Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Var femte vill köpa mer KRAV-märkt

https://www.klimatsmart.se/images/news/krav131x90b.gif

Nästan alla konsumenter, 99 procent, känner till KRAV-märket och fler än var femte svensk, 22 procent, vill köpa mer KRAV-märkt, visar en ny SIFO-undersökning. 2007 kände 98 procent av konsumenterna till KRAV-märket. Nu har den höga igenkänningsgraden stigit ytterligare, till 99 procent. – Att KRAV har ett stort och starkt stöd från konsumenterna känner vi varje dag och den här undersökningen bekräftar verkligen det. Den visar också på stor tillväxtpotential då fler än var femte konsument vill köpa mer KRAV-märkt, säger Lars Nellmer, VD på KRAV. Bland annat säger 22 procent av konsumenterna att de köper ekologiskt mat så ofta de kan och 50 procent köper ekologiskt ibland. KRAV-märket är också den märkning som konsumenterna upplever har högsta kvalitet i jämförelse med sju andra märkningar. – Att KRAV får så höga värden på kvalitet är extra roligt. Likaså den fråga som visar att konsumenter som ofta köper KRAV-märkt mat upplever att den smakar gott i betydligt större utsträckning än de som aldrig eller sällan köper KRAV-märkt, säger Lars Nellmer. SIFO-undersökningen i korthet: 1. Köpfrekvens ekologiskt 2. Hur KRAV-märkt engagerar konsumenten 3. Kännedom och inställning 4. KRAV-kvalitet i toppklass 5. Drivkrafter bakom köp av KRAV-märkta varor 6. Uppfattning om KRAV och EU-ekologiskt 7. Demografisk profil 8. Den lojala KRAV-konsumenten 9. Lojala KRAV-konsumenter är medvetna 10 & 11. Resultat av de som köper KRAV-märkt oftast per kategori Källa: TNS SIFO Målgrupp: Allmänheten som är helt eller delvis ansvariga för hushållets inköp av livsmedel Genomförande: Webbenkät i TNS SIFOs webbpanel Antal: 1426 intervjuer har genomförts Fältperiod: 2010-03-05 till 2010-03-18 För mer information, kontakta: Lars Nellmer, VD KRAV, 018-17 45 01, Henrik Petersson, TNS SIFO, 08-507 420 00.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Gita Ljunggren

Dela på Facebook

Var femte vill köpa mer KRAV-märkt

2010-10-07
Nästan alla konsumenter, 99 procent, känner till KRAV-märket och fler än var femte svensk, 22 procent, vill köpa mer KRAV-märkt, visar en ny SIFO-undersökning.

2007 kände 98 procent av konsumenterna till KRAV-märket. Nu har den höga igenkänningsgraden stigit ytterligare, till 99 procent.

– Att KRAV har ett stort och starkt stöd från konsumenterna känner vi varje dag och den här undersökningen bekräftar verkligen det. Den visar också på stor tillväxtpotential då fler än var femte konsument vill köpa mer KRAV-märkt, säger Lars Nellmer, VD på KRAV.

Bland annat säger 22 procent av konsumenterna att de köper ekologiskt mat så ofta de kan och 50 procent köper ekologiskt ibland. KRAV-märket är också den märkning som konsumenterna upplever har högsta kvalitet i jämförelse med sju andra märkningar.

– Att KRAV får så höga värden på kvalitet är extra roligt. Likaså den fråga som visar att konsumenter som ofta köper KRAV-märkt mat upplever att den smakar gott i betydligt större utsträckning än de som aldrig eller sällan köper KRAV-märkt, säger Lars Nellmer.

SIFO-undersökningen i korthet:
1. Köpfrekvens ekologiskt
2. Hur KRAV-märkt engagerar konsumenten
3. Kännedom och inställning
4. KRAV-kvalitet i toppklass
5. Drivkrafter bakom köp av KRAV-märkta varor
6. Uppfattning om KRAV och EU-ekologiskt
7. Demografisk profil
8. Den lojala KRAV-konsumenten
9. Lojala KRAV-konsumenter är medvetna
10 & 11. Resultat av de som köper KRAV-märkt oftast per kategori

Källa: TNS SIFO
Målgrupp: Allmänheten som är helt eller delvis ansvariga för hushållets inköp av livsmedel
Genomförande: Webbenkät i TNS SIFOs webbpanel
Antal: 1426 intervjuer har genomförts
Fältperiod: 2010-03-05 till 2010-03-18

För mer information, kontakta:
Lars Nellmer, VD KRAV, 018-17 45 01,
Henrik Petersson, TNS SIFO, 08-507 420 00.

Ladda ner undersökningen:
www.krav.se/sifo

Källa: KRAV

Senaste nyheter