Redaktör:
Jens Ljunggren
Elcykelproduktion flyttar från Polen till Göteborg
2022-09-07
Ecoride elcykel
Göteborgsbaserade Ecoride satsar på stark tillväxt och flyttar sin slutmontering av elcyklar från Polen till en ny fabrik i Arendal. Elcykeltillverkaren samlar huvudkontor, utveckling, slutmontering och lager på Hisingen och räknar med 50 nya jobb i höst och under nästa år.
När Ecoride grundades i Göteborg 2008 fanns knappt några elcyklar på marknaden. Sedan dess har bolaget sålt 100 000 elcyklar och har som mål att fördubbla försäljningen de kommande tre åren. Företagets största marknader finns i Norden.
– Att flytta produktionen till Sverige gör att vi kommer närmare våra marknader och med sälj, inköp, produktion och eftermarknad i samma lokal kommer vi kunna ta snabbare beslut. Med produktion i Sverige kommer vi också kunna korta ner våra ledtider samt minska antalet transporter. Nästa steg är nu att anställa teamleaders och bygga upp lager- och montageteam, vilket kommer innebära nya arbetstillfällen under hösten, säger Martin Walleräng, Ecorides grundare och vd.
Business Region Göteborg har bland annat hjälpt företaget att hitta lämpliga lokaler mitt i klustret av företag på Hisingen som formar framtidens mobilitet. Av fastighetsbolaget Platzer kommer de att hyra en fastighet i Arendal som tidigare användes av Volvokoncernen.
– Här har vi ett spännande exempel på trenden att tillverkning flyttar hem. Ecoride började sätta samman sina cyklar i Kina, flyttade sen slutmonteringen till Polen och väljer nu att samla sin verksamhet i Göteborg. Dels för att säkra sina leveranskedjor, men också för att dra bättre nytta av den innovation som sker i Göteborg, särskilt inom mobilitet och tech, och för att kunna ta ett starkare grepp kring hållbarhet längs hela produktlivscykeln, säger Joel Görsch, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg.
Kommer att stärka hela branschen mikromobilitet:
Ungefär var femte cykel som säljs i Sverige drivs numera av el. Elcyklar ingår i det vidare begreppet mikromobilitet, till vilket man också brukar räkna elskotrar, traditionella cyklar och en mångfald nya mindre fordon för godsleveranser som drivs av el eller muskelkraft, exempelvis för paketleveranser i city.
I Göteborg har klustret Mikromobilitet utvecklats starkt det senaste decenniet, visar en ny klusteranalys från Business Region Göteborg. Förädlingsvärdet har ökat med nästan 70 procent mellan 2012 och 2020, antalet företag har mer än fördubblats och mängden anställda har ökat med 2000 personer under samma period.
– Före 2008 fanns inga tillverkande företag inom mikromobilitet i Göteborgsområdet, men det är just inom segmentet tillverkning som den starkaste tillväxten har skett det senaste decenniet. Ecoride blir första bolag att etablera en fabrik här. Att de börjar massproducera här kommer att stärka hela klustret och kan stimulera utvecklingen hos mindre spelare i och runt Göteborg, säger Anastazia Kronberg, branschspecialist inom mikromobilitet, Business Region Göteborg.
När Ecoride grundades i Göteborg 2008 fanns knappt några elcyklar på marknaden. Sedan dess har bolaget sålt 100 000 elcyklar och har som mål att fördubbla försäljningen de kommande tre åren. Företagets största marknader finns i Norden.
– Att flytta produktionen till Sverige gör att vi kommer närmare våra marknader och med sälj, inköp, produktion och eftermarknad i samma lokal kommer vi kunna ta snabbare beslut. Med produktion i Sverige kommer vi också kunna korta ner våra ledtider samt minska antalet transporter. Nästa steg är nu att anställa teamleaders och bygga upp lager- och montageteam, vilket kommer innebära nya arbetstillfällen under hösten, säger Martin Walleräng, Ecorides grundare och vd.
Business Region Göteborg har bland annat hjälpt företaget att hitta lämpliga lokaler mitt i klustret av företag på Hisingen som formar framtidens mobilitet. Av fastighetsbolaget Platzer kommer de att hyra en fastighet i Arendal som tidigare användes av Volvokoncernen.
– Här har vi ett spännande exempel på trenden att tillverkning flyttar hem. Ecoride började sätta samman sina cyklar i Kina, flyttade sen slutmonteringen till Polen och väljer nu att samla sin verksamhet i Göteborg. Dels för att säkra sina leveranskedjor, men också för att dra bättre nytta av den innovation som sker i Göteborg, särskilt inom mobilitet och tech, och för att kunna ta ett starkare grepp kring hållbarhet längs hela produktlivscykeln, säger Joel Görsch, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg.
Kommer att stärka hela branschen mikromobilitet:
Ungefär var femte cykel som säljs i Sverige drivs numera av el. Elcyklar ingår i det vidare begreppet mikromobilitet, till vilket man också brukar räkna elskotrar, traditionella cyklar och en mångfald nya mindre fordon för godsleveranser som drivs av el eller muskelkraft, exempelvis för paketleveranser i city.
I Göteborg har klustret Mikromobilitet utvecklats starkt det senaste decenniet, visar en ny klusteranalys från Business Region Göteborg. Förädlingsvärdet har ökat med nästan 70 procent mellan 2012 och 2020, antalet företag har mer än fördubblats och mängden anställda har ökat med 2000 personer under samma period.
– Före 2008 fanns inga tillverkande företag inom mikromobilitet i Göteborgsområdet, men det är just inom segmentet tillverkning som den starkaste tillväxten har skett det senaste decenniet. Ecoride blir första bolag att etablera en fabrik här. Att de börjar massproducera här kommer att stärka hela klustret och kan stimulera utvecklingen hos mindre spelare i och runt Göteborg, säger Anastazia Kronberg, branschspecialist inom mikromobilitet, Business Region Göteborg.
Källa: Business Region Göteborg
Senaste nyheter
-
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-12-23
Förbättrad insamling av matavfall ger mer biogasFör att uppfylla krav i EU:s avfallsdirektiv ska kommunerna senast den 1 januari 2024 samla in… -
2022-09-07
Elcykelproduktion flyttar från Polen till GöteborgGöteborgsbaserade Ecoride satsar på stark tillväxt och flyttar sin slutmontering av elcyklar från… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-03-02
Lådcykelpool med unikt upplägg startas i LinköpingEn lådcykelpool som kan användas av både boende och anställda lanseras nu i Ebbepark i Linköping.… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer…