
Redaktör:
Jens Ljunggren
Lastbalansering medför många frågor vid köp av laddbox
2022-01-19

Emil Ponnert, Laddsmart.se
Informationsportalen om elbilsladdning Laddsmart.se har nyligen genomfört en unik undersökning om privatpersoners önskemål kring laddboxar hemma. Den visar att hela 90,9% alla privatpersoner som är intresserade av en laddbox hemma önskar också installation.
Dynamisk lastbalansering är annars det område som skapar flest frågor och 77,2% är positivt inställda till att inkludera lastbalansering vid laddboxköp. 23,1% önskar en laddbox med möjligheten att ladda två bilar samtidigt. Undersökningen baseras på 1000 kunder som varit i kontakt med Laddsmart.se.
När Bil Sweden nyligen summerade antalet nyregistreringar av fordon för det gångna året konstaterades att det varit en rekordstark utveckling för laddbara bilar. Det såldes runt 135 000 laddbara bilar vilket utgjorde 45 procent av den totala nybilsregistreringen. I takt med att laddbara bilar blir allt vanligare så blir också behovet för laddning av bilen i hemmet. Laddsmart är en informationsportal för elbilsladdning och presenterar härmed några fakta om vad privatkunder efterfrågar när de köper laddbox.
Av de kunder som varit i kontakt med Laddsmart är det 90,9% som önskar installation för sin laddbox.
- Detta är egentligen inte så konstigt då man måste beställa installation tillsammans med laddboxen från samma återförsäljare för att kunna få del av det populära Grön Teknik-avdraget på 50% av totalkostnaden. Vissa känner inte till detta och återkommer senare att de önskar installation ändå, så förmodligen är siffran ännu högre, berättar Carl Ponnert, medgrundare på Laddsmart.
Dynamisk lastbalansering är det område inom laddboxar som privatkunder undrar mest över, huruvida det behövs och hur det fungerar. 55,5% menar att lastbalansering är ett måste vid köp av ny laddbox. Ifall också kategorin som svarar kanske inkluderas så blir totalsiffran 77,2% som är positivt inställda till dynamisk lastbalansering. Eftersom 11,6% svarar vet ej så är det således endast 10,9% som uttryckligen inte önskar dynamisk lastbalansering till sin laddbox.
Att allt fler skaffar laddbar bil syns också i intresset att kunna ladda två bilar samtidigt. Det är 23,1% som önskar möjligheten att kunna ladda två bilar samtidigt.
- När kunderna märker att laddboxar med dubbla uttag kan kosta mer än dubbelt så mycket jämfört med laddboxar med ett uttag så nöjer man sig ofta med en laddbox som laddar en bil, avslutar Carl Ponnert.
Dynamisk lastbalansering är annars det område som skapar flest frågor och 77,2% är positivt inställda till att inkludera lastbalansering vid laddboxköp. 23,1% önskar en laddbox med möjligheten att ladda två bilar samtidigt. Undersökningen baseras på 1000 kunder som varit i kontakt med Laddsmart.se.
När Bil Sweden nyligen summerade antalet nyregistreringar av fordon för det gångna året konstaterades att det varit en rekordstark utveckling för laddbara bilar. Det såldes runt 135 000 laddbara bilar vilket utgjorde 45 procent av den totala nybilsregistreringen. I takt med att laddbara bilar blir allt vanligare så blir också behovet för laddning av bilen i hemmet. Laddsmart är en informationsportal för elbilsladdning och presenterar härmed några fakta om vad privatkunder efterfrågar när de köper laddbox.
Av de kunder som varit i kontakt med Laddsmart är det 90,9% som önskar installation för sin laddbox.
- Detta är egentligen inte så konstigt då man måste beställa installation tillsammans med laddboxen från samma återförsäljare för att kunna få del av det populära Grön Teknik-avdraget på 50% av totalkostnaden. Vissa känner inte till detta och återkommer senare att de önskar installation ändå, så förmodligen är siffran ännu högre, berättar Carl Ponnert, medgrundare på Laddsmart.
Dynamisk lastbalansering är det område inom laddboxar som privatkunder undrar mest över, huruvida det behövs och hur det fungerar. 55,5% menar att lastbalansering är ett måste vid köp av ny laddbox. Ifall också kategorin som svarar kanske inkluderas så blir totalsiffran 77,2% som är positivt inställda till dynamisk lastbalansering. Eftersom 11,6% svarar vet ej så är det således endast 10,9% som uttryckligen inte önskar dynamisk lastbalansering till sin laddbox.
Att allt fler skaffar laddbar bil syns också i intresset att kunna ladda två bilar samtidigt. Det är 23,1% som önskar möjligheten att kunna ladda två bilar samtidigt.
- När kunderna märker att laddboxar med dubbla uttag kan kosta mer än dubbelt så mycket jämfört med laddboxar med ett uttag så nöjer man sig ofta med en laddbox som laddar en bil, avslutar Carl Ponnert.
Källa: Laddsmart.se
Senaste nyheter
-
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-19
Lastbalansering medför många frågor vid köp av laddboxInformationsportalen om elbilsladdning Laddsmart.se har nyligen genomfört en unik undersökning om… -
2022-01-10
Volvo tillverkar elektrisk lastbil med 44 mils räckviddVolvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric,… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att…