
Redaktör:
Jens Ljunggren
Beslut om utsläppsrätter till flyget
2011-12-01

Naturvårdsverket har beslutat att tilldela utsläppsrätter till 17 flygoperatörer som omfattas av EU:s utsläppshandel. EU:s utsläppshandel ska underlätta för företagen att minska sina klimatpåverkande utsläpp på ett kostnadseffektivt sätt.
Besluten om tilldelning följer regler och riktlinjer för hela EU som anger att flygoperatörer ska tilldelas utsläppsrätter motsvarande 97 procent av sektorns medelutsläpp per år 2004–2006. Av dessa utsläppsrätter ska 15 procent auktioneras ut, resten delas ut gratis. Från år 2013 minskas antalet utsläppsrätter från 97 till 95 procent år 2020. Utsläppsrätterna delas ut per år 2012-2020.
Den tilldelning som sker gratis baseras på riktmärken som fastställts av Europeiska kommissionen (ett för 2012 och ett för 2013-2020).
- Ett riktmärke (utsläppsrätt per tonkilometer) är ett mått på hur effektivt en flygoperatör utför sitt transportarbete, berättar Kristin Gunnarsson, handläggare vid Naturvårdsverkets sektion för operativ tillsyn. Tillämpning av riktmärket innebär att en effektiv flygoperatör (lägre utsläpp per transporterad vikt per kilometer) får mer tilldelning. Riktmärket för 2012 baseras på verifierade uppgifter om operatörernas transportarbete och har beräknats genom att det totala antalet utsläppsrätter för flyget inom EU dividerats med summan av antalet tonkilometer inom EU under 2010.
Utsläppshandel för flygsektorn gäller flygningar och flygoperatörer som lyfter från och landar på flygplatser inom EU oavsett destination eller avreseland. Utsläppen från flyget ökar och det är angeläget att minska sektorns klimatpåverkan. Flyget svarar för cirka 3 procent av unionens totala utsläpp av växthusgaser.
- EU-kommissionen bedömer att handelssystemet kommer att ha en starkt styrande effekt på sektorns utsläpp, konstaterar Kristin Gunnarsson. År 2020 uppskattas atmosfären besparas 183 miljoner ton koldioxid per år via utsläppstaket för de flygoperatörer som deltar i systemet. Det motsvarar en minskning med 46 procent jämfört med ett ”business-as-usual-scenario”. Beslutet om att inkludera flyget i utsläppshandeln togs vid miljörådet den 20 december 2007.
För mer information, kontakta:
Jon Engström, chef sektionen för operativ tillsyn, jon.engstrom@naturvardsverket.se, 010-698 11 71, Kristin Gunnarsson, handläggare sektionen för operativ tillsyn, kristin.gunnarsson@naturvardsverket.se, 010-698 11 70
Johan Bogren, handläggare, enheten för Styrmedel, klimat och luft, 010-698 16 96, johan.bogren@naturvardsverket.se,
Anneli Nivrén, 010-698 13 00, 070-206 37 27, anneli.nivren@naturvardsverket.se.
- Se lista över flygoperatörer och tilldelade utsläppsrätter på Naturvårdsverkets webbplats: www.naturvardsverket.se/Start/Lagar-och-styrning/Ekonomiska-styrmedel/Handel-med-utslappsratter/Handelsperioden-20132020/Tilldelning-till-flygsektorn/
- Se Kommissionens pressmeddelande om beslut om riktmärke för flyget (sept 2011): europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do
Besluten om tilldelning följer regler och riktlinjer för hela EU som anger att flygoperatörer ska tilldelas utsläppsrätter motsvarande 97 procent av sektorns medelutsläpp per år 2004–2006. Av dessa utsläppsrätter ska 15 procent auktioneras ut, resten delas ut gratis. Från år 2013 minskas antalet utsläppsrätter från 97 till 95 procent år 2020. Utsläppsrätterna delas ut per år 2012-2020.
Den tilldelning som sker gratis baseras på riktmärken som fastställts av Europeiska kommissionen (ett för 2012 och ett för 2013-2020).
