Redaktör:
Jens Ljunggren
Inget skäl att sluta klimatkompensera
2012-02-27
Flyget ingår sedan årsskiftet i EU:s utsläppsrättshandelssystem. En del undrar om detta är skäl till att sluta klimatkompensera. Det enkla svaret är nej.
Att flyget nu ingår i utsläppshandeln innebär endast att flygets koldioxidutsläpp regleras på samma sätt som övriga utsläppstunga sektorers, inte att branschens klimatpåverkan upphör. Att klimatkompensera blir även fortsättningsvis ett sätt att uppväga flygets utsläpp, på samma sätt som klimatkompensation för energianvändning har stor nytta trots att energisektorn ingår i utsläppshandeln sedan 2005.
Ytterligare ett skäl är att det endast är flygets koldioxidutsläpp som regleras i utsläppshandeln, inte de övriga växthusgasutsläppen från flyget, som är svårare att beräkna men uppskattas uppgå till 2-4 gånger storleken på koldioxidutsläppen.
Läs mer om handelssystemet: www.naturvardsverket.se/utslappshandel
Att flyget nu ingår i utsläppshandeln innebär endast att flygets koldioxidutsläpp regleras på samma sätt som övriga utsläppstunga sektorers, inte att branschens klimatpåverkan upphör. Att klimatkompensera blir även fortsättningsvis ett sätt att uppväga flygets utsläpp, på samma sätt som klimatkompensation för energianvändning har stor nytta trots att energisektorn ingår i utsläppshandeln sedan 2005.
Ytterligare ett skäl är att det endast är flygets koldioxidutsläpp som regleras i utsläppshandeln, inte de övriga växthusgasutsläppen från flyget, som är svårare att beräkna men uppskattas uppgå till 2-4 gånger storleken på koldioxidutsläppen.
Läs mer om handelssystemet: www.naturvardsverket.se/utslappshandel
Källa: Tricorona
Senaste nyheter
-
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2020-11-20
Solfångare, elflygplan och ventilation vinnare av E-Prize 2020Företagen Absolicon, Heart Aerospace och Enjay har utsetts till vinnare av 2020 års E-prize,… -
2019-10-01
Nordisk satsning på elflygNu lanseras en nordisk satsning för att driva på utvecklingen av elflyg. Finansierat av Nordic… -
2019-09-10
Fossilfritt inrikesflyg i Sverige 2030Klimatkrisen är vår tids största utmaning. Svenska Regionala Flygplatser (SRF) vill vara med och… -
2019-05-28
Airbus och SAS forskar om hybrid- och elflygplanAirbus har tecknat en avsiktsförklaring om ett ekosystem och forskning kring behovet av… -
2019-03-06
Allt fler vill minska eller avstå från flygresorSju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete vid… -
2018-11-06
Hög tid att lagstifta om stoppdatum för fossila bränslenKlimatforskarna trycker nu med full kraft på den röda larmknappen. Fossila bränslen - som… -
2018-06-01
Klimatsmart semester med hjälp av ny hemsidaEn svensk flyger sju gånger mer än den genomsnittlige världsmedborgaren. Och sedan 2010 har våra… -
2018-05-29
BioFlygArenan ska bidra till fossilfritt flyg år 2045Nu presenterar SAS, Swedavia och RISE gemensamt initativet BioFlygArenan, en digital plattform som… -
2018-05-03
100 miljoner till hållbart biobränsle till flygetFlygtrafiken står idag för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. Samtidigt är…