Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Hertz lanserar hållbarhetsstrategi

https://www.klimatsmart.se/images/news/hertz150x59.jpg

Med Hertz nya hållbarhetsstrategi ”Living Journey” ska biluthyrningsföretaget integrera hållbarhet i alla delar av den globala verksamheten. Bland annat satsar Hertz på miljöbilar i form av el- och hybridfordon samt produktion av förnyelsebar energi. Hertz Sverige har länge arbetat med hållbarhetsfrågor och följer idag standarden ISO 26000. Biluthyrningsföretaget Hertz lanserar ”Living Journey” – en global hållbarhetsstrategi med syfte att positionera företaget som marknadsledande inom hållbara mobilitetslösningar. Detta genom en rad olika insatser, exempelvis satsningar på el- och hybridfordon. Hertz mål är också att minska sitt ekologiska fotavtryck, bland annat genom effektivisering av den egna verksamheten och produktion av förnyelsebar energi. Företaget kommer också att arbeta aktivt med filantropisk verksamhet och välgörenhet. – Living Journey handlar om att integrera hållbarhet i alla delar av Hertz globala verksamhet. Under 2011 gjorde vi enorma framsteg, bland annat genom våra satsningar på elfordon och framställning av solenergi. Dessutom arbetar vi aktivt med att minska miljöpåverkan från våra administrativa enheter och uthyrningskontor, säger Mark P. Frissora, styrelseordförande och CEO på Hertz Corporation. Genom Hertz hållbarhetsinsatser har företaget sedan 2005 återvunnit över två miljoner ton elektroniskt avfall. Under 2011 återvanns även 2 575 liter olja. Företaget har också minskat sin pappersförbrukning med 1,3 miljoner kilo sedan 2006. Dessutom återanvänds mer än 80 procent av vattnet som används vid Hertz biltvättsanläggningar. I Sverige har Hertz sedan länge arbetat för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Insatserna har historiskt framför allt gjorts inom miljöområdet där verksamheten har en omfattande påverkan. Arbetet har hela tiden utvecklats och idag följer Hertz i Sverige standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000, och fokuserar på en långsiktig hållbar affärsutveckling utifrån ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter. För mer information, kontakta: Anders Tärnell, marknadschef Hertz, 08-657 30 02, 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Hertz lanserar hållbarhetsstrategi

2012-02-23
Med Hertz nya hållbarhetsstrategi ”Living Journey” ska biluthyrningsföretaget integrera hållbarhet i alla delar av den globala verksamheten. Bland annat satsar Hertz på miljöbilar i form av el- och hybridfordon samt produktion av förnyelsebar energi. Hertz Sverige har länge arbetat med hållbarhetsfrågor och följer idag standarden ISO 26000.

Biluthyrningsföretaget Hertz lanserar ”Living Journey” – en global hållbarhetsstrategi med syfte att positionera företaget som marknadsledande inom hållbara mobilitetslösningar. Detta genom en rad olika insatser, exempelvis satsningar på el- och hybridfordon. Hertz mål är också att minska sitt ekologiska fotavtryck, bland annat genom effektivisering av den egna verksamheten och produktion av förnyelsebar energi. Företaget kommer också att arbeta aktivt med filantropisk verksamhet och välgörenhet.

– Living Journey handlar om att integrera hållbarhet i alla delar av Hertz globala verksamhet. Under 2011 gjorde vi enorma framsteg, bland annat genom våra satsningar på elfordon och framställning av solenergi. Dessutom arbetar vi aktivt med att minska miljöpåverkan från våra administrativa enheter och uthyrningskontor, säger Mark P. Frissora, styrelseordförande och CEO på Hertz Corporation.

Genom Hertz hållbarhetsinsatser har företaget sedan 2005 återvunnit över två miljoner ton elektroniskt avfall. Under 2011 återvanns även 2 575 liter olja. Företaget har också minskat sin pappersförbrukning med 1,3 miljoner kilo sedan 2006. Dessutom återanvänds mer än 80 procent av vattnet som används vid Hertz biltvättsanläggningar.

I Sverige har Hertz sedan länge arbetat för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Insatserna har historiskt framför allt gjorts inom miljöområdet där verksamheten har en omfattande påverkan. Arbetet har hela tiden utvecklats och idag följer Hertz i Sverige standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000, och fokuserar på en långsiktig hållbar affärsutveckling utifrån ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter.

För mer information, kontakta:
Anders Tärnell, marknadschef Hertz, 08-657 30 02, 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se.

För mer information om Hertz Corporations hållbarhetsarbete: www.hertzlivingjourney.com

För mer information om Hertz Sveriges hållbarhetsarbete: www.hertz.se/omhertz

Senaste nyheter