Redaktör:
Jens Ljunggren
Gröna Bilister: Preem Bästa Bränslebolag
2013-04-02
Vet bolagen varifrån råoljan till bensinen och dieseln kommer? Kan de säga något om villkoren vid utvinningen? Ställs krav på goda arbetsvillkor vid etanolproduktionen? Alla bolag får både ris och ros vid Gröna Bilisters granskning. Preem får en extra ros och utses till Bästa Bränslebolag 2013.
- Biodrivmedel
På fem år har det hänt mycket när det gäller krav på biodrivmedel. EU:s förnybarhetsdirektiv har gjort stor nytta. Klimatpåverkan och ursprung ska redovisas och vissa klimat- och miljökrav måste uppfyllas. Alla svenska drivmedelsbolag bejakar kraven och har fått hållbarhetsbesked från Energimyndigheten. Flera bolag ställer egna, skarpare krav, och bejakar de tuffare krav som offentliga upphandlare ibland ställer.
Sociala krav omfattas inte av lagen, men bolagen har börjat arbeta med sociala frågor; de har uppförandekoder för sina leverantörer som de följer upp, och de kräver respekt för internationell arbetsrätt.
- Fossila drivmedel
– Men varför slipper de fossila drivmedlen strålkastarljuset? frågar sig Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. EU släpar benen efter sig och bolagen tar inte första steget.
– Visserligen har bolagen uppförandekoder även för leverantörer av fossila drivmedel, men de kan inte spåra dessa tillbaka till källan. Därmed blir kraven verkningslösa: de kan inte koppla ett givet parti drivmedel till bra eller dåliga produktionsvillkor.
Bolagen arbetar på att ta fram system för att säkra spårbarheten, men det är bråttom. I takt med att nordsjöoljan sinar ökar risken att vi får in olja från diktaturer och från ömtåliga miljöer i Arktis. Snart är också tjärsandsoljan och skifferoljan här – olja som förstör miljö och natur och har betydligt högre klimatpåverkan än konventionell olja.
– Men fuloljan ser likadan ut som vanlig olja och hamnar i samma raffinaderier, fortsätter Jakob Lagercrantz. Bara om leveranserna kan spåras tillbaka till källan kan vi mota Olle i grind.
- Miljö- och rättvisemärkningar
Även för förnybara drivmedel finns förbättringspotential, och Gröna Bilister rekommenderar bolagen att kräva internationellt erkända hållbarhetscertifieringar.
– Roundtable on Sustainable Biofuels certifierar alla biodrivmedel, med system för att garantera rimliga arbetsförhållanden, säkerställa att lokalbefolkningens tillgång till vatten och odlingsbar mark inte äventyras, och skydda den biologiska mångfalden bortom vad EU:s lagstiftning kräver. Vi är övertygade om att den som uppfyller dessa krav kan vinna marknadsandelar, säger Mattias Goldmann, som för Gröna Bilister granskar utvecklingsländers potential att leverera hållbara biodrivmedel.
- Konsumentinformation
Bolagen är dåliga på att redovisa sitt hållbarhetsarbete för konsumenterna. Inget bolag ger allsidig information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung vid mack. Informationen på hemsidorna är fragmentarisk.
– Det är dags för en hållbarhetsdeklaration vid pumpen, säger Jakob Lagercrantz. Då kan vi konsumenter driva utvecklingen åt rätt håll genom att välja bort de sämsta alternativen.
Per Östborn, projektledare för Gröna Bilisters granskning, kommenterar:
– I väntan på detta försöker vi hjälpa konsumenterna genom att i vår rapport redovisa klimatpåverkan från alla drivmedel på den svenska marknaden. Vi redovisar också klimatpåverkan och ursprung bolag för bolag, i den mån vi lyckats få fram sådana uppgifter.
- Vilket bränslebolag är bäst?
– Alla bolag gör bra saker, säger Per Östborn. OKQ8 är bäst på att redovisa det egna hållbarhetsarbetet. St1 satsar på etanol tillverkad av avfall. Statoil väljer aktivt bort sämre förnybara råvaror som amerikansk majsetanol och palmolja. Fordonsgas Svanenmärker sin gas. Svensk Biogas säljer det bästa drivmedlet; deras fordonsgas består mestadels av biogas de tillverkar själva av avfall.
Bolagen är sinsemellan olika och det är vanskligt att jämföra dem. Vi vill ändå lyfta fram det bolag som utifrån sina förutsättningar kommit längst i hållbarhetsarbetet. Då har vi har en klar vinnare: Gröna Bilister utser Preem till Bästa Bränslebolag 2013.
– Preem har gjort en stor insats genom sin satsning på diesel med hög andel biodiesel gjord av tallolja, säger Jakob Lagercrantz. Nu följer andra bolag efter och andelen biodiesel i dieseln ökar.
– Preem arbetar också konkret för att minimera växthusgasutsläppen såväl vid produktionen som vid distributionen av bränslena, fortsätter Jakob Lagercrantz. Målet är det koldioxidneutrala raffinaderiet.
Per Östborn fyller i:
– Dessutom är Preem är det enda bolag som ger samlad information om sina egna drivmedels klimatpåverkan på hemsidan. Tillsammans med Statoil rapporterar de lägst klimatpåverkan från sin etanol. Näst efter Svensk biogas har de högst andel biogas i fordonsgasen.
För mer information, kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna Bilister, 0708-17 38 08, Jakob.lagercrantz@gronabilister.se
Per Östborn, projektledare för granskningen, 0738–19 61 54, Per.ostborn@gronabilister.se
Mattias Goldmann, Gröna Bilister, 0703–09 00 45, Mattias.goldmann@gronabilister.se.
Läs Gröna Bilisters rapport här: www.gronabilister.se/hallbara-drivmedel.
- Biodrivmedel
På fem år har det hänt mycket när det gäller krav på biodrivmedel. EU:s förnybarhetsdirektiv har gjort stor nytta. Klimatpåverkan och ursprung ska redovisas och vissa klimat- och miljökrav måste uppfyllas. Alla svenska drivmedelsbolag bejakar kraven och har fått hållbarhetsbesked från Energimyndigheten. Flera bolag ställer egna, skarpare krav, och bejakar de tuffare krav som offentliga upphandlare ibland ställer.
Sociala krav omfattas inte av lagen, men bolagen har börjat arbeta med sociala frågor; de har uppförandekoder för sina leverantörer som de följer upp, och de kräver respekt för internationell arbetsrätt.
- Fossila drivmedel
– Men varför slipper de fossila drivmedlen strålkastarljuset? frågar sig Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. EU släpar benen efter sig och bolagen tar inte första steget.
– Visserligen har bolagen uppförandekoder även för leverantörer av fossila drivmedel, men de kan inte spåra dessa tillbaka till källan. Därmed blir kraven verkningslösa: de kan inte koppla ett givet parti drivmedel till bra eller dåliga produktionsvillkor.
Bolagen arbetar på att ta fram system för att säkra spårbarheten, men det är bråttom. I takt med att nordsjöoljan sinar ökar risken att vi får in olja från diktaturer och från ömtåliga miljöer i Arktis. Snart är också tjärsandsoljan och skifferoljan här – olja som förstör miljö och natur och har betydligt högre klimatpåverkan än konventionell olja.
– Men fuloljan ser likadan ut som vanlig olja och hamnar i samma raffinaderier, fortsätter Jakob Lagercrantz. Bara om leveranserna kan spåras tillbaka till källan kan vi mota Olle i grind.
- Miljö- och rättvisemärkningar
Även för förnybara drivmedel finns förbättringspotential, och Gröna Bilister rekommenderar bolagen att kräva internationellt erkända hållbarhetscertifieringar.
– Roundtable on Sustainable Biofuels certifierar alla biodrivmedel, med system för att garantera rimliga arbetsförhållanden, säkerställa att lokalbefolkningens tillgång till vatten och odlingsbar mark inte äventyras, och skydda den biologiska mångfalden bortom vad EU:s lagstiftning kräver. Vi är övertygade om att den som uppfyller dessa krav kan vinna marknadsandelar, säger Mattias Goldmann, som för Gröna Bilister granskar utvecklingsländers potential att leverera hållbara biodrivmedel.
- Konsumentinformation
Bolagen är dåliga på att redovisa sitt hållbarhetsarbete för konsumenterna. Inget bolag ger allsidig information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung vid mack. Informationen på hemsidorna är fragmentarisk.
