Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Pappersboken mår bättre än vad många tror

https://www.klimatsmart.se/images/news/creaprint-bocker250x187.jpg

Den senaste tiden har vi bombarderats med information om att e-boken kommer att ta död på den traditionella pappersboken. Och att den kommer gå samma öde som CD-skivan gjort i musikvärlden. Nu visar den senaste rapporten publicerad på licence direct att så inte är fallet. E-bokens försäljningssiffror i Nordamerika fortsätter att öka men verkar ha planat ut. Under de åtta första månaderna 2013 steg försäljningen med 4,8%. Den dödshotade pappersbokens försäljningssiffror steg under motsvarande period med 10%. Så statistiken visar att pappersboken växer snabbare än e-boken nu när konsumtionen börjar komma igång efter många års lågkonjunktur. Den största ökningen för e-boken skedde under 2012 då Amazon.com för första gången sålde mer e-böcker än pappersböcker, mycket tack vare en intensiv reklamkampanj med Kindle-läsplattan. Men efter det har alltså försäljningen planat ut. Vidare visar rapporten att 25 av topp 100 Kindle-titlar på Amzon.com var självpublicerade. Det kan vara ett tecken på att fler bra titlar får möjlighet att nå ut till konsumenterna tack vare e-boken. Fler oberoende småförlag och enskilda författare ges nya möjligheter att nå sin publik. Och det gillas tydligen av läsarna. I rapporten framgår också att pappersboken står sig stark och hela 70% av konsumenterna INTE kommer ge upp pappersboken inom den närmsta framtiden.

Redaktör:
Gita Ljunggren

Dela på Facebook

Pappersboken mår bättre än vad många tror

2014-01-23
Den senaste tiden har vi bombarderats med information om att e-boken kommer att ta död på den traditionella pappersboken. Och att den kommer gå samma öde som CD-skivan gjort i musikvärlden.

Nu visar den senaste rapporten publicerad på licence direct att så inte är fallet.

E-bokens försäljningssiffror i Nordamerika fortsätter att öka men verkar ha planat ut. Under de åtta första månaderna 2013 steg försäljningen med 4,8%.

Den dödshotade pappersbokens försäljningssiffror steg under motsvarande period med 10%. Så statistiken visar att pappersboken växer snabbare än e-boken nu när konsumtionen börjar komma igång efter många års lågkonjunktur.

Den största ökningen för e-boken skedde under 2012 då Amazon.com för första gången sålde mer e-böcker än pappersböcker, mycket tack vare en intensiv reklamkampanj med Kindle-läsplattan. Men efter det har alltså försäljningen planat ut.

Vidare visar rapporten att 25 av topp 100 Kindle-titlar på Amzon.com var självpublicerade. Det kan vara ett tecken på att fler bra titlar får möjlighet att nå ut till konsumenterna tack vare e-boken. Fler oberoende småförlag och enskilda författare ges nya möjligheter att nå sin publik. Och det gillas tydligen av läsarna.

I rapporten framgår också att pappersboken står sig stark och hela 70% av konsumenterna INTE kommer ge upp pappersboken inom den närmsta framtiden.

Läs hela rapporten här:
licensedirect.com/news/the-book-is-not-dead-infographic

Jag är personligen övertygad om att bara man erbjuder konsumenterna de böcker de vill läsa så spelar det mindre roll i vilken form de läses. På en läsplatta eller på papper. Det är innehållet som är avgörande.

”Content is King!”

/Jonas Jernberg, Creaprint
Källa: Creaprint

Senaste nyheter