Redaktör:
Jens Ljunggren
Framtidstro inom flyget
2011-12-01
På IATA:s side-event ”Aviation and climate change” under klimatmötet i Durban den 1 december fick Tricorona möjlighet att höra om ett ökat tempo i arbetet med klimatfrågor inom flygindustrin. Representanter från flygplanstillverkaren Airbus och flygbolaget United Airlines visade tillsammans med miljöorganisationen Bellona upp vad som gjorts och vad som är på gång inom området.
Mycket av presentationen handlar om introduktionen av biobränslen. På bara några år har förnybara bränslen introducerats och används idag på flera reguljära flygningar. Eftersom konkurrensen om biobränsle redan är stor och kommer att öka, samt då produktionen i vissa fall inte är hållbar, behöver nya hållbara biobränslen introduceras. Stora resurser läggs därför på forskning för att få fram sådana bränslen, där alger kanske är det allra intressantaste spåret. Alger kan odlas på områden som inte är attraktiva och kan dessutom skalas upp relativt snabbt till stora volymer.
Jonas Helseth från Bellona framförde också alternativet att utöver bränslekonverteringen även använda sig av koldioxidlagring, CCS, för att ytterligare minska klimatpåverkan.
Även bränsleeffektivisering är ett område där utvecklingen går snabbt. Kevin Goddard (se bilden) från Airbus visade upp två kommande flygplansmodeller som har en bränsleförbrukning som är 15-25 procent lägre än tidigare modeller.
Andreas Hardeman från IATA menade att staten har en roll för att minska klimatpåverkan från flyget genom:
• Stöd till forskning
• Underlätta investeringar (kan även innebära delfinansiering eller lån)
• Hållbara styrmedel
• Skapa hållbarhetskriterier
• Förstå fördelar som kan skapas på lokal nivå.
• Stödja samarbeten över hela leverantörskedjan.
Diskussionen gled slutligen ofrånkomligen in på EU:s handelssystem med utsläppsrätter. Flygindustrin, och då framför allt bolagen utanför Europa, är missnöjda med att de hamnar inom EU:s handelssystem. Conor McAuliffe från United Airlines påtalade att de, genom reduktion av klimatpåverkan från United Airlines flygplan, därmed bidrar till att sänka utsläppskostnaderna för europeisk industri. En bättre lösning, enligt Conor McAuliffe, är i stället ett globalt handelssystem enbart för flygindustrin som administreras av ICAO.
Panelen ansåg vidare att de resurser som är avsatta hittills inte kommer att räcka för att flyget ska klara målet på 50 procents reduktion av koldioxidutsläppen till 2050. Däremot tror de att det är tekniskt möjligt att minska utsläppen ännu mer, kanske ner till 75 procent.
Läs mer om IATA: www.iata.org/Pages/default.aspx
Mycket av presentationen handlar om introduktionen av biobränslen. På bara några år har förnybara bränslen introducerats och används idag på flera reguljära flygningar. Eftersom konkurrensen om biobränsle redan är stor och kommer att öka, samt då produktionen i vissa fall inte är hållbar, behöver nya hållbara biobränslen introduceras. Stora resurser läggs därför på forskning för att få fram sådana bränslen, där alger kanske är det allra intressantaste spåret. Alger kan odlas på områden som inte är attraktiva och kan dessutom skalas upp relativt snabbt till stora volymer.
Jonas Helseth från Bellona framförde också alternativet att utöver bränslekonverteringen även använda sig av koldioxidlagring, CCS, för att ytterligare minska klimatpåverkan.
Även bränsleeffektivisering är ett område där utvecklingen går snabbt. Kevin Goddard (se bilden) från Airbus visade upp två kommande flygplansmodeller som har en bränsleförbrukning som är 15-25 procent lägre än tidigare modeller.
Andreas Hardeman från IATA menade att staten har en roll för att minska klimatpåverkan från flyget genom:
• Stöd till forskning
• Underlätta investeringar (kan även innebära delfinansiering eller lån)
• Hållbara styrmedel
• Skapa hållbarhetskriterier
• Förstå fördelar som kan skapas på lokal nivå.
• Stödja samarbeten över hela leverantörskedjan.
Diskussionen gled slutligen ofrånkomligen in på EU:s handelssystem med utsläppsrätter. Flygindustrin, och då framför allt bolagen utanför Europa, är missnöjda med att de hamnar inom EU:s handelssystem. Conor McAuliffe från United Airlines påtalade att de, genom reduktion av klimatpåverkan från United Airlines flygplan, därmed bidrar till att sänka utsläppskostnaderna för europeisk industri. En bättre lösning, enligt Conor McAuliffe, är i stället ett globalt handelssystem enbart för flygindustrin som administreras av ICAO.
Panelen ansåg vidare att de resurser som är avsatta hittills inte kommer att räcka för att flyget ska klara målet på 50 procents reduktion av koldioxidutsläppen till 2050. Däremot tror de att det är tekniskt möjligt att minska utsläppen ännu mer, kanske ner till 75 procent.
Läs mer om IATA: www.iata.org/Pages/default.aspx
Källa: Tricorona
Senaste nyheter
-
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2020-11-20
Solfångare, elflygplan och ventilation vinnare av E-Prize 2020Företagen Absolicon, Heart Aerospace och Enjay har utsetts till vinnare av 2020 års E-prize,… -
2019-10-01
Nordisk satsning på elflygNu lanseras en nordisk satsning för att driva på utvecklingen av elflyg. Finansierat av Nordic… -
2019-09-10
Fossilfritt inrikesflyg i Sverige 2030Klimatkrisen är vår tids största utmaning. Svenska Regionala Flygplatser (SRF) vill vara med och… -
2019-05-28
Airbus och SAS forskar om hybrid- och elflygplanAirbus har tecknat en avsiktsförklaring om ett ekosystem och forskning kring behovet av… -
2019-03-06
Allt fler vill minska eller avstå från flygresorSju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete vid… -
2018-11-06
Hög tid att lagstifta om stoppdatum för fossila bränslenKlimatforskarna trycker nu med full kraft på den röda larmknappen. Fossila bränslen - som… -
2018-06-01
Klimatsmart semester med hjälp av ny hemsidaEn svensk flyger sju gånger mer än den genomsnittlige världsmedborgaren. Och sedan 2010 har våra… -
2018-05-29
BioFlygArenan ska bidra till fossilfritt flyg år 2045Nu presenterar SAS, Swedavia och RISE gemensamt initativet BioFlygArenan, en digital plattform som… -
2018-05-03
100 miljoner till hållbart biobränsle till flygetFlygtrafiken står idag för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. Samtidigt är…