Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Färdplaner för framtidens fordonskoncept

https://www.klimatsmart.se/images/news/vinnova150x54pb.jpg

Framtidens bil är lätt och tillverkas miljöneutralt med ökad produktivitet. Den automatbromsar vid fara för kollision med mötande trafik och tar till sig information om halt väglag och bilköer i realtid via ny teknik i infrastrukturen. Om 20 år ska det finnas transportkorridorer där fordon kan köra automatiskt i långa eldrivna konvojer. Idag presenterar fordonsindustrin och ansvariga myndigheter ett världsunikt samarbete där de tagit fram färdplaner som visar hur de högt uppställda målen inom klimat och trafiksäkerhet ska nås samt hur bilindustrins konkurrenskraft ska stärkas. På Lindholmen i Göteborg lyfter fordonsindustrin och staten idag tillsammans fram en strukturerad bild av kommande forsknings- och utvecklingsbehov inom fordonssektorn. På konferensen presenteras även förväntade resultat i form av mindre fossilberoende, högre trafiksäkerhet och effektivare nyttjande av fordon och infrastruktur. ”Trafikverket jobbar mot högt ställda miljö- och trafiksäkerhetsmål och en framgångsfaktor är ett effektivt samarbete med aktörer inom transportsystemet. FFI-programmet är ett bra exempel på ett sådant samarbete", säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Gemensamma färdplaner har tagits fram inom områdena: Energi och Miljö, Fordons- och trafiksäkerhet, Hållbar produktionsteknik samt Transporteffektivitet. De innehåller tre milstolpar på väg till de långsiktiga målen. En färdplan för det svenska innovationssystemet för fordonsindustrin som behandlar strategiska frågor som berör såväl teknik som regler och lagar har också tagits fram. ”Det blir lättare att styra mot ett långsiktigt hållbart transportsystem eftersom de framtagna färdplanerna har fokus både på utfasning av fossila drivmedel och utveckling av energieffektivare fordon”, säger Anders Lewald, enhetschef på Energimyndigheten. Exempel på koncept inom färdplanernas milstolpar: 2015 – Nära noll omkomna och allvarligt skadade i trafiken. Fordon kan automatbromsa vid fara för kollision med mötande trafik, oskyddade trafikanter eller te x en älg. Effektivare förbränningsmotorer och kraftöverföring. Effektiv flexibel produktion, tillverkning av nya drivlinor i samma produktionssystem. 15 procent av transporterna är sammodala, 2020 – Elbilar, vissa med extramotor för längre körsträckor. Hybridteknik mer allmänt i tunga fordon. Överföring av realtidsinformation mellan fordon och infrastruktur för att t ex varna för halka eller oförutsedda hinder. Introduktion av nya lättviktsmaterial samt 50 procent ökad produktivitet i tillverkningen. Sammodala transporter ger 25 procent energieffektivare godstransporter. 2025 – Elbilar med längre körsträckor och direktladdning av el från väg. Fordon kan bromsa och styra undan även i höga hastigheter för att undvika kollision, målsättningen är noll omkomna och allvarligt skadade. Miljöneutrala processer med 65 procent lägre miljöpåverkan i tillverkningen. Transportkorridorer där fordon kan köras automatiskt i långa konvojer. För mer information, kontakta: Peter Kasche, Färdplan Energi & Miljö, 016-544 20 91, peter.kasche@energimyndigheten.se Christina Kvarnström, Färdplan Transporteffektivitet, 08-473 3128, christina.kvarnstrom@vinnova.se Tero Stjernstoft, Färdplan Hållbar Produktionsteknik, 08-473 3296, tero.stjernstoft@vinnova.se Torbjörn Biding, Färdplan Fordons- & trafiksäkerhet samt övergripande om FFI, 0708-63 52 73, torbjorn.biding@trafikverket.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Färdplaner för framtidens fordonskoncept

