Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nya VW Touran EcoFuel är här

https://www.klimatsmart.se/images/news/vwtouran250x120.jpg

Touran är en av Volkswagens mest populära familjebilar. Nu kommer den i ny skepnad, som följer designfilosofin hos övriga Volkswagen-modeller. Motorerna har fått minskad förbrukning samtidigt som en gasdriven EcoFuel-version kommer att erbjudas redan från start. Den svenska premiären äger rum i september. Ett fullt utbud av bensin- och dieselmotorer pekar vägen mot bränsleekonomi och utsläppsvärden som tidigare varit otänkbara i en MPV. Den mest miljöanpassade versionen är Touran TSI EcoFuel som kan köras på klimatsmart biogas. Alla de sex motoralternativen som erbjuds i Sverige (effektutbud från 77 kW/105 hk till 125 kW/170 hk) är mycket effektiva. Utan undantag handlar det om turboladdade, direktinsprutade motorer som följer Volkswagens princip om downsizing. Och det betyder: mindre cylindervolym, mindre utsläpp, lägre bränsleförbrukning – och detta i kombination med betydligt mer vridmoment! Naturligtvis uppfyller alla Touran versioner kraven i Euro 5-avgaskraven. Utbudet av motorer – alla turboladdade, fyrcylindriga enheter med direktinsprutning – tillfredsställer de flesta önskemål. De båda 1,4-liters TSI-motorerna övertas från den föregående modellen; de har effekter på 103 kW/140 hk och 125 kW/170 hk. 170-hästarsversionen, som endast erbjuds i GT utförande är som standard kopplad till en sjuväxlad DSG-låda (Direct Shift Gearbox). Till 140-hästars TSI versionen finns DSG som tillval. EcoFuel-versionen, som endast förbrukar 4,7 kg gas per 100 kilometer vid blandad körning (vilket motsvarar 128 g/km i CO2-utsläpp beräknat på så kallad certifieringsgas), är fortfarande ett unikt alternativ i det här marknadssegmentet. Om den kombineras med den sjuväxlade DSG växellådan som för övrigt är en unik kombination i MPV-bilar minskar bränsleförbrukningen till 4,6 kg/100 km och CO2-utsläppen till 125 g/km. Kör man bilen på biogas, som finns att tillgå i Sverige, minskar CO2-utsläppen med cirka 85 procent. Tre nya turbodieselmotorer – alla numera utrustade med common rail-direktinsprutning som är lika effektiva som mjuka i gången – kompletterar motorutbudet. Även om deras effektsiffror motsvarar de föregående versionerna så handlar det här om helt nya TDI-motorer där Volkswagen har lyckats göra avsevärda bränslebesparingar. Instegsmotorn i TDI-kvartetten är en fyrcylindrig 1,6-litersvariant med 77 kW/105 hk. Denna, som heter BlueMotion Technology är också utrustad med start/stopp-funktion och sexväxlad manuell låda. Touran TDI BlueMotion Technology sätter ett nytt rekord i bränsleekonomi för sjusitsiga MPV-bilar med noteringen 4,6 l/100 km. De två mest kraftfulla TDI-versionerna med 103 kW/140 hk och 125 kW/170 hk har 2-litersmotorer. Även dessa uppvisar rejäla bränslebesparingar med upp till 1,2 l/100 km. En sexväxlad DSG är standard i 170-hästars TDI, och finns som tillval till 140-hästarsversionen. Förutom de versioner som utrustas med DSG har alla Touran-versioner en sexväxlad, manuell låda. Nya Touran får premiär i Sverige i september och går preliminärt att beställa från och med slutet av juni. Priserna är ännu ej fastställda. Önskar du ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Volkswagen, 08-553 867 97, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nya VW Touran EcoFuel är här

2010-06-11
Touran är en av Volkswagens mest populära familjebilar. Nu kommer den i ny skepnad, som följer designfilosofin hos övriga Volkswagen-modeller. Motorerna har fått minskad förbrukning samtidigt som en gasdriven EcoFuel-version kommer att erbjudas redan från start. Den svenska premiären äger rum i september.

Ett fullt utbud av bensin- och dieselmotorer pekar vägen mot bränsleekonomi och utsläppsvärden som tidigare varit otänkbara i en MPV. Den mest miljöanpassade versionen är Touran TSI EcoFuel som kan köras på klimatsmart biogas.

Alla de sex motoralternativen som erbjuds i Sverige (effektutbud från 77 kW/105 hk till 125 kW/170 hk) är mycket effektiva. Utan undantag handlar det om turboladdade, direktinsprutade motorer som följer Volkswagens princip om downsizing. Och det betyder: mindre cylindervolym, mindre utsläpp, lägre bränsleförbrukning – och detta i kombination med betydligt mer vridmoment! Naturligtvis uppfyller alla Touran versioner kraven i Euro 5-avgaskraven.

Utbudet av motorer – alla turboladdade, fyrcylindriga enheter med direktinsprutning – tillfredsställer de flesta önskemål. De båda 1,4-liters TSI-motorerna övertas från den föregående modellen; de har effekter på 103 kW/140 hk och 125 kW/170 hk. 170-hästarsversionen, som endast erbjuds i GT utförande är som standard kopplad till en sjuväxlad DSG-låda (Direct Shift Gearbox). Till 140-hästars TSI versionen finns DSG som tillval.

EcoFuel-versionen, som endast förbrukar 4,7 kg gas per 100 kilometer vid blandad körning (vilket motsvarar 128 g/km i CO2-utsläpp beräknat på så kallad certifieringsgas), är fortfarande ett unikt alternativ i det här marknadssegmentet. Om den kombineras med den sjuväxlade DSG växellådan som för övrigt är en unik kombination i MPV-bilar minskar bränsleförbrukningen till 4,6 kg/100 km och CO2-utsläppen till 125 g/km. Kör man bilen på biogas, som finns att tillgå i Sverige, minskar CO2-utsläppen med cirka 85 procent.

Tre nya turbodieselmotorer – alla numera utrustade med common rail-direktinsprutning som är lika effektiva som mjuka i gången – kompletterar motorutbudet. Även om deras effektsiffror motsvarar de föregående versionerna så handlar det här om helt nya TDI-motorer där Volkswagen har lyckats göra avsevärda bränslebesparingar. Instegsmotorn i TDI-kvartetten är en fyrcylindrig 1,6-litersvariant med 77 kW/105 hk. Denna, som heter BlueMotion Technology är också utrustad med start/stopp-funktion och sexväxlad manuell låda.

Touran TDI BlueMotion Technology sätter ett nytt rekord i bränsleekonomi för sjusitsiga MPV-bilar med noteringen 4,6 l/100 km. De två mest kraftfulla TDI-versionerna med 103 kW/140 hk och 125 kW/170 hk har 2-litersmotorer. Även dessa uppvisar rejäla bränslebesparingar med upp till 1,2 l/100 km. En sexväxlad DSG är standard i 170-hästars TDI, och finns som tillval till 140-hästarsversionen. Förutom de versioner som utrustas med DSG har alla Touran-versioner en sexväxlad, manuell låda.

Nya Touran får premiär i Sverige i september och går preliminärt att beställa från och med slutet av juni. Priserna är ännu ej fastställda.

Önskar du ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Volkswagen, 08-553 867 97, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Källa: Volkswagen

Senaste nyheter