
Redaktör:
Jens Ljunggren
Volkswagen presenterar elbilen NILS
2011-09-06

På bilsalongen IAA i Frankfurt, 15-25 september, presenterar Volkswagen en bil för morgondagens stadstrafik: ”NILS”. Denna ensitsiga elbil representerar en ny, fascinerande typ av minimalistisk mobilitet. Konceptbilen – med sin progressiva aluminium space frame, sina måsvingedörrar och friliggande hjul – uppvisar dynamisk prestanda på hög nivå men tar sig trots detta in i framtiden både tyst och utsläppsfritt. Projektet stöds av den tyska federala myndigheten för trafik, byggnation och stadsplanering – Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung.
– NILS är en bil som föregriper framtiden. Den ser ut som om någon projicerat tillbaka den från år 2030 till vår tid. Den här konceptbilen smälter samman miljömässig hållbarhet med design och livsstil på ett helt nytt sätt. Ett högteknologiskt eldrivet fordon från Volkswagen, och ett mycket realistiskt koncept, säger Ulrich Hackenberg, utvecklingschef på Volkswagen.
Jürgen Leohold, chef för Volkswagen-koncernens forskningsavdelning, förklarar projektet ur ett forskningsperspektiv:
– I en värld där eldriven mobilitet får allt större betydelse, kommer spjutspetskoncept som den här bilen – som baseras på ingående analyser av framtiden och forskning på bilar – att spela en allt viktigare roll. Detta beror på att nya, mycket målgruppsspecifika krav kommer att ställas på bilarna i och med elbilseran. Dessa nya fordonskoncept kommer tillsammans med elektrifiering av befintliga modeller att bidra till ett genombrott för eldriven mobilitet.
Ulrich Hackenberg förklarar vidare:
– Målsättningen med NILS-projektet är att utarbeta ett tekniskt konkret och ekonomiskt hållbart fordonskoncept för mikromobilitet, som omstrukturerar individuella transporter och gör dem effektivare och miljömässigt hållbara med hjälp av eldriftsteknik.
Jürgen Leohold tillägger:
– Därför har koncernens forskningsavdelning ingående studerat pendlingens alla aspekter med målsättningen att göra denna hållbar i framtiden. Resultaten av dessa analyser gavs till de enskilda fordonsutvecklingsavdelningarna. På så sätt drar koncernens samtliga märken fördel av forskningsavdelningens analyser.
Ulrich Hackenberg menar även att realisationen är tack vare koncernens know-how.
– Det nära samarbetet med koncernens forskningsavdelning har inneburit att vi på Volkswagen verkligen kunnat sätta igång fordonsprojekt som ligger i absolut framkant. Här drar vi fördel av koncernens nätverk av know-how. Till detta räknas även Volkswagens designcenter i Potsdam. Under ledning av Thomas Ingenlath, har man där gjort en total nytolkning av Volkswagen-designen för NILS. De som betraktar konceptbilen kan se långt in i framtiden för vårt märke och för bilen. NILS är allt annat än ett experiment – den är mycket realistisk. Trots de kompakta måtten, klarar konceptbilen till exempel säkerhetskraven för dagens bilar. I den här bilen skulle pendlarna inte bara ta sig fram på ett miljömedvetet sätt, utan också mycket säkert.
För mer information, kontakta:
Marcus Thomasfolk, 08-553 867 97, 070-358 96 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se.
Besök följande länk för att läsa hela pressmeddelandet: pb.volkswagen.se/PressCenterIntegrator.asp
– NILS är en bil som föregriper framtiden. Den ser ut som om någon projicerat tillbaka den från år 2030 till vår tid. Den här konceptbilen smälter samman miljömässig hållbarhet med design och livsstil på ett helt nytt sätt. Ett högteknologiskt eldrivet fordon från Volkswagen, och ett mycket realistiskt koncept, säger Ulrich Hackenberg, utvecklingschef på Volkswagen.
Jürgen Leohold, chef för Volkswagen-koncernens forskningsavdelning, förklarar projektet ur ett forskningsperspektiv:
– I en värld där eldriven mobilitet får allt större betydelse, kommer spjutspetskoncept som den här bilen – som baseras på ingående analyser av framtiden och forskning på bilar – att spela en allt viktigare roll. Detta beror på att nya, mycket målgruppsspecifika krav kommer att ställas på bilarna i och med elbilseran. Dessa nya fordonskoncept kommer tillsammans med elektrifiering av befintliga modeller att bidra till ett genombrott för eldriven mobilitet.
Ulrich Hackenberg förklarar vidare:
– Målsättningen med NILS-projektet är att utarbeta ett tekniskt konkret och ekonomiskt hållbart fordonskoncept för mikromobilitet, som omstrukturerar individuella transporter och gör dem effektivare och miljömässigt hållbara med hjälp av eldriftsteknik.
Jürgen Leohold tillägger:
– Därför har koncernens forskningsavdelning ingående studerat pendlingens alla aspekter med målsättningen att göra denna hållbar i framtiden. Resultaten av dessa analyser gavs till de enskilda fordonsutvecklingsavdelningarna. På så sätt drar koncernens samtliga märken fördel av forskningsavdelningens analyser.
Ulrich Hackenberg menar även att realisationen är tack vare koncernens know-how.
– Det nära samarbetet med koncernens forskningsavdelning har inneburit att vi på Volkswagen verkligen kunnat sätta igång fordonsprojekt som ligger i absolut framkant. Här drar vi fördel av koncernens nätverk av know-how. Till detta räknas även Volkswagens designcenter i Potsdam. Under ledning av Thomas Ingenlath, har man där gjort en total nytolkning av Volkswagen-designen för NILS. De som betraktar konceptbilen kan se långt in i framtiden för vårt märke och för bilen. NILS är allt annat än ett experiment – den är mycket realistisk. Trots de kompakta måtten, klarar konceptbilen till exempel säkerhetskraven för dagens bilar. I den här bilen skulle pendlarna inte bara ta sig fram på ett miljömedvetet sätt, utan också mycket säkert.
För mer information, kontakta:
Marcus Thomasfolk, 08-553 867 97, 070-358 96 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se.
Besök följande länk för att läsa hela pressmeddelandet: pb.volkswagen.se/PressCenterIntegrator.asp
Källa: Volkswagen
Senaste nyheter
-
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-19
Lastbalansering medför många frågor vid köp av laddboxInformationsportalen om elbilsladdning Laddsmart.se har nyligen genomfört en unik undersökning om… -
2022-01-10
Volvo tillverkar elektrisk lastbil med 44 mils räckviddVolvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric,… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att…