Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Klimatsmart testar trehjulad elmoped Ego 2 från Just Green

https://www.klimatsmart.se/images/news/justgreen-ego2-konserthuset250x243.jpg

Att en månad ska gå så fort! Den 9 april anlände den trehjulade elmopeden Ego 2 från Mehran på Just Green AB. Direkt efter leveransen, efter inköp av en egen hjälm, blev det en premiärtur. Mitt första spontana intryck var att den kändes lite tyngre än de bensinmopeder jag kört tidigare. Nu var denna Ego 2:a ett fordon med dubbla batterier, vilket förklarar tyngdkänslan. Jag testade senare genom att plocka bort det ena batteriet och skillnaden då var kännbar. Batterierna är placerade lågt i maskinen, vilket bidrar till att göra tyngdpunkten låg, viket i sin tur innebär att fordonet känns lugn och stabil. De sammankopplade batterierna finns till för de som vill öka räckvidden, men kan väljas bort för att komma ner något i pris. Ett bra sätt att anpassa fordonet både efter behov och plånbok. Just i min Ego 2:a så var inte batterierna sammankopplade, vilket möjliggör laddning på ett annat ställe än där mopeden står. I mitt fall tycker jag det är en fördel då jag bor i lägenhet och i det cykelrum där jag har Ego 2:an parkerad saknas det eluttag. Jag tycker också det känns bra att ha koll på laddningen inne lägenheten. Bytet av batterierna är enkelt och kräver varken specialverktyg eller specialkunskap. En enkel bajonettfattning, ungefär som man byter objektiv på en systemkamera, gör det busenkelt. Batterierna är placerade bakom varsin låsbar lucka mitt emellan fotplattorna och öppnas enkelt med ett reglage under den låsbara sadeln. Det ena läget öppnar luckan för batteri nr. 1 och ett annat läge för batteri nr 2. Just placeringen av batterierna gör att tyngdpunkten ligger lågt, vilket innebär många fördelar vid körning. Ego 2:an uppför sig precis som man förväntar sig under gång och jag känner mig lugn i kurvtagningarna och även i lite högre fart. Och när jag provocerar elmopeden genom att ”jazza” (köra i zick-zack) finns inga tendenser till wobbling, utan den följer mina instruktioner på naturligt sätt, utan oväntade tilltag. Till och med när jag ställer mig upp under gång och kör på gropig väg, och medvetet siktar in mig på de största groparna i vägen, så händer inget oförutsett. Ego 2:an känns som en lugn kompis i trafiken med ett harmoniskt uppförande som förstärks genom tröghetsregulatorn vid gaspådrag. Det gör att hur jag än hanterar gashandtaget så sticker den inte iväg som annars är vanligt vid eldrift. Denna funktion förlåter förarens ”misstag”, vilket är en trygghet för den icke rutinerade mopedföraren. Men jag vill förtydliga att Ego 2:an absolut inte uppfattas som slö, för när du väl fått rull så accelererar den piggt upp till önskad hastighet. När min testperiod började så fanns det fortfarande en hel del grus kvar på gatorna, framförallt i korsningar, på de ställen bilarna inte ”blåst undan” det. Och som gammal MC-förare har jag alltid respekt för grus i samband med svängar. Men det behöver jag inte tänka på med Ego 2. Dess två framhjul gör att jag lugnt kan njuta av färden. De håller mig på rätt köl. Jag kan till och med gasa på litet under svängen, det enda som sker är att jag ”kasar” litet. Första gången det hände så hoppade i och för sig hjärtat upp i halsgropen, betingat av mina tidigare tvåhjuliga erfarenheter. Men efter några gånger tänker jag inte mer på det. Sittställningen på en Ego 2 är skönt upprätt. Och själv provade jag ömsom olika positioner på sadeln, men fann till slut att under mina anatomiska förutsättningar passade det mig att placera sittmuskulaturen ganska långt fram på den långa sadeln. Då fick jag en bra körställning och det blir som att sitta på en stol ungefär. Detta är också en fördel när jag ska ha en passagerare bakom ryggen, då det finns gott om plats för bägge. En funktion som dock irriterade mig var backfunktionens varningssignal. Så fort jag tryckte in ”R” på reglaget så startade ett högljutt varningspipande, vilket kan väcka den mest tungt sovande granne om du ska till morgonskiftet på jobbet, och önskar få draghjälp av motorn när du ska backa maskinen ut ur garaget. Eller om du inte vill skapa alltför stor uppmärksamhet vid parkeringen på stan. Det har gjort att jag inte använder backfunktionen överhuvudtaget. Men där tror jag det är olika för olika människor. Jag har dock full förståelse för funktionens säkerhetsaspekt. Den första knappa månaden med Ego 2 var en mycket positiv bekantskap. Jag njuter i fulla drag av att ljudlöst och utan några som helst utsläpp köra bland stadens gator och fortfarande är det många som nyfiket skickar blickar både under gång och vid stillastående. Några har till och med vågat sig fram och ställt frågor. Och den i särklass mest vanliga frågan är: - Hur långt kommer du på den där? Mitt vanliga svar är: - Nio till tolv mil på en laddning, beroende på hur du kör. Varvid frågeställaren höjer på åtminstone ett av ögonbrynen och förvånat utbrister: - Åh f-n. För att sedan avge ett litet leende och göra tummen upp, innan hen går vidare. / Jonas Jernberg, Skribent Klimatsmart.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Klimatsmart testar trehjulad elmoped Ego 2 från Just Green

2018-05-03
Att en månad ska gå så fort! Den 9 april anlände den trehjulade elmopeden Ego 2 från Mehran på Just Green AB. Direkt efter leveransen, efter inköp av en egen hjälm, blev det en premiärtur.

