Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nej till biltrafik på Storgatan i Örebro

https://www.klimatsmart.se/images/news/mp200x176pc.gif

Örebro kommun har ambitiösa mål för att miljö och klimatfrågorna skall tas på allvar i kommunen. Den 29 oktober 2008 antog kommunfullmäktige en transportplan där mål finns på hur biltrafiken skall minska och en ökad andel persontransporter skall ske med kollektivtrafik, cykel och gång. - MP vill utveckla Norrcity för människor där cyklister och gångare får företräde. Vi tycker det bryter mot ett av målen i transportplanen som ett enigt kommunfullmäktige antog 2008 att biltrafiken i Örebro city ska minska med 25 procent till 2020, räknat från nivån 2000, säger Fredrik Persson (MP) Klimatplanen ger en samlad bild av klimatfrågan i Örebro och det är ett styrande dokument och ska utgöra underlag för kommunens framtida verksamhetsplanering, budget och investeringsprogram. - Beslutet om att öppna Storgatan för biltrafik strider klart mot den antagna klimatplanen från år 2010. Den är tragiskt att Socialdemokraterna med detta beslut försämrar gatumiljön och stadsluften med att öka biltrafiken,kommenterar Catrin Steen (MP) Miljöpartiet berättar vilken vision de har för staden. - Vi vill utveckla ett gåcity med miljövänlig framkomlighet för cyklister och flanörer och vi ser området som ett kultur- och nöjesstråk där fler uteserveringar finns blandat med småskalighandel och kulturverksamheter. Många boenden runt Storgatan protesterar mot att få en sämre trafikmiljö med att tillåta biltrafik och fler parkeringar. Det skapar otrygghet. MP vill underlätta för en bra boendemiljö tillsammans med verksamheter som berikar city istället för att avgaser pyser ut runt gatuhörnen och skapar otrivsel, avslutar Fredrik Persson och Catrin Steen. För mer information, kontakta: Catrin Steen, (MP), ersättare Tekniska nämnden, 076-100 83 82 Fredrik Persson (MP), 2:e vice ordförande Tekniska nämnden, 070-763 79 71

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nej till biltrafik på Storgatan i Örebro

2011-09-29
Örebro kommun har ambitiösa mål för att miljö och klimatfrågorna skall tas på allvar i kommunen. Den 29 oktober 2008 antog kommunfullmäktige en transportplan där mål finns på hur biltrafiken skall minska och en ökad andel persontransporter skall ske med kollektivtrafik, cykel och gång.

- MP vill utveckla Norrcity för människor där cyklister och gångare får företräde. Vi tycker det bryter mot ett av målen i transportplanen som ett enigt kommunfullmäktige antog 2008 att biltrafiken i Örebro city ska minska med 25 procent till 2020, räknat från nivån 2000, säger Fredrik Persson (MP)

Klimatplanen ger en samlad bild av klimatfrågan i Örebro och det är ett styrande dokument och ska utgöra underlag för kommunens framtida verksamhetsplanering, budget och investeringsprogram.

- Beslutet om att öppna Storgatan för biltrafik strider klart mot den antagna klimatplanen från år 2010. Den är tragiskt att Socialdemokraterna med detta beslut försämrar gatumiljön och stadsluften med att öka biltrafiken,kommenterar Catrin Steen (MP)

Miljöpartiet berättar vilken vision de har för staden.

- Vi vill utveckla ett gåcity med miljövänlig framkomlighet för cyklister och flanörer och vi ser området som ett kultur- och nöjesstråk där fler uteserveringar finns blandat med småskalighandel och kulturverksamheter. Många boenden runt Storgatan protesterar mot att få en sämre trafikmiljö med att tillåta biltrafik och fler parkeringar. Det skapar otrygghet. MP vill underlätta för en bra boendemiljö tillsammans med verksamheter som berikar city istället för att avgaser pyser ut runt gatuhörnen och skapar otrivsel, avslutar Fredrik Persson och Catrin Steen.

För mer information, kontakta:
Catrin Steen, (MP), ersättare Tekniska nämnden, 076-100 83 82
Fredrik Persson (MP), 2:e vice ordförande Tekniska nämnden, 070-763 79 71

Senaste nyheter