2011-10-26
Framtidens bil är lätt och tillverkas miljöneutralt med ökad produktivitet. Den automatbromsar vid fara för kollision med mötande trafik och tar till sig information om halt väglag och bilköer i realtid via ny teknik i infrastrukturen. Om 20 år ska det finnas transportkorridorer där fordon kan köra automatiskt i långa eldrivna konvojer. Idag presenterar fordonsindustrin och ansvariga myndigheter ett världsunikt samarbete där de tagit fram färdplaner som visar hur de högt uppställda målen inom klimat och trafiksäkerhet ska nås samt hur bilindustrins konkurrenskraft ska stärkas.

På Lindholmen i Göteborg lyfter fordonsindustrin och staten idag tillsammans fram en strukturerad bild av kommande forsknings- och utvecklingsbehov inom fordonssektorn. På konferensen presenteras även förväntade resultat i form av mindre fossilberoende, högre trafiksäkerhet och effektivare nyttjande av fordon och infrastruktur.

”Trafikverket jobbar mot högt ställda miljö- och trafiksäkerhetsmål och en framgångsfaktor är ett effektivt samarbete med aktörer inom transportsystemet. FFI-programmet är ett bra exempel på ett sådant samarbete", säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Gemensamma färdplaner har tagits fram inom områdena: Energi och Miljö, Fordons- och trafiksäkerhet, Hållbar produktionsteknik samt Transporteffektivitet. De innehåller tre milstolpar på väg till de långsiktiga målen. En färdplan för det svenska innovationssystemet för fordonsindustrin som behandlar strategiska frågor som berör såväl teknik som regler och lagar har också tagits fram.

”Det blir lättare att styra mot ett långsiktigt hållbart transportsystem eftersom de framtagna färdplanerna har fokus både på utfasning av fossila drivmedel och utveckling av energieffektivare fordon”, säger Anders Lewald, enhetschef på Energimyndigheten.

Exempel på koncept inom färdplanernas milstolpar:

2015 – Nära noll omkomna och allvarligt skadade i trafiken. Fordon kan automatbromsa vid fara för kollision med mötande trafik, oskyddade trafikanter eller te x en älg. Effektivare förbränningsmotorer och kraftöverföring. Effektiv flexibel produktion, tillverkning av nya drivlinor i samma produktionssystem. 15 procent av transporterna är sammodala,

2020 – Elbilar, vissa med extramotor för längre körsträckor. Hybridteknik mer allmänt i tunga fordon. Överföring av realtidsinformation mellan fordon och infrastruktur för att t ex varna för halka eller oförutsedda hinder. Introduktion av nya lättviktsmaterial samt 50 procent ökad produktivitet i tillverkningen. Sammodala transporter ger 25 procent energieffektivare godstransporter.

2025 – Elbilar med längre körsträckor och direktladdning av el från väg. Fordon kan bromsa och styra undan även i höga hastigheter för att undvika kollision, målsättningen är noll omkomna och allvarligt skadade. Miljöneutrala processer med 65 procent lägre miljöpåverkan i tillverkningen. Transportkorridorer där fordon kan köras automatiskt i långa konvojer.

För mer information, kontakta:
Peter Kasche, Färdplan Energi & Miljö, 016-544 20 91, peter.kasche@energimyndigheten.se
Christina Kvarnström, Färdplan Transporteffektivitet, 08-473 3128, christina.kvarnstrom@vinnova.se
Tero Stjernstoft, Färdplan Hållbar Produktionsteknik, 08-473 3296, tero.stjernstoft@vinnova.se
Torbjörn Biding, Färdplan Fordons- & trafiksäkerhet samt övergripande om FFI, 0708-63 52 73, torbjorn.biding@trafikverket.se

FFI-konferensen ”Vägen framåt!! sänds via webben med start kl 10.00www.vinnova.se/ffikonferens2011
Källor:

Senaste nyheter