Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Försäljningen av plastpåsar har minskat med 70%

https://www.klimatsmart.se/images/news/kappahl-plastpase250x344.jpg

Färre påsar som används mer är målet för branschinitiativet One Bag Habit. För KappAhl har detta inneburit att påsförbrukningen i butik har minskat med närmare 70 procent under de första 15 månaderna. – I dag säger 70 procent av våra kunder nej till påse. Tillsammans har vi skapat en ny hållbar vana! säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén. Vi är mycket nöjda och glada över det engagemang som One Bag Habit skapat hos våra kunder och medarbetare. Branschinitiativet One Bag Habit handlar om att det behövs färre påsar och fler användningstillfällen för varje påse. Nya, mer hållbara påsvanor, helt enkelt. Resultatet har inte låtit vänta på sig, sedan starten i juni 2017 har påskonsumtionen i KappAhls butiker minskat med hela 70 procent. Dessutom donerar KappAhl överskottet från påsförsäljningen till organisationer som arbetar för att främja hållbar utveckling. Under verksamhetsåret 1 september 2017 till 31 augusti 2018 uppgick överskottet till 2 081 373 kronor som nu doneras till organisationer som arbetar för att minska nedskräpningen. – Först och främst vill vi rikta ett jättetack till KappAhl och alla kunder, men också gratulera till mer hållbara vanor! Det är nya vanor som denna som skapar märkbar förändring. De pengar vi fått genom One Bag Habit kommer att göra stor nytta i vårt arbete med att sprida goda miljövanor till alla barn i Sverige. Vi tror att det är viktigt att genom kontinuerlig kommunikation i de unga åldrarna etablera bra vanor och beteenden. Det kommer bidra till att förutsättningarna för en fungerande och hållbar framtid på den här planeten ökar. Tillsammans gör vi skillnad! säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent Om One Bag Habit: One Bag Habit är ett branschinitiativ startat 1 juni 2017 av KappAhl, Lindex och H&M där just nu ett tjugotal företag inom kläd- och skobranschen ingår. Syftet med initiativet är att bidra till att minska användningen av alla slags påsar och öka medvetenheten om deras negativa miljöpåverkan. Anledningen är att påskonsumtionen i världen är på tok för hög. Bara i Sverige förbrukar vi i genomsnitt 200 plastpåsar per person och år – och använder varje påse i omkring en halvtimme. Och alla påsar, även sådana som KappAhls som är gjorda av återvunnet och förnyelsebart material, är energikrävande att tillverka, transportera och återvinna. Medlemmarna förbinder sig att: • Ta betalt för alla påsar för att på så sätt förändra konsumentbeteendet. • Informera kunderna om påsars miljöpåverkan, fördelarna med en minskad påskonsumtion och hur man som kund kan bidra till en mer hållbar påskonsumtion. • Erbjuda påsar som är gjorda av mer hållbara material och går att återvinna. • Oavkortat donera allt överskott från försäljningen av påsar till ändamål som driver hållbar utveckling inom miljö eller sociala frågor.

Redaktör:
Gita Ljunggren

Dela på Facebook

Försäljningen av plastpåsar har minskat med 70%

2018-12-13
70% färre plastpåsar hos Kappahl
Färre påsar som används mer är målet för branschinitiativet One Bag Habit. För KappAhl har detta inneburit att påsförbrukningen i butik har minskat med närmare 70 procent under de första 15 månaderna.

– I dag säger 70 procent av våra kunder nej till påse. Tillsammans har vi skapat en ny hållbar vana! säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén. Vi är mycket nöjda och glada över det engagemang som One Bag Habit skapat hos våra kunder och medarbetare.

Branschinitiativet One Bag Habit handlar om att det behövs färre påsar och fler användningstillfällen för varje påse. Nya, mer hållbara påsvanor, helt enkelt. Resultatet har inte låtit vänta på sig, sedan starten i juni 2017 har påskonsumtionen i KappAhls butiker minskat med hela 70 procent.

Dessutom donerar KappAhl överskottet från påsförsäljningen till organisationer som arbetar för att främja hållbar utveckling. Under verksamhetsåret 1 september 2017 till 31 augusti 2018 uppgick överskottet till 2 081 373 kronor som nu doneras till organisationer som arbetar för att minska nedskräpningen.

– Först och främst vill vi rikta ett jättetack till KappAhl och alla kunder, men också gratulera till mer hållbara vanor! Det är nya vanor som denna som skapar märkbar förändring. De pengar vi fått genom One Bag Habit kommer att göra stor nytta i vårt arbete med att sprida goda miljövanor till alla barn i Sverige. Vi tror att det är viktigt att genom kontinuerlig kommunikation i de unga åldrarna etablera bra vanor och beteenden. Det kommer bidra till att förutsättningarna för en fungerande och hållbar framtid på den här planeten ökar. Tillsammans gör vi skillnad! säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent

Om One Bag Habit:

One Bag Habit är ett branschinitiativ startat 1 juni 2017 av KappAhl, Lindex och H&M där just nu ett tjugotal företag inom kläd- och skobranschen ingår. Syftet med initiativet är att bidra till att minska användningen av alla slags påsar och öka medvetenheten om deras negativa miljöpåverkan. Anledningen är att påskonsumtionen i världen är på tok för hög.

Bara i Sverige förbrukar vi i genomsnitt 200 plastpåsar per person och år – och använder varje påse i omkring en halvtimme. Och alla påsar, även sådana som KappAhls som är gjorda av återvunnet och förnyelsebart material, är energikrävande att tillverka, transportera och återvinna.

Medlemmarna förbinder sig att:

• Ta betalt för alla påsar för att på så sätt förändra konsumentbeteendet.
• Informera kunderna om påsars miljöpåverkan, fördelarna med en minskad påskonsumtion och hur man som kund kan bidra till en mer hållbar påskonsumtion.
• Erbjuda påsar som är gjorda av mer hållbara material och går att återvinna.
• Oavkortat donera allt överskott från försäljningen av påsar till ändamål som driver hållbar utveckling inom miljö eller sociala frågor.

Senaste nyheter