
Redaktör:
Gita Ljunggren
Var femte vill köpa mer KRAV-märkt
2010-10-07

Nästan alla konsumenter, 99 procent, känner till KRAV-märket och fler än var femte svensk, 22 procent, vill köpa mer KRAV-märkt, visar en ny SIFO-undersökning.
2007 kände 98 procent av konsumenterna till KRAV-märket. Nu har den höga igenkänningsgraden stigit ytterligare, till 99 procent.
– Att KRAV har ett stort och starkt stöd från konsumenterna känner vi varje dag och den här undersökningen bekräftar verkligen det. Den visar också på stor tillväxtpotential då fler än var femte konsument vill köpa mer KRAV-märkt, säger Lars Nellmer, VD på KRAV.
Bland annat säger 22 procent av konsumenterna att de köper ekologiskt mat så ofta de kan och 50 procent köper ekologiskt ibland. KRAV-märket är också den märkning som konsumenterna upplever har högsta kvalitet i jämförelse med sju andra märkningar.
– Att KRAV får så höga värden på kvalitet är extra roligt. Likaså den fråga som visar att konsumenter som ofta köper KRAV-märkt mat upplever att den smakar gott i betydligt större utsträckning än de som aldrig eller sällan köper KRAV-märkt, säger Lars Nellmer.
SIFO-undersökningen i korthet:
1. Köpfrekvens ekologiskt
2. Hur KRAV-märkt engagerar konsumenten
3. Kännedom och inställning
4. KRAV-kvalitet i toppklass
5. Drivkrafter bakom köp av KRAV-märkta varor
6. Uppfattning om KRAV och EU-ekologiskt
7. Demografisk profil
8. Den lojala KRAV-konsumenten
9. Lojala KRAV-konsumenter är medvetna
10 & 11. Resultat av de som köper KRAV-märkt oftast per kategori
Källa: TNS SIFO
Målgrupp: Allmänheten som är helt eller delvis ansvariga för hushållets inköp av livsmedel
Genomförande: Webbenkät i TNS SIFOs webbpanel
Antal: 1426 intervjuer har genomförts
Fältperiod: 2010-03-05 till 2010-03-18
För mer information, kontakta:
Lars Nellmer, VD KRAV, 018-17 45 01,
Henrik Petersson, TNS SIFO, 08-507 420 00.
Ladda ner undersökningen:
www.krav.se/sifo
2007 kände 98 procent av konsumenterna till KRAV-märket. Nu har den höga igenkänningsgraden stigit ytterligare, till 99 procent.
– Att KRAV har ett stort och starkt stöd från konsumenterna känner vi varje dag och den här undersökningen bekräftar verkligen det. Den visar också på stor tillväxtpotential då fler än var femte konsument vill köpa mer KRAV-märkt, säger Lars Nellmer, VD på KRAV.
Bland annat säger 22 procent av konsumenterna att de köper ekologiskt mat så ofta de kan och 50 procent köper ekologiskt ibland. KRAV-märket är också den märkning som konsumenterna upplever har högsta kvalitet i jämförelse med sju andra märkningar.
– Att KRAV får så höga värden på kvalitet är extra roligt. Likaså den fråga som visar att konsumenter som ofta köper KRAV-märkt mat upplever att den smakar gott i betydligt större utsträckning än de som aldrig eller sällan köper KRAV-märkt, säger Lars Nellmer.
SIFO-undersökningen i korthet:
1. Köpfrekvens ekologiskt
2. Hur KRAV-märkt engagerar konsumenten
3. Kännedom och inställning
4. KRAV-kvalitet i toppklass
5. Drivkrafter bakom köp av KRAV-märkta varor
6. Uppfattning om KRAV och EU-ekologiskt
7. Demografisk profil
8. Den lojala KRAV-konsumenten
9. Lojala KRAV-konsumenter är medvetna
10 & 11. Resultat av de som köper KRAV-märkt oftast per kategori
Källa: TNS SIFO
Målgrupp: Allmänheten som är helt eller delvis ansvariga för hushållets inköp av livsmedel
Genomförande: Webbenkät i TNS SIFOs webbpanel
Antal: 1426 intervjuer har genomförts
Fältperiod: 2010-03-05 till 2010-03-18
För mer information, kontakta:
Lars Nellmer, VD KRAV, 018-17 45 01,
Henrik Petersson, TNS SIFO, 08-507 420 00.
Ladda ner undersökningen:
www.krav.se/sifo
Källa: KRAV
Senaste nyheter
-
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-03-13
Sverige femte bäst i världen på ekologisk matSverige är fortsatt en av världens ledande ekomarknader med en jordbruksareal på cirka 20 procent,… -
2022-09-09
Värmland bäst på hållbarhet för djur och jordbrukVärmland hamnar i topp bland Sveriges län i årets hållbarhetsranking från KRAV. Totalt är det 32… -
2022-02-28
Matsvinnkampanj räddar 100 ton bröd från soptunnanBröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna. Willys har därför… -
2021-11-22
KRAV-märkta Nors & Bäcks gårdar är Årets BondeKRAV-märkta Nors & Bäcks gårdar på norra Gotland har utsetts till Årets Bonde 2021, efter att ha… -
2021-11-19
Svenska Food Planet Prize är världens största miljöprisB4Plastics och GreenWave tilldelas Curt Bergfors Food Planet Prize 2021 för sin utveckling av… -
2021-08-06
Värmland bäst på hållbarhet för djur och jordbruk30 procent av djuren och 27 procent av jordbruksmarken i Värmland uppfyller KRAVs kriterier för god… -
2021-08-04
Ängens dag räddar blomsterprakten och den biologisk mångfaldenDen 7 augusti firas Ängens dag runt om i hela landet, men redan från mitten av juli till början av… -
2021-05-05
KRAV skärper reglerna för ökad hållbarhetMed nya regler för bland annat växtodling och klimat tog KRAV under 2020 ytterligare steg för att… -
2021-04-30
Stora Coop bäst på ekologiskt i SundsvallStora Coop i Sundsvall är bäst på ekologiskt 2021 och prisas av KRAV. Med utmärkelsen vill KRAV…