Redaktör:
Jens Ljunggren
The Ark återvinner musik för Pantamera
2011-06-20
The Ark
Nu är det premiär för Pantameras nya reklamfilmskampanj på temat ”Att återvinna är en hit”. Kampanjen bygger på att svenska artister återvinner en Pantamera-låt. Först ut bland artisterna är the Ark, som just nu är ute på sin avskedsturné.
– Vi är väldigt restriktiva när det gäller att medverka i reklamsammanhang, men i det här fallet handlar det ju inte om någonting kommersiellt. Istället bidrar vi till någonting som är bra. Dessutom gillar vi idén med att återvinna musik, säger Ola Salo.
Kampanjen går ut på att göra en gammal låt till en ny låt, precis som gamla burkar och flaskor blir till nya. På så sätt tar man återvinningen ytterligare ett steg.
– The Ark hjälper oss att lyfta betydelsen av att panta genom att återvinna vår gamla reklamlåt Pantamera, som vi själva har återvunnit från originalet Guantanamera. The Arks tolkning är helt nyskapande och så bra att jag tror den har potential att bli årets sommarplåga, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
The Ark är det första bandet i kampanjen. Vem som blir nästa artist vill Returpack inte avslöja men under senhösten kommer stafettpinnen att gå vidare. Parallellt med reklamfilmerna bjuds även allmänheten in att delta i kampanjen via webben.
– Alla som vill kan återvinna Pantamera-låten och ladda upp sin egen version på vår webbplats, där man också kan tävla med sitt bidrag, säger Katarina Lundell.
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Förra året pantade vi i genomsnitt 146 burkar och flaskor per person, jämfört med 144 året innan. Men Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas.
– Vid sidan av våra kommunikationskampanjer har vi gjort många insatser för att öka pantningen, bland annat höjde vi pantbeloppet på burken förra året. Vi har också jobbat med att öka tillgängligheten för dem som konsumerar sin dryck utomhus. Nu hoppas vi förstås att The Ark ska inspirera ännu fler att panta ännu mer, avslutar Katarina.
För mer information, kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack, 011-19 19 82, katarina.lundell@returpack.se.
Besök gärna den nya kampanjsidan: hit.pantamera.nu
Information om Returpack och fler bilder finns på: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack
– Vi är väldigt restriktiva när det gäller att medverka i reklamsammanhang, men i det här fallet handlar det ju inte om någonting kommersiellt. Istället bidrar vi till någonting som är bra. Dessutom gillar vi idén med att återvinna musik, säger Ola Salo.
Kampanjen går ut på att göra en gammal låt till en ny låt, precis som gamla burkar och flaskor blir till nya. På så sätt tar man återvinningen ytterligare ett steg.
– The Ark hjälper oss att lyfta betydelsen av att panta genom att återvinna vår gamla reklamlåt Pantamera, som vi själva har återvunnit från originalet Guantanamera. The Arks tolkning är helt nyskapande och så bra att jag tror den har potential att bli årets sommarplåga, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
The Ark är det första bandet i kampanjen. Vem som blir nästa artist vill Returpack inte avslöja men under senhösten kommer stafettpinnen att gå vidare. Parallellt med reklamfilmerna bjuds även allmänheten in att delta i kampanjen via webben.
– Alla som vill kan återvinna Pantamera-låten och ladda upp sin egen version på vår webbplats, där man också kan tävla med sitt bidrag, säger Katarina Lundell.
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Förra året pantade vi i genomsnitt 146 burkar och flaskor per person, jämfört med 144 året innan. Men Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas.
– Vid sidan av våra kommunikationskampanjer har vi gjort många insatser för att öka pantningen, bland annat höjde vi pantbeloppet på burken förra året. Vi har också jobbat med att öka tillgängligheten för dem som konsumerar sin dryck utomhus. Nu hoppas vi förstås att The Ark ska inspirera ännu fler att panta ännu mer, avslutar Katarina.
För mer information, kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack, 011-19 19 82, katarina.lundell@returpack.se.
Besök gärna den nya kampanjsidan: hit.pantamera.nu
Information om Returpack och fler bilder finns på: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack
Foto: Returpack
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…