Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Framtidstro inom flyget

https://www.klimatsmart.se/images/news/tricorona250x28ph.jpg

På IATA:s side-event ”Aviation and climate change” under klimatmötet i Durban den 1 december fick Tricorona möjlighet att höra om ett ökat tempo i arbetet med klimatfrågor inom flygindustrin. Representanter från flygplanstillverkaren Airbus och flygbolaget United Airlines visade tillsammans med miljöorganisationen Bellona upp vad som gjorts och vad som är på gång inom området. Mycket av presentationen handlar om introduktionen av biobränslen. På bara några år har förnybara bränslen introducerats och används idag på flera reguljära flygningar. Eftersom konkurrensen om biobränsle redan är stor och kommer att öka, samt då produktionen i vissa fall inte är hållbar, behöver nya hållbara biobränslen introduceras. Stora resurser läggs därför på forskning för att få fram sådana bränslen, där alger kanske är det allra intressantaste spåret. Alger kan odlas på områden som inte är attraktiva och kan dessutom skalas upp relativt snabbt till stora volymer. Jonas Helseth från Bellona framförde också alternativet att utöver bränslekonverteringen även använda sig av koldioxidlagring, CCS, för att ytterligare minska klimatpåverkan. Även bränsleeffektivisering är ett område där utvecklingen går snabbt. Kevin Goddard (se bilden) från Airbus visade upp två kommande flygplansmodeller som har en bränsleförbrukning som är 15-25 procent lägre än tidigare modeller. Andreas Hardeman från IATA menade att staten har en roll för att minska klimatpåverkan från flyget genom: • Stöd till forskning • Underlätta investeringar (kan även innebära delfinansiering eller lån) • Hållbara styrmedel • Skapa hållbarhetskriterier • Förstå fördelar som kan skapas på lokal nivå. • Stödja samarbeten över hela leverantörskedjan. Diskussionen gled slutligen ofrånkomligen in på EU:s handelssystem med utsläppsrätter. Flygindustrin, och då framför allt bolagen utanför Europa, är missnöjda med att de hamnar inom EU:s handelssystem. Conor McAuliffe från United Airlines påtalade att de, genom reduktion av klimatpåverkan från United Airlines flygplan, därmed bidrar till att sänka utsläppskostnaderna för europeisk industri. En bättre lösning, enligt Conor McAuliffe, är i stället ett globalt handelssystem enbart för flygindustrin som administreras av ICAO. Panelen ansåg vidare att de resurser som är avsatta hittills inte kommer att räcka för att flyget ska klara målet på 50 procents reduktion av koldioxidutsläppen till 2050. Däremot tror de att det är tekniskt möjligt att minska utsläppen ännu mer, kanske ner till 75 procent.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Framtidstro inom flyget

2011-12-01
På IATA:s side-event ”Aviation and climate change” under klimatmötet i Durban den 1 december fick Tricorona möjlighet att höra om ett ökat tempo i arbetet med klimatfrågor inom flygindustrin. Representanter från flygplanstillverkaren Airbus och flygbolaget United Airlines visade tillsammans med miljöorganisationen Bellona upp vad som gjorts och vad som är på gång inom området.

Mycket av presentationen handlar om introduktionen av biobränslen. På bara några år har förnybara bränslen introducerats och används idag på flera reguljära flygningar. Eftersom konkurrensen om biobränsle redan är stor och kommer att öka, samt då produktionen i vissa fall inte är hållbar, behöver nya hållbara biobränslen introduceras. Stora resurser läggs därför på forskning för att få fram sådana bränslen, där alger kanske är det allra intressantaste spåret. Alger kan odlas på områden som inte är attraktiva och kan dessutom skalas upp relativt snabbt till stora volymer.

Jonas Helseth från Bellona framförde också alternativet att utöver bränslekonverteringen även använda sig av koldioxidlagring, CCS, för att ytterligare minska klimatpåverkan.

Även bränsleeffektivisering är ett område där utvecklingen går snabbt. Kevin Goddard (se bilden) från Airbus visade upp två kommande flygplansmodeller som har en bränsleförbrukning som är 15-25 procent lägre än tidigare modeller.

Andreas Hardeman från IATA menade att staten har en roll för att minska klimatpåverkan från flyget genom:
• Stöd till forskning
• Underlätta investeringar (kan även innebära delfinansiering eller lån)
• Hållbara styrmedel
• Skapa hållbarhetskriterier
• Förstå fördelar som kan skapas på lokal nivå.
• Stödja samarbeten över hela leverantörskedjan.

Diskussionen gled slutligen ofrånkomligen in på EU:s handelssystem med utsläppsrätter. Flygindustrin, och då framför allt bolagen utanför Europa, är missnöjda med att de hamnar inom EU:s handelssystem. Conor McAuliffe från United Airlines påtalade att de, genom reduktion av klimatpåverkan från United Airlines flygplan, därmed bidrar till att sänka utsläppskostnaderna för europeisk industri. En bättre lösning, enligt Conor McAuliffe, är i stället ett globalt handelssystem enbart för flygindustrin som administreras av ICAO.

Panelen ansåg vidare att de resurser som är avsatta hittills inte kommer att räcka för att flyget ska klara målet på 50 procents reduktion av koldioxidutsläppen till 2050. Däremot tror de att det är tekniskt möjligt att minska utsläppen ännu mer, kanske ner till 75 procent.

Läs mer om IATA: www.iata.org/Pages/default.aspx
Källa: Tricorona

Senaste nyheter