Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Växjös elbilssatsning får beröm

https://www.klimatsmart.se/images/news/vaxj__logoe.gif

Fredagen den 23 april invigdes Växjös första laddstation för elbilar. Ytterligare fem laddstationer planeras. Gröna Bilister är positiva – men ställer också krav. Växjö Energi och näringsliv, McDonalds och Bixia, invigde på fredagen kommunens första laddstation för elbilar, vid McDonalds Norremark. I samband med detta anordnas också en elbilsvisning. Gröna Bilister har tidigare uppmärksammat och berömt Växjö kommuns satsning på grön bilism och benämnde under en period kommunen Miljöbilsbästa kommun. Organisationen är också positiv till elbilssatsningen, även om man betonar att laddstolparna inte är lika centrala för elbilen som gasmackarna är för gasbilen. – Det är väldigt populärt att sätta upp laddstolpar just nu, det kostar inte mycket och ger bra bilder i tidningen. Men elbilens fördel är just att den inte behöver en särskild infrastruktur, utan kan laddas från ett vanligt hushållsuttag i hemmet eller genom motorvärmaruttaget. Så vill också de flesta ladda sin bil, behovet av laddstolpar på stan är nog större ur pr- än ur brukarperspektiv. Därför hoppas vi att bolaget satsar mer på att verkligen få ut elbilar än på att placera ut mängder med stolpar, säger Cecilia Carlqvist. Gröna Bilister poängterar vikten av att elbilar och laddhybrider går på förnybar el, och slår fast att det måste innebära ny grön el specifikt för detta. Om man uppför ett lokalt vindkraftverk håller det verkligen att påstå att elbilen är vindkraftdriven. Vi förutsätter att Växjö gör detta, säger Cecilia Carlqvist. Gröna Bilister påpekar också att elen för elbilar kan få vara gratis till en början, men att det sedan är viktigt att ta betalt för detta på samma sätt som för andra drivmedel för bilar. – Elbilen är underbar eftersom den inte har några utsläpp i närmiljö. Men det är problematiskt att den rörliga milkostnaden är så låg att det kommer att upplevas som billigare att ta elbilen än att åka buss eller tåg. Det förvärras om elbolaget bjuder på elen, säger Cecilia Carlqvist. Gröna Bilister varnade nyligen för de negativa miljökonsekvenserna av Växjös planerade skrotning av gratisparkering för miljöbilar. “Att sätta upp en laddstolpe för elbilar har betydligt mindre effekt än att gynna omställningen till miljöbilar med lokala förmåner. Balansen blir negativ om förmånerna ersätts med ett par stolpar, säger Cecilia Carlqvist. För ytterligare information, kontakta: Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister, 070-271 35 17, cecilia.carlqvist@gronabilister.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Växjös elbilssatsning får beröm

2010-04-26
Fredagen den 23 april invigdes Växjös första laddstation för elbilar. Ytterligare fem laddstationer planeras. Gröna Bilister är positiva – men ställer också krav.

Växjö Energi och näringsliv, McDonalds och Bixia, invigde på fredagen kommunens första laddstation för elbilar, vid McDonalds Norremark. I samband med detta anordnas också en elbilsvisning. Gröna Bilister har tidigare uppmärksammat och berömt Växjö kommuns satsning på grön bilism och benämnde under en period kommunen Miljöbilsbästa kommun. Organisationen är också positiv till elbilssatsningen, även om man betonar att laddstolparna inte är lika centrala för elbilen som gasmackarna är för gasbilen.

– Det är väldigt populärt att sätta upp laddstolpar just nu, det kostar inte mycket och ger bra bilder i tidningen. Men elbilens fördel är just att den inte behöver en särskild infrastruktur, utan kan laddas från ett vanligt hushållsuttag i hemmet eller genom motorvärmaruttaget. Så vill också de flesta ladda sin bil, behovet av laddstolpar på stan är nog större ur pr- än ur brukarperspektiv. Därför hoppas vi att bolaget satsar mer på att verkligen få ut elbilar än på att placera ut mängder med stolpar, säger Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilister poängterar vikten av att elbilar och laddhybrider går på förnybar el, och slår fast att det måste innebära ny grön el specifikt för detta. Om man uppför ett lokalt vindkraftverk håller det verkligen att påstå att elbilen är vindkraftdriven. Vi förutsätter att Växjö gör detta, säger Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilister påpekar också att elen för elbilar kan få vara gratis till en början, men att det sedan är viktigt att ta betalt för detta på samma sätt som för andra drivmedel för bilar.

– Elbilen är underbar eftersom den inte har några utsläpp i närmiljö. Men det är problematiskt att den rörliga milkostnaden är så låg att det kommer att upplevas som billigare att ta elbilen än att åka buss eller tåg. Det förvärras om elbolaget bjuder på elen, säger Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilister varnade nyligen för de negativa miljökonsekvenserna av Växjös planerade skrotning av gratisparkering för miljöbilar. “Att sätta upp en laddstolpe för elbilar har betydligt mindre effekt än att gynna omställningen till miljöbilar med lokala förmåner. Balansen blir negativ om förmånerna ersätts med ett par stolpar, säger Cecilia Carlqvist.

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister, 070-271 35 17, cecilia.carlqvist@gronabilister.se.

Senaste nyheter