Redaktör:
Jens Ljunggren
Stena Line sjösätter batteridrivna fartyg senast 2030
2021-02-08
Stena Line Elektra
Rederiet Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030. Det meddelade Stena Lines VD Niclas Mårtensson under en presskonferens gällande samarbetet Tranzero Initiative, i Göteborg torsdagen 4 februari.
För att öka takten i omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ, har Stena Line, Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn inlett samarbetet Tranzero Initiative för att kraftigt minska koldioxidutsläppen kopplade till Nordens största hamn. Målet är att reducera de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent till 2030.
I samband med en presskonferens om projektet i Göteborg den 4 februari meddelade Stena Lines VD Niclas Mårtensson rederiets planer på att sjösätta två fossilfria fartyg på färjelinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030.
"Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart", sa Niclas Mårtensson, VD för Stena Line och ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission.
Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek och kommer bli cirka 200 meter lång och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter. Färjan som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, mostavarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Batterikapaciteten ombord kommer behöva vara cirka 60-70 MWh och fartyget ska laddas i hamn. Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd.
- Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika dicipliner, som i fallet med Tranzero Initiative, säger Niclas Mårtensson.
Batterihybrid i drift sedan 2018:
Stena Line har sedan 2018 seglat med batterihybriden Stena Jutlandica på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Färjan använder batteri för att manövrera och styra bogproellrar vid navigation i hamn. batterierna laddas både med grön landström i Göteborg och under gång. Totalt bidrar batteridriften till en minskning av CO2 med 1 500 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 600 personbilar.
För att öka takten i omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ, har Stena Line, Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn inlett samarbetet Tranzero Initiative för att kraftigt minska koldioxidutsläppen kopplade till Nordens största hamn. Målet är att reducera de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent till 2030.
I samband med en presskonferens om projektet i Göteborg den 4 februari meddelade Stena Lines VD Niclas Mårtensson rederiets planer på att sjösätta två fossilfria fartyg på färjelinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030.
"Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart", sa Niclas Mårtensson, VD för Stena Line och ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission.
Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek och kommer bli cirka 200 meter lång och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter. Färjan som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, mostavarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Batterikapaciteten ombord kommer behöva vara cirka 60-70 MWh och fartyget ska laddas i hamn. Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd.
- Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika dicipliner, som i fallet med Tranzero Initiative, säger Niclas Mårtensson.
Batterihybrid i drift sedan 2018:
Stena Line har sedan 2018 seglat med batterihybriden Stena Jutlandica på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Färjan använder batteri för att manövrera och styra bogproellrar vid navigation i hamn. batterierna laddas både med grön landström i Göteborg och under gång. Totalt bidrar batteridriften till en minskning av CO2 med 1 500 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 600 personbilar.
Källa: Stena Line
Foto: Stena Line/Peter Mild
Senaste nyheter
-
2022-09-07
Elcykelproduktion flyttar från Polen till GöteborgGöteborgsbaserade Ecoride satsar på stark tillväxt och flyttar sin slutmontering av elcyklar från… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-08-23
Stockholms nya lånecykelsystem klartSnart blir det ännu lättare att cykla i Stockholm. Stadens upphandling av lånecyklar har nu vunnit… -
2019-01-23
Undersökning av 160 kommuner hjälper att minska bilismenBilismen måste minska om vi ska nå klimatmålet. Vi åker minst bil i storstäderna och mest i… -
2019-01-23
Cykla mot en grönare världKlmimat och miljö. Det måste ändå vara ett av de mest omtalade ämnena vi ser just nu. Effekten… -
2019-01-14
Håll nyårslöftet med hjälp av cyklingNytt år, nya tag! Många använder starten av det nya året som ett tydlig avstamp och en omstart,… -
2018-12-11
Så klarar du en vinter i sadelnNär vintersäsongen närmar sig så kan det vara bra att tänka lite extra på hur du tar hand om din… -
2018-11-19
Varför ditt nästa cykelköp borde vara en elcykelDet har blivit allt vanligare att se cyklister vina förbi på elcyklar. Försäljningen av elcyklar… -
2018-11-07
Cykla mer och lev längreAtt cykla är inte bara ett roligt färdmedel, utan det är även riktigt bra för hälsan. En hektisk… -
2018-10-31
Så här håller du igång cyklandet på höstenNär temperaturen börjar sjunka under hösten är det många som väljer att ställa undan sina cyklar.…