- Ett riktmärke (utsläppsrätt per tonkilometer) är ett mått på hur effektivt en flygoperatör utför sitt transportarbete, berättar Kristin Gunnarsson, handläggare vid Naturvårdsverkets sektion för operativ tillsyn. Tillämpning av riktmärket innebär att en effektiv flygoperatör (lägre utsläpp per transporterad vikt per kilometer) får mer tilldelning. Riktmärket för 2012 baseras på verifierade uppgifter om operatörernas transportarbete och har beräknats genom att det totala antalet utsläppsrätter för flyget inom EU dividerats med summan av antalet tonkilometer inom EU under 2010.
Utsläppshandel för flygsektorn gäller flygningar och flygoperatörer som lyfter från och landar på flygplatser inom EU oavsett destination eller avreseland. Utsläppen från flyget ökar och det är angeläget att minska sektorns klimatpåverkan. Flyget svarar för cirka 3 procent av unionens totala utsläpp av växthusgaser.
- EU-kommissionen bedömer att handelssystemet kommer att ha en starkt styrande effekt på sektorns utsläpp, konstaterar Kristin Gunnarsson. År 2020 uppskattas atmosfären besparas 183 miljoner ton koldioxid per år via utsläppstaket för de flygoperatörer som deltar i systemet. Det motsvarar en minskning med 46 procent jämfört med ett ”business-as-usual-scenario”. Beslutet om att inkludera flyget i utsläppshandeln togs vid miljörådet den 20 december 2007.
För mer information, kontakta:
Jon Engström, chef sektionen för operativ tillsyn, jon.engstrom@naturvardsverket.se, 010-698 11 71, Kristin Gunnarsson, handläggare sektionen för operativ tillsyn, kristin.gunnarsson@naturvardsverket.se, 010-698 11 70
Johan Bogren, handläggare, enheten för Styrmedel, klimat och luft, 010-698 16 96, johan.bogren@naturvardsverket.se,
Anneli Nivrén, 010-698 13 00, 070-206 37 27, anneli.nivren@naturvardsverket.se.
- Se lista över flygoperatörer och tilldelade utsläppsrätter på Naturvårdsverkets webbplats: www.naturvardsverket.se/Start/Lagar-och-styrning/Ekonomiska-styrmedel/Handel-med-utslappsratter/Handelsperioden-20132020/Tilldelning-till-flygsektorn/
- Se Kommissionens pressmeddelande om beslut om riktmärke för flyget (sept 2011): europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do
Källa: Naturvårdsverket
Senaste nyheter
-
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2020-11-20
Solfångare, elflygplan och ventilation vinnare av E-Prize 2020Företagen Absolicon, Heart Aerospace och Enjay har utsetts till vinnare av 2020 års E-prize,… -
2019-10-01
Nordisk satsning på elflygNu lanseras en nordisk satsning för att driva på utvecklingen av elflyg. Finansierat av Nordic… -
2019-09-10
Fossilfritt inrikesflyg i Sverige 2030Klimatkrisen är vår tids största utmaning. Svenska Regionala Flygplatser (SRF) vill vara med och… -
2019-05-28
Airbus och SAS forskar om hybrid- och elflygplanAirbus har tecknat en avsiktsförklaring om ett ekosystem och forskning kring behovet av… -
2019-03-06
Allt fler vill minska eller avstå från flygresorSju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete vid… -
2018-11-06
Hög tid att lagstifta om stoppdatum för fossila bränslenKlimatforskarna trycker nu med full kraft på den röda larmknappen. Fossila bränslen - som… -
2018-06-01
Klimatsmart semester med hjälp av ny hemsidaEn svensk flyger sju gånger mer än den genomsnittlige världsmedborgaren. Och sedan 2010 har våra… -
2018-05-29
BioFlygArenan ska bidra till fossilfritt flyg år 2045Nu presenterar SAS, Swedavia och RISE gemensamt initativet BioFlygArenan, en digital plattform som… -
2018-05-03
100 miljoner till hållbart biobränsle till flygetFlygtrafiken står idag för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. Samtidigt är…