Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Elbilen i fokus under framtidsseminarium

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

Future Mobility Day var namnet på ett seminarium som hölls på Tekniska Museet i Stockholm den 8/5 i regi av Volkswagen Group Sverige. Tre huvudtalare berättade om deras syn på framtidens mobilitet. Det var Claes Järveland, vd för VW Group i Sverige, Prof. Dr. Wolfgang Steiger, chef för VW utvecklingsavdelning och Gustav Fridolin från Miljöpartiet. Platsen var väl vald där utställningen 100 innovationer pågår och behovet att ge industrin rätt politiska verktyg att arbeta med morgondagens teknik var en av de punkter som lyftes fram. – Staten är en aktör i skapandet av det smarta samhället och vi vill ge spelregler för en fördubbling av de privata investeringarna som görs i utvecklingen av förnybar energi, sa Gustav Fridolin. Han hade dock inte lika lätt att svara på frågan hur skillnaden i slutmål skiljer sig från den nuvarande regeringens målsättning mer än att han tyckte de gjorde för lite just nu. Avsaknaden av definition för begreppet ”miljöbil” i det här arbetet påpekades också där en obesvarad fråga är om säkerheten kommer att beaktas i detta tänk där mindre och lättare bilar inte har samma krockskydd. Wolfgang Steiger berättade att VW räknar med att sälja 300 000 elbilar 2020 vilket skulle motsvara tre procent av deras tillverkningsvolym. Samtidigt öppnade han för helt nya sätt att köpa bil som till exempel att man köper ett visst antal mil. Den stora tekniska utmaningen på elbilar är fortfarande räckvidden och även om Wolfgang såg en framtida utvecklingspotential om 50 procentig kapacitetsförbättring av batteritekniken ligger man efter förbränningsmotorns smidighet. Bland framtidens elbilar avslöjade även Wolfgang en Audi R8 i e-tron utförande. –Den kommer att ändra synen på elbilar och få er att glömma bort att Tesla (amerikansk elsportbil, reds anm) ens funnit. Även Porsche 918 Spyder kommer i delvis elektrisk version som hybrid i framtiden. Transportsektorn var representerat under seminariet med att VW Caddy i elutförande visades upp.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Elbilen i fokus under framtidsseminarium

2012-05-09
Future Mobility Day var namnet på ett seminarium som hölls på Tekniska Museet i Stockholm den 8/5 i regi av Volkswagen Group Sverige. Tre huvudtalare berättade om deras syn på framtidens mobilitet. Det var Claes Järveland, vd för VW Group i Sverige, Prof. Dr. Wolfgang Steiger, chef för VW utvecklingsavdelning och Gustav Fridolin från Miljöpartiet.

Platsen var väl vald där utställningen 100 innovationer pågår och behovet att ge industrin rätt politiska verktyg att arbeta med morgondagens teknik var en av de punkter som lyftes fram.

– Staten är en aktör i skapandet av det smarta samhället och vi vill ge spelregler för en fördubbling av de privata investeringarna som görs i utvecklingen av förnybar energi, sa Gustav Fridolin. Han hade dock inte lika lätt att svara på frågan hur skillnaden i slutmål skiljer sig från den nuvarande regeringens målsättning mer än att han tyckte de gjorde för lite just nu.

Avsaknaden av definition för begreppet ”miljöbil” i det här arbetet påpekades också där en obesvarad fråga är om säkerheten kommer att beaktas i detta tänk där mindre och lättare bilar inte har samma krockskydd. Wolfgang Steiger berättade att VW räknar med att sälja 300 000 elbilar 2020 vilket skulle motsvara tre procent av deras tillverkningsvolym. Samtidigt öppnade han för helt nya sätt att köpa bil som till exempel att man köper ett visst antal mil.

Den stora tekniska utmaningen på elbilar är fortfarande räckvidden och även om Wolfgang såg en framtida utvecklingspotential om 50 procentig kapacitetsförbättring av batteritekniken ligger man efter förbränningsmotorns smidighet. Bland framtidens elbilar avslöjade även Wolfgang en Audi R8 i e-tron utförande.

–Den kommer att ändra synen på elbilar och få er att glömma bort att Tesla (amerikansk elsportbil, reds anm) ens funnit. Även Porsche 918 Spyder kommer i delvis elektrisk version som hybrid i framtiden. Transportsektorn var representerat under seminariet med att VW Caddy i elutförande visades upp.

Senaste nyheter