Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Utvärdering av Fjärrvärmenämnden

http://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfjarrvarme249x100l.gif

Fjärrvärmenämnden gör ett bra jobb, men behöver få utökat mandat för att kunna ge fjärrvärmekunderna rätt stöd i prisfrågor. Det framkommer av en undersökning som Svensk Fjärrvärme låtit göra. Vid Fjärrvärmenämndens första möte för året presenterades en utvärdering av nämnden gjord av Grontmij, på uppdrag av Svensk Fjarrvärme. En jämförelse mellan år 2009 och 2010 visar att de som medlat inför nämnden i större utsträckning än tidigare är nöjda med nämndens arbete. – Nämnden har utvecklat sitt arbete och det är positivt att det arbetet har gett resultat. Vi har tydligare fokus på att avhjälpa kundens informationsunderläge, säger nämndens ordförande rådmannen Lennart Christianson. I utvärderingen nämns att nämndens begränsade mandat har kritiserats i olika sammanhang. Nämnden borde enligt en del respondenter ha kraftigare styrmedel och inte bara en medlande roll. Någon kritik mot nämndens sammansättning eller kompetens framkommer inte. Utvärderingen genomfördes mellan december 2010 och februari 2011, den består av både enkätmaterial och djupintervjuer och har bekostats av branschorganisationen Svensk Fjärrvärme. Fjärrvärmenämnden inrättades den 1 juli 2008, då fjärrvärmelagen (2008:263) trädde i kraft, och har varit operativ sedan januari 2009. Nämnden ligger som en självständig organisatorisk enhet under Energimyndigheten, som också håller nämnden med ett kansli. Fjärrvärmenämndens uppgift är att vara en medlingsfunktion vid förhandlingar mellan fjärrvärmeföretag och fjärrvärmekunder om villkor för fjärrvärme enligt fjärrvärmelagen, det vill säga prissättning och tillträde till fjärrvärmenätet. Nämnden har en medlande roll utan befogenheter att döma i frågorna.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Utvärdering av Fjärrvärmenämnden

2011-04-13
Fjärrvärmenämnden gör ett bra jobb, men behöver få utökat mandat för att kunna ge fjärrvärmekunderna rätt stöd i prisfrågor. Det framkommer av en undersökning som Svensk Fjärrvärme låtit göra.

Vid Fjärrvärmenämndens första möte för året presenterades en utvärdering av nämnden gjord av Grontmij, på uppdrag av Svensk Fjarrvärme. En jämförelse mellan år 2009 och 2010 visar att de som medlat inför nämnden i större utsträckning än tidigare är nöjda med nämndens arbete.

– Nämnden har utvecklat sitt arbete och det är positivt att det arbetet har gett resultat. Vi har tydligare fokus på att avhjälpa kundens informationsunderläge, säger nämndens ordförande rådmannen Lennart Christianson.

I utvärderingen nämns att nämndens begränsade mandat har kritiserats i olika sammanhang. Nämnden borde enligt en del respondenter ha kraftigare styrmedel och inte bara en medlande roll. Någon kritik mot nämndens sammansättning eller kompetens framkommer inte.

Utvärderingen genomfördes mellan december 2010 och februari 2011, den består av både enkätmaterial och djupintervjuer och har bekostats av branschorganisationen Svensk Fjärrvärme.

Fjärrvärmenämnden inrättades den 1 juli 2008, då fjärrvärmelagen (2008:263) trädde i kraft, och har varit operativ sedan januari 2009. Nämnden ligger som en självständig organisatorisk enhet under Energimyndigheten, som också håller nämnden med ett kansli.

Fjärrvärmenämndens uppgift är att vara en medlingsfunktion vid förhandlingar mellan fjärrvärmeföretag och fjärrvärmekunder om villkor för fjärrvärme enligt fjärrvärmelagen, det vill säga prissättning och tillträde till fjärrvärmenätet. Nämnden har en medlande roll utan befogenheter att döma i frågorna.

Senaste nyheter