Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Lilys Burger KRAV-märker sina restauranger

http://www.klimatsmart.se/images/news/lilysburger250x208.jpg

Det kändistäta hamburgerhaket Lilys Burger öppnar sin andra restaurang i Stockholm. I samband med det passar de även på att KRAV-certifiera sig. Skådespelarna Joel Kinnaman och Mahmut Suvakci har inte bara spelat mot varandra i Snabba Cash – de har också grundat hamburgerrestaurangen Lilys Burger på Kungsholmen i Stockholm tillsammans. Nu öppnar de en andra Lilys Burger, vid Nytorget på Södermalm, samtidigt som de certifierar sina båda restauranger på nivå ett. – Ända från början har vi bara serverat svenskt kött och att KRAV-certifiera oss är ytterligare ett steg, en garanti för ett gott kött och en bättre miljö. Vi månar också om att djuren ska behandlas bra och vill gärna påverka andra restauranger att välja KRAV, säger Mahmut Suvakci, ägare på Lilys Burger. Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken: - Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel - Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter - Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter Idag finns cirka 800 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. – Antal KRAV-märken är minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV. För Mahmut Suvakci på Lily’s Burger ligger fokus till en början bland annat på att hitta KRAV-märkt nötkött, men han vill inte stanna vid ett KRAV-märke. – Vårt mål är 90 procent KRAV-godkända produkter. Men vi tar ett steg i taget för att kunna leverera det vi utlovar. Vi ligger helt rätt i tiden – våra kunder efterfrågar KRAV-märkt mer och mer, säger Mahmut Suvakci. En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Lily’s Burger certifieras av certifieringsföretaget HS. För mer information kontakta: - Mahmut Suvakci, ägare Lily’s Burger, 076-012 30 07 - Anders Hjorth, miljörevisor HS Certifiering AB, 076-879 15 24 - Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Lilys Burger KRAV-märker sina restauranger

2015-05-21
Det kändistäta hamburgerhaket Lilys Burger öppnar sin andra restaurang i Stockholm. I samband med det passar de även på att KRAV-certifiera sig.

Skådespelarna Joel Kinnaman och Mahmut Suvakci har inte bara spelat mot varandra i Snabba Cash – de har också grundat hamburgerrestaurangen Lilys Burger på Kungsholmen i Stockholm tillsammans. Nu öppnar de en andra Lilys Burger, vid Nytorget på Södermalm, samtidigt som de certifierar sina båda restauranger på nivå ett.

– Ända från början har vi bara serverat svenskt kött och att KRAV-certifiera oss är ytterligare ett steg, en garanti för ett gott kött och en bättre miljö. Vi månar också om att djuren ska behandlas bra och vill gärna påverka andra restauranger att välja KRAV, säger Mahmut Suvakci, ägare på Lilys Burger.

Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

- Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
- Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
- Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter

Idag finns cirka 800 KRAV-certifierade restauranger i Sverige.

– Antal KRAV-märken är minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

För Mahmut Suvakci på Lily’s Burger ligger fokus till en början bland annat på att hitta KRAV-märkt nötkött, men han vill inte stanna vid ett KRAV-märke.

– Vårt mål är 90 procent KRAV-godkända produkter. Men vi tar ett steg i taget för att kunna leverera det vi utlovar. Vi ligger helt rätt i tiden – våra kunder efterfrågar KRAV-märkt mer och mer, säger Mahmut Suvakci.

En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Lily’s Burger certifieras av certifieringsföretaget HS.

För mer information kontakta:
- Mahmut Suvakci, ägare Lily’s Burger, 076-012 30 07
- Anders Hjorth, miljörevisor HS Certifiering AB, 076-879 15 24
- Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17

Läs mer:
KRAV-certifierade restauranger: www.krav.se/restaurangsok
Källa: KRAV

Senaste nyheter