Redaktör:
Jens Ljunggren
Generationsväxling i företag bra för klimat och miljö
2022-04-01
Oscar Warglo, PwC
Tillväxt och hållbarhet är i fokus när den nya generationen tar över familjeföretagen visar en ny rapport. Framförallt är generationen som tar över betydligt mer inriktad på att kombinera tillväxt med hållbarhet. Rapporten visar också på vissa positiva pandemieffekter och att det återstår en hel del arbete med jämställdhetsfrågorna. Under de närmaste åren väntas många familjeföretag växla över ansvaret till nästa generation.
65 procent av den nya generationens familjeföretagare uppger att tillväxt har högsta prioritet. Samtidigt säger hela 71 procent att deras företag har en skyldighet att motverka klimatförändringarna och dess konsekvenser.
– Här ser vi en tydlig skillnad. För medan båda generationerna är fokuserade på tillväxt, så är det bara runt hälften av den nuvarande generationen som ser ett ansvar inom klimatområdet. Vi ser också en klar skillnad i synen på hur den egna verksamheten kan bidra till samhället i stort. 76 procent av efterträdarna ser samhällsaspekterna som viktiga, men bara drygt hälften av dem som styr företaget idag, kommenterar Oscar Warglo, skatterådgivare med fokus på familjeföretag, PwC Sverige.
Att kommande generationer är missnöjda med företrädarens klimatinsatser blir tydligt i annan del av undersökningen. Så få som 28 procent tycker att deras bolag är engagerade i hållbarhetsfrågorna i nuläget, men hela 72 procent menar att de kommer att vara involverade i dessa frågor i framtiden. Dessutom tycker endast en fjärdedel att företaget arbetar tillräckligt med att minska sin egen klimatpåverkan.
– Båda generationerna förstår det fundamental behovet av tillväxt för att skapa värde. Men den nya generationens familjeföretagare menar också att det krävs nya synsätt och lösningar för att lösa komplexa utmaningar, säger Oscar Warglo.
Närmare hälften av de medverkande i undersökningen uppger att de är mer engagerade i verksamheten nu än innan pandemin drog igång. Dessutom menar 56 procent att kommunikationen mellan familjemedlemmarna i företaget förbättrades under pandemin. Samtidigt finns även en baksida. Pandemin verkar nämligen ha gjort det svårare för nuvarande generation att släppa kontrollen och lämna över ansvar till sina efterträdare.
– Endast 28 procent av de som står på tur att ta över säger att de ges förtroende att styra specifika interna projekt. Den siffran kan jämföras med de 48 procent som gav samma svar i undersökningen 2019. Närmare hälften upplever även svårigheter med att positionera sig som framtida ledare eller styrelsemedlem i företaget, berättar Oscar Warglo.
Resultaten visar även att det finns mer att göra inom familjeföretagen när det gäller jämställdhetsfrågor. Bland nästa generations familjeföretagare så svarar 43 procent av de medverkande kvinnorna att de har en ledarskapsroll. 59 procent av männen ger samma svar.
I PwC:s rapport NextGen Survey 2022 medverkar drygt 1 000 av nästa generations familjeföretagare från totalt 68 olika länder. Syftet är att att skapa förståelse för utmaningar och huvudsakliga prioriteringar inom bolagen. Genomförandet ägde rum under oktober-december 2021.
65 procent av den nya generationens familjeföretagare uppger att tillväxt har högsta prioritet. Samtidigt säger hela 71 procent att deras företag har en skyldighet att motverka klimatförändringarna och dess konsekvenser.
– Här ser vi en tydlig skillnad. För medan båda generationerna är fokuserade på tillväxt, så är det bara runt hälften av den nuvarande generationen som ser ett ansvar inom klimatområdet. Vi ser också en klar skillnad i synen på hur den egna verksamheten kan bidra till samhället i stort. 76 procent av efterträdarna ser samhällsaspekterna som viktiga, men bara drygt hälften av dem som styr företaget idag, kommenterar Oscar Warglo, skatterådgivare med fokus på familjeföretag, PwC Sverige.
Att kommande generationer är missnöjda med företrädarens klimatinsatser blir tydligt i annan del av undersökningen. Så få som 28 procent tycker att deras bolag är engagerade i hållbarhetsfrågorna i nuläget, men hela 72 procent menar att de kommer att vara involverade i dessa frågor i framtiden. Dessutom tycker endast en fjärdedel att företaget arbetar tillräckligt med att minska sin egen klimatpåverkan.
– Båda generationerna förstår det fundamental behovet av tillväxt för att skapa värde. Men den nya generationens familjeföretagare menar också att det krävs nya synsätt och lösningar för att lösa komplexa utmaningar, säger Oscar Warglo.
Närmare hälften av de medverkande i undersökningen uppger att de är mer engagerade i verksamheten nu än innan pandemin drog igång. Dessutom menar 56 procent att kommunikationen mellan familjemedlemmarna i företaget förbättrades under pandemin. Samtidigt finns även en baksida. Pandemin verkar nämligen ha gjort det svårare för nuvarande generation att släppa kontrollen och lämna över ansvar till sina efterträdare.
– Endast 28 procent av de som står på tur att ta över säger att de ges förtroende att styra specifika interna projekt. Den siffran kan jämföras med de 48 procent som gav samma svar i undersökningen 2019. Närmare hälften upplever även svårigheter med att positionera sig som framtida ledare eller styrelsemedlem i företaget, berättar Oscar Warglo.
Resultaten visar även att det finns mer att göra inom familjeföretagen när det gäller jämställdhetsfrågor. Bland nästa generations familjeföretagare så svarar 43 procent av de medverkande kvinnorna att de har en ledarskapsroll. 59 procent av männen ger samma svar.
I PwC:s rapport NextGen Survey 2022 medverkar drygt 1 000 av nästa generations familjeföretagare från totalt 68 olika länder. Syftet är att att skapa förståelse för utmaningar och huvudsakliga prioriteringar inom bolagen. Genomförandet ägde rum under oktober-december 2021.
Källa: PwC
Senaste nyheter
-
2023-08-14
Hållbart bostadskoncept för studenter i MalmöBostäder kan användas som ett verktyg för socialpolitik. Det är mer än bara ett tak över huvudet,… -
2020-12-14
1000 kvm solceller på ny kontorsbyggnad i GöteborgKallebäcks Terrassers nya stora kontorsbyggnad blir självförsörjande på förnybar energi. Save by… -
2020-10-23
Ny satsning ska hjälpa fler att bygga klimatsmartIdag står bygg- och fastighetssektorn för cirka en femtedel av alla utsläpp av växthusgaser i… -
2020-10-07
Klimatsmart betong tilldelas Nordbyggs Guldmedalj 2020Eco-Betong från Swerock – det är vinnaren av Nordbyggs Guldmedalj 2020. Bakom priset står Nordbygg,… -
2020-02-24
Svana din husdröm med MovehomeTillsammans med Nordens officiella miljömärkning Svanen är Movehome ett av 11 företag som nu… -
2020-02-05
Björn och Chris bor i det 200e Svanenmärkta husetBjörn och Chris bor i det 200:e Svanenmärkta huset från Movehome! Med bara fem minuters promenad… -
2020-01-31
Svanenmärkta husbyggaren Movehome blir ännu grönareHustillverkaren Movehome står för hållbara hem. Sedan tre år tillbaka kan vi som enda aktör i… -
2019-11-20
Trivselhus vinner pris som bästa kvalitetsföretagI samband med Gar-Bos stora 30-årsgala med Sveriges branschföreträdare blev Trivselhus nominerad… -
2019-10-28
Svensk pappersproduktion av återvunna kläderI dag finns det ingen aktör i världen som i stor skala kan återvinna fiber med ursprung från… -
2019-10-22
Trivselhus skapar hållbara hem med låg energiförbrukningTrivselhus skapar hållbara hem ur flera perspektiv. I vårt hållbarhetsarbete utgår vi från fyra…