Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Världens första el-sport-skoter är klar

https://www.klimatsmart.se/images/news/biofuel250x58.png

Köra eldriven snöskoter? Skeptikerna var varit många, men nu står den klar – världens första eldrivna sportskoter. Det är elever vid Luspengymnasiet i Storuman som skruvat ihop den i projektet Framtidens snöskoter, som killarna döpte om till HGV – ”Hä Gå Visst!” Framtidens snöskoter heter projektet som har tittat på teknisk utveckling när det gäller drivmedel och snöskotrar. Syftet med projektet har varit att öka kunskapen och medvetenheten kring förnybara drivmedel även inom skoterbranschen. På Luspengymnasiet i Storuman har elever, tillsammans med teknikläraren Jim Hedberg, arbetat med att bygga om en Artic Cat F 1000 årsmodell -07 till att bli eldriven. Skeptikerna har varit många, men killarna döpte projektet till HGV – ”Hä Gå Visst!” - Det är roligt att försöka få en snöskoter att gå på något annat än bensin och få det att fungera! Det är ju inte så många andra som gjort det tidigare, säger Pontus Söderström som är en av eleverna som arbetat i projektet. - En del har varit minst sagt skeptiska till den här typen av skoter och tänkt att den har dålig räckvidd på batterierna, att det är en tråkig skoter – men den här är extremt rolig att köra, säger Jan Lindgren, samordnare vid Nationella snöskoterrådet. Idag går skotern endast på halv effekt, men Jim Hedberg, tekniklärare vid Luspengymnasiet, kommer arbeta vidare med alla variabler för att få ut den fulla effekten på 45 kW. Ur tanklocket sticker laddningssladdarna ut lite uppkäftigt och även en datakabel som gör att man kan koppla upp en dator till den för att ställa om inställningarna för att bland annat öka effekten. Batterierna har 3 gånger större kapacitet än en vanlig Toyota Prius. När det gäller batterierna har de varit lite oroliga för att de inte ska gå att laddas om det är minusgrader i dem, men temperaturen hålls uppe av användningen av skotern. Om det skulle bli ett problem kan man tänka sig att lägga ett eltäcke runt batteripacken, förvara skotern inomhus eller köra batterierna varma. För att ta reda på mer om det kommer Luleå tekniska universitet (LTU) att genomföra en mängd tester på den här snöskotern. I Kanada finns en tävling som heter Clean Snowomobile Challenge där man i zero emission klassen ska köra så långt som möjligt på en elskoter. Den som vann senast kom 51km, så elskotern som är byggd i Storuman bör ha en chans att nå topplacering, om den ställer upp, och det är inte illa av en amatörbygd elskoter som gymnasielever i Storuman skruvat ihop! För mer information, kontakta: Margareta Granström, Projektledare, 076-774 92 48, margareta.granstrom@storuman.se Jim Hedberg, Lärare Luspengymnasiet, 070-557 02 91, jim.hedberg@storuman.se Arne Smedberg, vd BioFuel Region, 070-817 42 30, arne.smedberg@biofuelregion.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Världens första el-sport-skoter är klar

2013-02-13
Köra eldriven snöskoter? Skeptikerna var varit många, men nu står den klar – världens första eldrivna sportskoter. Det är elever vid Luspengymnasiet i Storuman som skruvat ihop den i projektet Framtidens snöskoter, som killarna döpte om till HGV – ”Hä Gå Visst!”

Framtidens snöskoter heter projektet som har tittat på teknisk utveckling när det gäller drivmedel och snöskotrar. Syftet med projektet har varit att öka kunskapen och medvetenheten kring förnybara drivmedel även inom skoterbranschen.

På Luspengymnasiet i Storuman har elever, tillsammans med teknikläraren Jim Hedberg, arbetat med att bygga om en Artic Cat F 1000 årsmodell -07 till att bli eldriven. Skeptikerna har varit många, men killarna döpte projektet till HGV – ”Hä Gå Visst!”

- Det är roligt att försöka få en snöskoter att gå på något annat än bensin och få det att fungera! Det är ju inte så många andra som gjort det tidigare, säger Pontus Söderström som är en av eleverna som arbetat i projektet.

- En del har varit minst sagt skeptiska till den här typen av skoter och tänkt att den har dålig räckvidd på batterierna, att det är en tråkig skoter – men den här är extremt rolig att köra, säger Jan Lindgren, samordnare vid Nationella snöskoterrådet.

Idag går skotern endast på halv effekt, men Jim Hedberg, tekniklärare vid Luspengymnasiet, kommer arbeta vidare med alla variabler för att få ut den fulla effekten på 45 kW. Ur tanklocket sticker laddningssladdarna ut lite uppkäftigt och även en datakabel som gör att man kan koppla upp en dator till den för att ställa om inställningarna för att bland annat öka effekten. Batterierna har 3 gånger större kapacitet än en vanlig Toyota Prius.

När det gäller batterierna har de varit lite oroliga för att de inte ska gå att laddas om det är minusgrader i dem, men temperaturen hålls uppe av användningen av skotern. Om det skulle bli ett problem kan man tänka sig att lägga ett eltäcke runt batteripacken, förvara skotern inomhus eller köra batterierna varma. För att ta reda på mer om det kommer Luleå tekniska universitet (LTU) att genomföra en mängd tester på den här snöskotern.

I Kanada finns en tävling som heter Clean Snowomobile Challenge där man i zero emission klassen ska köra så långt som möjligt på en elskoter. Den som vann senast kom 51km, så elskotern som är byggd i Storuman bör ha en chans att nå topplacering, om den ställer upp, och det är inte illa av en amatörbygd elskoter som gymnasielever i Storuman skruvat ihop!

För mer information, kontakta:
Margareta Granström, Projektledare, 076-774 92 48, margareta.granstrom@storuman.se
Jim Hedberg, Lärare Luspengymnasiet, 070-557 02 91, jim.hedberg@storuman.se
Arne Smedberg, vd BioFuel Region, 070-817 42 30, arne.smedberg@biofuelregion.se.

Senaste nyheter