligtvis vårt arbete att hitta mer certifierat kaffe som stämmer överens med vår smakprofil och våra kvalitetskrav. I höst åker vi till Afrika för att besöka Tanzania, Etiopen och Uganda, och sedan fortsätter jakten i Centralamerika, säger Lars Appelqvist. Efterfrågan på certifierat kaffe – som odlas under kontrollerade former – har ökat de senaste åren. Men det är inte bara certifierat kaffe som står på Löfbergs Lilas hållbarhetsagenda. Minskad materialförbrukning, lägre energiförbrukning och 100 procent förnyelsebar energi är några andra målsättningar i arbetet att förstärka Löfbergs Lilas position som det mest hållbara kaffet i Sverige. - Som familjeägt företag kan vi vara uthålliga i satsningar som den här. På sikt är jag övertygad om att det är rätt att underlätta valet för de konsumenter som vill göra skillnad, säger Lars Appelqvist. För mer information, kontakta: Lars Appelqvist, vd Löfbergs Lila, 054-14 01 29. Lena Rodin, Reklamchef, 054-140 100, lena.rodin@lofbergslila.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Gita Ljunggren

Dela på Facebook

Tuffa hållbarhetsmål på Löfbergs Lila

2011-10-27
Löfbergs Lila är redan idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Nu spänner man bågen ytterligare. Målsättningen är att allt kaffe som det familjeägda kafferosteriet säljer ska vara certifierat inom fem år. Det är en viktig del när Löfbergs Lila nu intensifierar sitt hållbarhetsarbete. Alla medarbetare är involverade i arbetet, som leds av Lars Appelqvist, vd på Löfbergs Lila. Man har redan tagit fram nya, tuffare mål och konkreta planer för hur och när målen ska nås.

- Som kaffeimportör har vi ett jättestort ansvar för både människor och miljö behandlas på ett schysst sätt. Vi gör redan idag betydligt mer än vad som krävs av oss, men vill göra ännu mer. Konsumenten ska alltid känna sig trygg i att Löfbergs Lila är ett godare kaffe – i dubbel bemärkelse, säger Lars Appelqvist.

Löfbergs Lila har under mer än 100 år värnat om både miljö och människor. Man var till exempel först i Sverige med att sluta använda aluminium i kaffepaket och har under de senaste 20 åren halverat elförbrukningen per producerat ton kaffe. Samtidigt har inköpen av certifierat kaffe stadigt ökat. Idag är Löfbergs Lila är en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, var fjärde kopp som företaget säljer är certifierad.

En certifiering innebär att kaffet måste odlas enligt uppsatta kriterier, till exempel att barnarbete motverkas och att ekologisk produktion främjas. Genom att en extern part kontrollerar garanteras konsumenten att produkten håller vad den lovar. Löfbergs Lila är också noga med att göra egna kontroller, även på kaffe som idag inte är certifierat.

- Jag vågar säga att vi reser runt till kaffeodlarna mer än de flesta andra kaffeföretag. Vår ambition är att själva träffa kaffebonden och handla så nära källan som möjligt. Det gör att vi har en bra kontroll över hela processen, från böna till färdigbryggt kaffe, säger Lars Appelqvist.

Löfbergs Lila deltar även i en rad andra branschinitiativ för att bidra till en långsiktigt uthållig kaffeproduktion runtom i världen, till exempel genom egna utvecklingsprojekt inom International Coffee Partners (ICP) som förbättrar livsvillkoren för kaffeodlare. Det är ytterligare ett exempel på att Löfbergs Lila vill medverka till att situationen för människor och miljö förbättras.

- Det underlättar naturligtvis vårt arbete att hitta mer certifierat kaffe som stämmer överens med vår smakprofil och våra kvalitetskrav. I höst åker vi till Afrika för att besöka Tanzania, Etiopen och Uganda, och sedan fortsätter jakten i Centralamerika, säger Lars Appelqvist.

Efterfrågan på certifierat kaffe – som odlas under kontrollerade former – har ökat de senaste åren. Men det är inte bara certifierat kaffe som står på Löfbergs Lilas hållbarhetsagenda. Minskad materialförbrukning, lägre energiförbrukning och 100 procent förnyelsebar energi är några andra målsättningar i arbetet att förstärka Löfbergs Lilas position som det mest hållbara kaffet i Sverige.

- Som familjeägt företag kan vi vara uthålliga i satsningar som den här. På sikt är jag övertygad om att det är rätt att underlätta valet för de konsumenter som vill göra skillnad, säger Lars Appelqvist.

För mer information, kontakta:
Lars Appelqvist, vd Löfbergs Lila, 054-14 01 29.
Lena Rodin, Reklamchef, 054-140 100, lena.rodin@lofbergslila.se.

Senaste nyheter