– Det är dags för en hållbarhetsdeklaration vid pumpen, säger Jakob Lagercrantz. Då kan vi konsumenter driva utvecklingen åt rätt håll genom att välja bort de sämsta alternativen.
Per Östborn, projektledare för Gröna Bilisters granskning, kommenterar:
– I väntan på detta försöker vi hjälpa konsumenterna genom att i vår rapport redovisa klimatpåverkan från alla drivmedel på den svenska marknaden. Vi redovisar också klimatpåverkan och ursprung bolag för bolag, i den mån vi lyckats få fram sådana uppgifter.
- Vilket bränslebolag är bäst?
– Alla bolag gör bra saker, säger Per Östborn. OKQ8 är bäst på att redovisa det egna hållbarhetsarbetet. St1 satsar på etanol tillverkad av avfall. Statoil väljer aktivt bort sämre förnybara råvaror som amerikansk majsetanol och palmolja. Fordonsgas Svanenmärker sin gas. Svensk Biogas säljer det bästa drivmedlet; deras fordonsgas består mestadels av biogas de tillverkar själva av avfall.
Bolagen är sinsemellan olika och det är vanskligt att jämföra dem. Vi vill ändå lyfta fram det bolag som utifrån sina förutsättningar kommit längst i hållbarhetsarbetet. Då har vi har en klar vinnare: Gröna Bilister utser Preem till Bästa Bränslebolag 2013.
– Preem har gjort en stor insats genom sin satsning på diesel med hög andel biodiesel gjord av tallolja, säger Jakob Lagercrantz. Nu följer andra bolag efter och andelen biodiesel i dieseln ökar.
– Preem arbetar också konkret för att minimera växthusgasutsläppen såväl vid produktionen som vid distributionen av bränslena, fortsätter Jakob Lagercrantz. Målet är det koldioxidneutrala raffinaderiet.
Per Östborn fyller i:
– Dessutom är Preem är det enda bolag som ger samlad information om sina egna drivmedels klimatpåverkan på hemsidan. Tillsammans med Statoil rapporterar de lägst klimatpåverkan från sin etanol. Näst efter Svensk biogas har de högst andel biogas i fordonsgasen.
För mer information, kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna Bilister, 0708-17 38 08, Jakob.lagercrantz@gronabilister.se
Per Östborn, projektledare för granskningen, 0738–19 61 54, Per.ostborn@gronabilister.se
Mattias Goldmann, Gröna Bilister, 0703–09 00 45, Mattias.goldmann@gronabilister.se.
Läs Gröna Bilisters rapport här: www.gronabilister.se/hallbara-drivmedel.
Källa: Gröna Bilister
Senaste nyheter
-
2022-12-23
Förbättrad insamling av matavfall ger mer biogas
För att uppfylla krav i EU:s avfallsdirektiv ska kommunerna senast den 1 januari 2024 samla in… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt Gotland
Nu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-03
Produktionskapaciteten för biodrivmedel ökade 20 procent 2021
Det senaste året har produktionskapaciteten för biodrivmedel i Sverige ökat med cirka 20 procent.… -
2021-12-13
Regeringsbeslut ger stor framtidstro i biogasbranschen
Regeringen beslutade tidigare under hösten att gasbilar även framöver ska klassas som miljöbilar… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskare
Att begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslen
Visste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-09-24
Regeringen inför långsiktigt stöd till biogasproduktion
Förra veckan gav miljö- och klimatminister Per Bolund och jämställdhets- och bostadsminister Märta… -
2021-09-10
Nytt bidrag på 5000 kr för att flytta fordonsvrak
Regeringen har beslutat om en förordning om bidrag till kommuner för att flytta fordonsvrak som ska… -
2020-12-16
Nu kör över 100 bussar i Göteborg på biogas
Nu rullar över 100 av Västtrafiks bussar i Göteborgsområdet på biogas från E.ON. På lucia var det… -
2020-11-18
Biogasanläggningar kan skapa negativa utsläpp av koldioxid
Kan biogasanläggningar bidra till negativa utsläpp av koldioxid? Det undersöker nu RISE och aktörer…





