Redaktör:
Andreas Sandmon
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskare
2021-11-08
Jessica Jewell, forskare Chalmers
Att begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att kräva att kol- och gasanvändningen minskar i en takt som nästan aldrig tidigare noterats i något större land. Det visar en ny analys av fossilbränsleanvändningen i 105 länder från 1960 och framåt.
Men forskarna bakom studien har också identifierat faktorer som historiskt har möjliggjort en minskning av fossila bränslen: konkurrerande teknik, motivation att byta energikällor och effektiva statliga institutioner.
– Tidigare studier på global nivå har visat att användningen av fossila bränslen historiskt hela tiden ökat. Så vi blev förvånade över att finna att användningen av vissa fossila bränslen, särskilt olja, faktiskt minskade ganska snabbt under 1970- och 1980-talen på nationell nivå i Västeuropa och andra industriländer som Japan, som ett svar på den energiosäkerhet som oljekrisen orsakade, säger Jessica Jewell, docent i energiomställning vid Chalmers tekniska högskola och en av författarna till studien.
– Det är inte den tidsperiod som vanligtvis förknippas med energiomställning, men vi tror att några viktiga lärdomar kan dras därifrån, säger Jessica Jewell. Tillsammans med kollegorna Vadim Vinichenko, post doc vid Chalmers och Aleh Cherp, professor vid Central European University i Österrike och Lunds Universitet har hon undersökt om några perioder de senaste 60 åren kan uppvisa en nedgång av användningen av fossila bränslen som motsvarar den takt som behövs för att nå klimatmålet.
Forskarna har identifierat 147 tillfällen i ett urval av 105 länder där användningen av kol, olja eller naturgas minskade med mer än 5 procent under en tioårsperiod. De jämförde sedan de identifierade perioderna med klimatscenarier som simulerar hur mycket användningen av fossila bränslen måste minska för att nå klimatmålet på 1,5 grader.
När författarna jämförde historiska exempel med en nedgång av kolanvändning i Asien i den takt som Parisavtalets mål skulle kräva, upptäckte de att ungefär hälften av klimatscenarierna helt saknar historiska motsvarigheter, medan resterande scenarier enbart liknar den historiska nedgången av oljeanvändning som noterats i Västeuropa och Japan under 1970- och 1980 talen. Det gäller också majoriteten av klimatscenarierna för minskad kolanvändning i OECD-länderna, samt över hälften av scenarierna för minskad gasanvändning i före detta sovjetiska länder, Mellanöstern och Afrika.
När fossilbränsleanvändningen minskat snabbt i större länder, i en omfattning som motsvarar den nödvändiga minskningen enligt klimatscenarierna, har det samtidigt krävts framsteg inom konkurrerande tekniker, effektiva statliga institutioner som kan genomföra de nödvändiga förändringarna, samt en stark motivation att ändra energisystem, för att till exempel undvika hot mot energiförsörjningen.
– Vår studie är en signal om att en tillräckligt snabb minskning av användningen av fossila bränslen är en enorm utmaning. Men det finns också lärdomar att ta tillvara från de tillfällen i historien där snabba nedgångar har kunnat uppnås på nationell nivå, säger Jessica Jewell.
Men forskarna bakom studien har också identifierat faktorer som historiskt har möjliggjort en minskning av fossila bränslen: konkurrerande teknik, motivation att byta energikällor och effektiva statliga institutioner.
– Tidigare studier på global nivå har visat att användningen av fossila bränslen historiskt hela tiden ökat. Så vi blev förvånade över att finna att användningen av vissa fossila bränslen, särskilt olja, faktiskt minskade ganska snabbt under 1970- och 1980-talen på nationell nivå i Västeuropa och andra industriländer som Japan, som ett svar på den energiosäkerhet som oljekrisen orsakade, säger Jessica Jewell, docent i energiomställning vid Chalmers tekniska högskola och en av författarna till studien.
– Det är inte den tidsperiod som vanligtvis förknippas med energiomställning, men vi tror att några viktiga lärdomar kan dras därifrån, säger Jessica Jewell. Tillsammans med kollegorna Vadim Vinichenko, post doc vid Chalmers och Aleh Cherp, professor vid Central European University i Österrike och Lunds Universitet har hon undersökt om några perioder de senaste 60 åren kan uppvisa en nedgång av användningen av fossila bränslen som motsvarar den takt som behövs för att nå klimatmålet.
Forskarna har identifierat 147 tillfällen i ett urval av 105 länder där användningen av kol, olja eller naturgas minskade med mer än 5 procent under en tioårsperiod. De jämförde sedan de identifierade perioderna med klimatscenarier som simulerar hur mycket användningen av fossila bränslen måste minska för att nå klimatmålet på 1,5 grader.
När författarna jämförde historiska exempel med en nedgång av kolanvändning i Asien i den takt som Parisavtalets mål skulle kräva, upptäckte de att ungefär hälften av klimatscenarierna helt saknar historiska motsvarigheter, medan resterande scenarier enbart liknar den historiska nedgången av oljeanvändning som noterats i Västeuropa och Japan under 1970- och 1980 talen. Det gäller också majoriteten av klimatscenarierna för minskad kolanvändning i OECD-länderna, samt över hälften av scenarierna för minskad gasanvändning i före detta sovjetiska länder, Mellanöstern och Afrika.
När fossilbränsleanvändningen minskat snabbt i större länder, i en omfattning som motsvarar den nödvändiga minskningen enligt klimatscenarierna, har det samtidigt krävts framsteg inom konkurrerande tekniker, effektiva statliga institutioner som kan genomföra de nödvändiga förändringarna, samt en stark motivation att ändra energisystem, för att till exempel undvika hot mot energiförsörjningen.
– Vår studie är en signal om att en tillräckligt snabb minskning av användningen av fossila bränslen är en enorm utmaning. Men det finns också lärdomar att ta tillvara från de tillfällen i historien där snabba nedgångar har kunnat uppnås på nationell nivå, säger Jessica Jewell.
Källa: Chalmers tekniska högskola
Foto: Udo Schlög
Senaste nyheter
-
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2021-12-13
Regeringsbeslut ger stor framtidstro i biogasbranschenRegeringen beslutade tidigare under hösten att gasbilar även framöver ska klassas som miljöbilar… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-09-24
Regeringen inför långsiktigt stöd till biogasproduktionFörra veckan gav miljö- och klimatminister Per Bolund och jämställdhets- och bostadsminister Märta… -
2021-09-10
Nytt bidrag på 5000 kr för att flytta fordonsvrakRegeringen har beslutat om en förordning om bidrag till kommuner för att flytta fordonsvrak som ska… -
2021-06-21
Svenska Pyrocell gör sågspån till förnybar biooljaTester för att tillverka förnybar bensin av bioolja från sågspån har genomförts på Preems…