
Redaktör:
Jens Ljunggren
Nytt förslag för mer bränslesnåla bilar
2011-09-21

Miljöpartiet föreslår en ny politk för mer bränslesnåla bilar. Bonus för snåla bilar, avgift för smutsiga bilar. Förslaget innebär en kraftig förstärkning av miljöbilspremien, utan ytterligare skattesubventioner till bilköp.
Utsläppen från den svenska vägtrafiken har ökat kraftigt de senaste 20 åren. Förutom en liten minskning i samband med den ekonomiska krisen 2008 har utsläppen ökat varje år sedan 1990 . Det är uppenbart att de verktyg som hittills använts för att bryta denna trend varit otillräckliga.
Försäljningen av så kallade ”miljöbilar” har ökat de senaste åren. Detta är positivt, men det har inte räckt för att få ner utsläppen. Den totala trafikmängden ökar hela tiden och ”äter upp” hela vinsten av bränslesnålare motorer samtidigt som användningen av de förnybara bränslena bromsats upp. Många ”miljöbilar” kör idag på fossila bränslen när detta är billigare.
För att få ner utsläppen inom den svenska vägtrafiken måste vi göra två saker. För det första måste vägtrafiken minska till förmån för spårtrafik. Det gäller såväl godstransporter som persontrafik. För det andra måste svenska bilar frigöra sig från sitt fossilberoende och minska sin bränsleförbrukning.
Läs hela PM "Snålbilstrappan": www.mp.se/files/247800-247899/file_247882.pdf
Utsläppen från den svenska vägtrafiken har ökat kraftigt de senaste 20 åren. Förutom en liten minskning i samband med den ekonomiska krisen 2008 har utsläppen ökat varje år sedan 1990 . Det är uppenbart att de verktyg som hittills använts för att bryta denna trend varit otillräckliga.
Försäljningen av så kallade ”miljöbilar” har ökat de senaste åren. Detta är positivt, men det har inte räckt för att få ner utsläppen. Den totala trafikmängden ökar hela tiden och ”äter upp” hela vinsten av bränslesnålare motorer samtidigt som användningen av de förnybara bränslena bromsats upp. Många ”miljöbilar” kör idag på fossila bränslen när detta är billigare.
För att få ner utsläppen inom den svenska vägtrafiken måste vi göra två saker. För det första måste vägtrafiken minska till förmån för spårtrafik. Det gäller såväl godstransporter som persontrafik. För det andra måste svenska bilar frigöra sig från sitt fossilberoende och minska sin bränsleförbrukning.
Läs hela PM "Snålbilstrappan": www.mp.se/files/247800-247899/file_247882.pdf
Källa: Miljöpartiet
Senaste nyheter
-
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-19
Lastbalansering medför många frågor vid köp av laddboxInformationsportalen om elbilsladdning Laddsmart.se har nyligen genomfört en unik undersökning om… -
2022-01-10
Volvo tillverkar elektrisk lastbil med 44 mils räckviddVolvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric,… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att…