
Redaktör:
Jens Ljunggren
Exklusivt elbilsrally till Kalmar
2013-06-28

Fredagen den 16 augusti går startskottet för den första upplagan av Rally Kalmarsund. Lag från olika företag utmanar varandra i att köra elbil på ett energieffektivt sätt och samtidigt cykla in energi till sitt lag. Tävlingen är ett samarbete mellan Liljas och Renault Sverige samt Kalmar Energi. Initiativtagare är Niklas Hellström och Jesper Rosenlind från Maybloom Design och Nod Collective.
Start och mål för tävlingen kommer att vara vid Elevatorkajen i anslutning till Kalmarsalens entré. Varje lag består av tre personen där samtliga deltagare kör en tre km lång sträcka runt centrala Kalmar med en Renault Twizy samt cyklar 2 x 6 minuter på en stillasittande cykel som mäter hur mycket energi deltagaren genererar. Utmaningen ligger i att köra energieffektivt med elbilen och samtidigt via cykel generera så mycket energi som möjligt. Under tävlingen gäller ordinarie trafikregler och inga vägar kommer att stängas av. Starten är planerad till kl 08:00 och sedan skall tävlande lag under stora delar av dagen trafikera Kalmars gator. Tävlingstiden är beräknat till 20-25 minuter för varje lag.
Rally Kalmarsund är kopplat till affärsnätverket Kalmarsund Promotion som har en mötesdag om hållbar utveckling i Kalmarsalen.
- Vi tror att elbilar är en del av lösningen på klimatproblemen, transportsektorn har mycket att göra för att vi ska nå våra klimatmål. Genom att delta i elbilsrallyt vill vi bidra till att fler människor kan prova elbilar och se hur de fungerar, säger Åsa Dahlin, informatör på Kalmar Energi.
- Vi ser ett ökat intresse för små bilar som exempelvis Renault Twizy, idag ser våra kunder ett behov av att hantera korta transporter och då kan elbilar vara ett bra alternativ säger Joakim Ulestedt, marknadschef på Liljas. Liljas erbjuder även kurser i ecodriving där man kan lära sig att köra bil så energismart som möjligt.
- Vi ser elbilar som en självklar del av framtiden och vill att Kalmar ska vara med och leda den utvecklingen, säger arrangörerna Niklas Hellström och Jesper Rosenlind. Samtidigt hoppas vi att detta ska bli ett återkommande evenemang liknande som drakbåtstävlingarna som fanns i Kalmar tidigare.
För mer information, kontakta:
Niklas Hellström, 070-573 99 88, Konceptutveckling och projektledare, Maybloom Design & Communication
Jesper Rosenlind,073-698 41 81, Initiativtagare och genomförare, Nod Collective AB.
Intresserade kan anmäla sitt lag via rallykalmarsund.se och kostnaden är 2 500 kr per lag.
Start och mål för tävlingen kommer att vara vid Elevatorkajen i anslutning till Kalmarsalens entré. Varje lag består av tre personen där samtliga deltagare kör en tre km lång sträcka runt centrala Kalmar med en Renault Twizy samt cyklar 2 x 6 minuter på en stillasittande cykel som mäter hur mycket energi deltagaren genererar. Utmaningen ligger i att köra energieffektivt med elbilen och samtidigt via cykel generera så mycket energi som möjligt. Under tävlingen gäller ordinarie trafikregler och inga vägar kommer att stängas av. Starten är planerad till kl 08:00 och sedan skall tävlande lag under stora delar av dagen trafikera Kalmars gator. Tävlingstiden är beräknat till 20-25 minuter för varje lag.
Rally Kalmarsund är kopplat till affärsnätverket Kalmarsund Promotion som har en mötesdag om hållbar utveckling i Kalmarsalen.
- Vi tror att elbilar är en del av lösningen på klimatproblemen, transportsektorn har mycket att göra för att vi ska nå våra klimatmål. Genom att delta i elbilsrallyt vill vi bidra till att fler människor kan prova elbilar och se hur de fungerar, säger Åsa Dahlin, informatör på Kalmar Energi.
- Vi ser ett ökat intresse för små bilar som exempelvis Renault Twizy, idag ser våra kunder ett behov av att hantera korta transporter och då kan elbilar vara ett bra alternativ säger Joakim Ulestedt, marknadschef på Liljas. Liljas erbjuder även kurser i ecodriving där man kan lära sig att köra bil så energismart som möjligt.
- Vi ser elbilar som en självklar del av framtiden och vill att Kalmar ska vara med och leda den utvecklingen, säger arrangörerna Niklas Hellström och Jesper Rosenlind. Samtidigt hoppas vi att detta ska bli ett återkommande evenemang liknande som drakbåtstävlingarna som fanns i Kalmar tidigare.
För mer information, kontakta:
Niklas Hellström, 070-573 99 88, Konceptutveckling och projektledare, Maybloom Design & Communication
Jesper Rosenlind,073-698 41 81, Initiativtagare och genomförare, Nod Collective AB.
Intresserade kan anmäla sitt lag via rallykalmarsund.se och kostnaden är 2 500 kr per lag.
Källa: Kalmar Energi
Senaste nyheter
-
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-19
Lastbalansering medför många frågor vid köp av laddboxInformationsportalen om elbilsladdning Laddsmart.se har nyligen genomfört en unik undersökning om… -
2022-01-10
Volvo tillverkar elektrisk lastbil med 44 mils räckviddVolvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric,… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att…