Mitt första spontana intryck var att den kändes lite tyngre än de bensinmopeder jag kört tidigare. Nu var denna Ego 2:a ett fordon med dubbla batterier, vilket förklarar tyngdkänslan. Jag testade senare genom att plocka bort det ena batteriet och skillnaden då var kännbar.

Batterierna är placerade lågt i maskinen, vilket bidrar till att göra tyngdpunkten låg, viket i sin tur innebär att fordonet känns lugn och stabil. De sammankopplade batterierna finns till för de som vill öka räckvidden, men kan väljas bort för att komma ner något i pris. Ett bra sätt att anpassa fordonet både efter behov och plånbok.

Just i min Ego 2:a så var inte batterierna sammankopplade, vilket möjliggör laddning på ett annat ställe än där mopeden står. I mitt fall tycker jag det är en fördel då jag bor i lägenhet och i det cykelrum där jag har Ego 2:an parkerad saknas det eluttag. Jag tycker också det känns bra att ha koll på laddningen inne lägenheten.

Bytet av batterierna är enkelt och kräver varken specialverktyg eller specialkunskap. En enkel bajonettfattning, ungefär som man byter objektiv på en systemkamera, gör det busenkelt. Batterierna är placerade bakom varsin låsbar lucka mitt emellan fotplattorna och öppnas enkelt med ett reglage under den låsbara sadeln. Det ena läget öppnar luckan för batteri nr. 1 och ett annat läge för batteri nr 2. Just placeringen av batterierna gör att tyngdpunkten ligger lågt, vilket innebär många fördelar vid körning.

Ego 2:an uppför sig precis som man förväntar sig under gång och jag känner mig lugn i kurvtagningarna och även i lite högre fart. Och när jag provocerar elmopeden genom att ”jazza” (köra i zick-zack) finns inga tendenser till wobbling, utan den följer mina instruktioner på naturligt sätt, utan oväntade tilltag. Till och med när jag ställer mig upp under gång och kör på gropig väg, och medvetet siktar in mig på de största groparna i vägen, så händer inget oförutsett.

Ego 2:an känns som en lugn kompis i trafiken med ett harmoniskt uppförande som förstärks genom tröghetsregulatorn vid gaspådrag. Det gör att hur jag än hanterar gashandtaget så sticker den inte iväg som annars är vanligt vid eldrift. Denna funktion förlåter förarens ”misstag”, vilket är en trygghet för den icke rutinerade mopedföraren. Men jag vill förtydliga att Ego 2:an absolut inte uppfattas som slö, för när du väl fått rull så accelererar den piggt upp till önskad hastighet.

När min testperiod började så fanns det fortfarande en hel del grus kvar på gatorna, framförallt i korsningar, på de ställen bilarna inte ”blåst undan” det. Och som gammal MC-förare har jag alltid respekt för grus i samband med svängar. Men det behöver jag inte tänka på med Ego 2. Dess två framhjul gör att jag lugnt kan njuta av färden. De håller mig på rätt köl. Jag kan till och med gasa på litet under svängen, det enda som sker är att jag ”kasar” litet. Första gången det hände så hoppade i och för sig hjärtat upp i halsgropen, betingat av mina tidigare tvåhjuliga erfarenheter. Men efter några gånger tänker jag inte mer på det.

Sittställningen på en Ego 2 är skönt upprätt. Och själv provade jag ömsom olika positioner på sadeln, men fann till slut att under mina anatomiska förutsättningar passade det mig att placera sittmuskulaturen ganska långt fram på den långa sadeln. Då fick jag en bra körställning och det blir som att sitta på en stol ungefär. Detta är också en fördel när jag ska ha en passagerare bakom ryggen, då det finns gott om plats för bägge.

En funktion som dock irriterade mig var backfunktionens varningssignal. Så fort jag tryckte in ”R” på reglaget så startade ett högljutt varningspipande, vilket kan väcka den mest tungt sovande granne om du ska till morgonskiftet på jobbet, och önskar få draghjälp av motorn när du ska backa maskinen ut ur garaget. Eller om du inte vill skapa alltför stor uppmärksamhet vid parkeringen på stan. Det har gjort att jag inte använder backfunktionen överhuvudtaget. Men där tror jag det är olika för olika människor. Jag har dock full förståelse för funktionens säkerhetsaspekt.

Den första knappa månaden med Ego 2 var en mycket positiv bekantskap.

Jag njuter i fulla drag av att ljudlöst och utan några som helst utsläpp köra bland stadens gator och fortfarande är det många som nyfiket skickar blickar både under gång och vid stillastående.

Några har till och med vågat sig fram och ställt frågor. Och den i särklass mest vanliga frågan är:

- Hur långt kommer du på den där?

Mitt vanliga svar är:

- Nio till tolv mil på en laddning, beroende på hur du kör.

Varvid frågeställaren höjer på åtminstone ett av ögonbrynen och förvånat utbrister:

- Åh f-n. För att sedan avge ett litet leende och göra tummen upp, innan hen går vidare.

/ Jonas Jernberg, Skribent Klimatsmart.se
Källa: JustGreen
Foto: Jonas Jernberg

Senaste nyheter