Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Samhall skapar mer hållbara e-handelsreturer

https://www.klimatsmart.se/images/news/samhall-monica-lingegard250x356.jpg

Samhall och PostNord har beslutat om att gemensamt ta nästa steg i arbetet mot en mer hållbar e-handel. I syfte att effektivisera hanteringen av returer för landets e-handelsbolag planerar de båda företagen att tillsammans etablera ett antal centra för returhantering på strategiska platser i Sverige. Vid de nya anläggningarna kommer landets e-handlare, utöver effektiv konventionell returhantering, också att erbjudas nya hållbara tjänster för att rädda plagg som annars skulle kasseras. Vidare kommer anläggningarna att kunna hantera affärsmodeller som second hand och uthyrnings- och prenumerationstjänster för till exempel kläder och skor. Genom att samordna returhanteringen kommer Samhall och PostNord också att kunna erbjuda kortare transporter och en mindre klimatpåverkan per returnerad vara. Samarbetet bedöms på sikt kunna skapa arbete åt hundratals Samhallmedarbetare. Målsättningen är att ett första returhanteringscenter ska etableras i Stockholmsområdet under år 2020, där också en fysisk outlet för returfunktionens kunder planeras. – Genom samarbetet med PostNord kan vi på Samhall hjälpa landets e-handlare att både kapa kostnader och bli mer hållbara, samtidigt som vi skapar nya vägar till arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättningar. Det är en riktig win-win-situation, säger Monica Lingegård, vd på Samhall AB. PostNord-koncernen och Samhall har under en längre tid samarbetat inom många olika områden. Men returhantering för e-handel blir ett helt nytt samarbetsområde. – Vi inom PostNord har mångårig erfarenhet av att hantera returer åt våra kunder som bedriver e-handel. Erfarenhet som vi tar med oss in i detta spännande samarbete. Vi ser fram emot att genomföra den här satsningen tillsammans med Samhall, säger Mårten Koshko, Affärsutvecklingschef på PostNord.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Samhall skapar mer hållbara e-handelsreturer

2020-03-18
Monica Lingegård, vd Samhall
Samhall och PostNord har beslutat om att gemensamt ta nästa steg i arbetet mot en mer hållbar e-handel. I syfte att effektivisera hanteringen av returer för landets e-handelsbolag planerar de båda företagen att tillsammans etablera ett antal centra för returhantering på strategiska platser i Sverige.

Vid de nya anläggningarna kommer landets e-handlare, utöver effektiv konventionell returhantering, också att erbjudas nya hållbara tjänster för att rädda plagg som annars skulle kasseras. Vidare kommer anläggningarna att kunna hantera affärsmodeller som second hand och uthyrnings- och prenumerationstjänster för till exempel kläder och skor.

Genom att samordna returhanteringen kommer Samhall och PostNord också att kunna erbjuda kortare transporter och en mindre klimatpåverkan per returnerad vara. Samarbetet bedöms på sikt kunna skapa arbete åt hundratals Samhallmedarbetare.

Målsättningen är att ett första returhanteringscenter ska etableras i Stockholmsområdet under år 2020, där också en fysisk outlet för returfunktionens kunder planeras.

– Genom samarbetet med PostNord kan vi på Samhall hjälpa landets e-handlare att både kapa kostnader och bli mer hållbara, samtidigt som vi skapar nya vägar till arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättningar. Det är en riktig win-win-situation, säger Monica Lingegård, vd på Samhall AB.

PostNord-koncernen och Samhall har under en längre tid samarbetat inom många olika områden. Men returhantering för e-handel blir ett helt nytt samarbetsområde.

– Vi inom PostNord har mångårig erfarenhet av att hantera returer åt våra kunder som bedriver e-handel. Erfarenhet som vi tar med oss in i detta spännande samarbete. Vi ser fram emot att genomföra den här satsningen tillsammans med Samhall, säger Mårten Koshko, Affärsutvecklingschef på PostNord.
Källa: Samhall

Senaste nyheter