Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Bra betyg för Örebro som cykelstad

https://www.klimatsmart.se/images/news/cyklare250x163.png

Det finns ingen anledning att inte välja cykeln i Örebro. Den slutsatsen drog en grupp internationella experter som granskade Örebro som cykelstad. Som en del av ett samarbete mellan sju europeiska cykelstäder fick Örebro besök av en expertgrupp som testade cykelmöjligheterna och intervjuade politiker, tjänstemän och intresseorganisationer. – Vi har testat cykelvägarna och är imponerade av det vi har sett, berättar Dirk Engels, som kommer från ett belgiskt konsultföretag. Han är förvånad över att så många cyklar trots att det regnade den aktuella dagen. Även om expertgruppen tycker att Örebro är en bra cykelstad, pekar man på några områden som skulle kunna utvecklas: - Cykelnätet hänger inte alltid ihop, därför är det nya förslaget med ett huvudcykelnät en bra satsning. - Möjligheten att parkera cyklar behöver byggas ut på flera platser. Särskilt viktigt är det att ha tillräckligt med platser med goda låsmöjligheter i anslutning till stora bytespunkter i kollektivtrafiken. - Underhållet kan förbättras. På vissa cykelvägar låg gruset fortfarande kvar, trots att snön varit borta i flera veckor. - Trafiksäkerheten borde ägnas mer uppmärksamhet. Konflikten mellan gående och cyklister kan komma att bli en vikigt fråga om cyklandet ökar. – Jämfört med de flesta andra städer har Örebro mycket goda förutsättningar för cyklister. Det finns egentligen ingen anledning att inte välja cykeln i Örebro, menar Vincent Meerschaert, som är projektledare för samarbetet mellan de sju städerna. Nu gäller det bara att få ännu fler örebroare att cykla och här kan en genomtänkt marknadsföring göra skillnad. – Örebro har redan många hängivna cyklister, men för att få ännu fler att cykla måste cykeln marknadsföras som ett modernt transportmedel som är både snabbt, enkelt och hälsosamt, säger Vincent Meerschaert. Expertgruppen pekar också på vikten av att fundera mer över bilens roll i trafiksystemet. Så länge som det är lika enkelt att åka bil som idag kommer det alltid finnas många som väljer bilen framför cykeln, hur bra cykelbanor som än byggs. För ansvariga på Örebro kommun har det varit värdefullt att ha expertgruppen på plats och synpunkterna kommer till direkt nytta: – Vi arbetar just nu med ett handlingsprogram för ökat cyklande i Örebro och tar med oss slutsatserna, berättar Anna Åhlgren, cykelutvecklare vid klimatkontoret, Örebro kommun. Besöket är en del av ett treårigt EU-projekt, CHAMP, som finansieras av EU. Med på plats fanns experter från Belgien, Slovenien och Storbritannien. En mer formell utvärderingsrapport från besöket väntar senare i vår. För mer information, kontakta: Anna Åhlgren, klimatkontoret Örebro kommun, 019-21 15 74, 076-55 155 05, anna.ahlgren@orebro.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Bra betyg för Örebro som cykelstad

2012-04-19
Chris Brace, Storbritannien, Dirk Engels, Belgien,
Luka Mladenovič, Slovenien, Aljaž Plevnik, Slovenien,
Vincent Meerschaert, Belgien.
Det finns ingen anledning att inte välja cykeln i Örebro. Den slutsatsen drog en grupp internationella experter som granskade Örebro som cykelstad.

Som en del av ett samarbete mellan sju europeiska cykelstäder fick Örebro besök av en expertgrupp som testade cykelmöjligheterna och intervjuade politiker, tjänstemän och intresseorganisationer.

– Vi har testat cykelvägarna och är imponerade av det vi har sett, berättar Dirk Engels, som kommer från ett belgiskt konsultföretag. Han är förvånad över att så många cyklar trots att det regnade den aktuella dagen.

Även om expertgruppen tycker att Örebro är en bra cykelstad, pekar man på några områden som skulle kunna utvecklas:
- Cykelnätet hänger inte alltid ihop, därför är det nya förslaget med ett huvudcykelnät en bra satsning.
- Möjligheten att parkera cyklar behöver byggas ut på flera platser. Särskilt viktigt är det att ha tillräckligt med platser med goda låsmöjligheter i anslutning till stora bytespunkter i kollektivtrafiken.
- Underhållet kan förbättras. På vissa cykelvägar låg gruset fortfarande kvar, trots att snön varit borta i flera veckor.
- Trafiksäkerheten borde ägnas mer uppmärksamhet. Konflikten mellan gående och cyklister kan komma att bli en vikigt fråga om cyklandet ökar.

– Jämfört med de flesta andra städer har Örebro mycket goda förutsättningar för cyklister. Det finns egentligen ingen anledning att inte välja cykeln i Örebro, menar Vincent Meerschaert, som är projektledare för samarbetet mellan de sju städerna.

Nu gäller det bara att få ännu fler örebroare att cykla och här kan en genomtänkt marknadsföring göra skillnad.

– Örebro har redan många hängivna cyklister, men för att få ännu fler att cykla måste cykeln marknadsföras som ett modernt transportmedel som är både snabbt, enkelt och hälsosamt, säger Vincent Meerschaert.

Expertgruppen pekar också på vikten av att fundera mer över bilens roll i trafiksystemet. Så länge som det är lika enkelt att åka bil som idag kommer det alltid finnas många som väljer bilen framför cykeln, hur bra cykelbanor som än byggs.

För ansvariga på Örebro kommun har det varit värdefullt att ha expertgruppen på plats och synpunkterna kommer till direkt nytta:
– Vi arbetar just nu med ett handlingsprogram för ökat cyklande i Örebro och tar med oss slutsatserna, berättar Anna Åhlgren, cykelutvecklare vid klimatkontoret, Örebro kommun.

Besöket är en del av ett treårigt EU-projekt, CHAMP, som finansieras av EU. Med på plats fanns experter från Belgien, Slovenien och Storbritannien. En mer formell utvärderingsrapport från besöket väntar senare i vår.

För mer information, kontakta:
Anna Åhlgren, klimatkontoret Örebro kommun, 019-21 15 74, 076-55 155 05, anna.ahlgren@orebro.se.

Senaste nyheter