Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Stark ökning för vegetarisk mat hos Axfood

http://www.klimatsmart.se/images/news/axfood-vegofars250x195.jpg

Svenska folket visar ett fortsatt stort intresse för vegetarisk mat. Under första halvåret 2016 ökade Axfood, med kedjor som Willys och Hemköp, sin försäljning av vegetariska produkter med 41 procent. – Att äta mer vegetariskt har kommit för att stanna, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood. Mer än var tredje svensk (36%) äter i dag vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Det visar en undersökning TNS Sifo gjort på uppdrag av Axfood. I samma undersökning säger 22 procent av de tillfrågade att de kommer att minska sitt köttätande under 2016. Kvinnor är mer inställda på att äta mera grönt framöver (25%), medan det bland de yngre är ännu fler (31%). – Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt, säger Åsa Domeij. Med start på fredag inleder Garant, Axfoods eget varumärke, i samarbete med Studentkortet, en turné till 17 studentstäder i Sverige i syfte att prata vegetariskt, bjuda på smakprov och berätta om nya produkter. Till det senare märks Pulled Vego (vete) samt Vegofärs (unik eftersom den kan smaksättas och formas som klassisk köttfärs) som båda ingår i serien ”Hej Vego!” och som i dagarna kommit ut i butik. Första stopp för turnén blir Uppsala och med avslutning i Karlstad och Örebro sex veckor senare. – Vegetariska produkter är ett viktigt fokusområde för vår produktutveckling. Där är studenter en väldig viktig konsumentgrupp att föra en nära dialog med, säger Daniel Hallmer, matinspiratör och sortimentsutvecklare på Garant. Fakta om vegoturnén: Vecka 34: Uppsala Vecka 35: Stockholm (flera platser) Vecka 36: Göteborg och Lund Vecka 37: Växjö, Kalmar och Malmö Vecka 38: Halmstad och Stockholm. Vecka 39: Östersund, Umeå och Luleå Vecka 40: Karlstad och Örebro.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Stark ökning för vegetarisk mat hos Axfood

2016-08-24
Vegofärs från Axfood Garant
Svenska folket visar ett fortsatt stort intresse för vegetarisk mat.

Under första halvåret 2016 ökade Axfood, med kedjor som Willys och Hemköp, sin försäljning av vegetariska produkter med 41 procent.

– Att äta mer vegetariskt har kommit för att stanna, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Mer än var tredje svensk (36%) äter i dag vegetariskt en eller flera gånger i veckan.
Det visar en undersökning TNS Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

I samma undersökning säger 22 procent av de tillfrågade att de kommer att minska sitt köttätande under 2016. Kvinnor är mer inställda på att äta mera grönt framöver (25%), medan det bland de yngre är ännu fler (31%).

– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt, säger Åsa Domeij.
Med start på fredag inleder Garant, Axfoods eget varumärke, i samarbete med Studentkortet, en turné till 17 studentstäder i Sverige i syfte att prata vegetariskt, bjuda på smakprov och berätta om nya produkter.

Till det senare märks Pulled Vego (vete) samt Vegofärs (unik eftersom den kan smaksättas och formas som klassisk köttfärs) som båda ingår i serien ”Hej Vego!” och som i dagarna kommit ut i butik.

Första stopp för turnén blir Uppsala och med avslutning i Karlstad och Örebro sex veckor senare.

– Vegetariska produkter är ett viktigt fokusområde för vår produktutveckling. Där är studenter en väldig viktig konsumentgrupp att föra en nära dialog med, säger Daniel Hallmer, matinspiratör och sortimentsutvecklare på Garant.

Fakta om vegoturnén:

Vecka 34: Uppsala
Vecka 35: Stockholm (flera platser)
Vecka 36: Göteborg och Lund
Vecka 37: Växjö, Kalmar och Malmö
Vecka 38: Halmstad och Stockholm.
Vecka 39: Östersund, Umeå och Luleå
Vecka 40: Karlstad och Örebro.
Källa: Axfood

Senaste nyheter