Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Kunder kan lita på fjärrvärmeföretag

http://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfjarrvarme240x96br.jpg

Energimarknadsinspektionen presenterar en analys av intäkter och kostnader i fjärrvärmebranschen. - EI:s rapport bekräftar att kunderna kan lita på fjärrvärmeföretagen, säger Svensk Fjärrvärmes vd Ulrika Jardfelt, i en kommentar till Energimarknadsinspektionens analys av fjärrvärmeföretagens intäkts- och kostnadsutveckling, som presenterats idag. Energimarknadsinspektionen (EI) har för första gången sammanställt de drifts- och affärsdata som fjärrvärmeföretag ska rapportera in till myndigheten, i rapporten EI R2011:8. Rapporteringen är en konsekvens av Fjärrvärmelagen som kom 2008 och avsikten är att öka kundernas insyn i företagens verksamhet. Svensk Fjärrvärme välkomnar rapporten, även om det finns saker att utveckla till kommande år. - Rapporten bidrar ytterligare till den öppenhet som branschen har eftersträvat ända sedan vi införde Reko fjärrvärme. Den visar också att det som främst påverkar fjärrvärmepriserna är kostnader för bränsle. EI:s analys bekräftar det Konkurrensverket redan har konstaterat, nämligen att det inte förekommer några övervinster i fjärrvärmebranschen, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme. EI konstaterar att kostnader och intäkter följer varandra men sätter dem också i relation till pris på fjärrvärmen, där stordriftsfördelar och kraftvärme (samtidig produktion av el och värme) har ett samband med lägre priser. Analysdelen bygger på siffror från endast ett år (2009), och EI påtalar därför att resultaten kan bli mer tillförlitliga när det finns flera år att jämföra med. Fjärrvärmepriset är olika i olika nät. Detta har både kunder och myndigheter uppmärksammat och branschen har kontinuerligt vidtagit åtgärder för att öka insynen och kundernas inflytande. År 2005 införde fjärrvärmebranschen kvalitetssystemet Reko fjärrvärme. Idag är närmare 90 företag anslutna till systemet. De står för 90 procent av fjärrvärmeleveranserna. Reko fjärrvärme har utvecklats och anpassats med åren, framför allt när Fjärrvärmelagen kom 2008. Många av reglerna i Reko fjärrvärme blev då en del av lagen, så branschen fick satsa på att höja ambitionerna ytterligare. I år har Svensk Fjärrvärme och kundorganisationerna SABO och Riksbyggen börjat utveckla ett system för frivillig prövning av prisändringar, kallat Godkänd Nivå. Initiativet ska ge en mer förutsägbar process för prisändringar med siktet inställt på att stärka företagskundernas inflytande ytterligare. För konsumentkunder startar Konsumenternas Energirådgivningsbyrå från årsskiftet (en utveckling av Konsumenternas Elrådgivningsbyrå), som då ska omfatta både el, gas och fjärrvärme. Båda dessa processer kommer att stärkas av att det finns kvalitetssäkrade och offentliga data om fjärrvärmeföretagen. - Fjärrvärme är ett naturligt monopol, den som vill byta till annan uppvärmning kan göra det, men inte till en annan fjärrvärmeleverantör. EI:s rapport visar att fjärrvärmeföretagen hanterar detta på ett ansvarsfullt sätt och att kunderna kan känna förtroende för branschen, säger Ulrika Jardfelt.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Kunder kan lita på fjärrvärmeföretag

2011-07-13
Energimarknadsinspektionen presenterar en analys av intäkter och kostnader i fjärrvärmebranschen.
- EI:s rapport bekräftar att kunderna kan lita på fjärrvärmeföretagen, säger Svensk Fjärrvärmes vd Ulrika Jardfelt, i en kommentar till Energimarknadsinspektionens analys av fjärrvärmeföretagens intäkts- och kostnadsutveckling, som presenterats idag.

Energimarknadsinspektionen (EI) har för första gången sammanställt de drifts- och affärsdata som fjärrvärmeföretag ska rapportera in till myndigheten, i rapporten EI R2011:8. Rapporteringen är en konsekvens av Fjärrvärmelagen som kom 2008 och avsikten är att öka kundernas insyn i företagens verksamhet. Svensk Fjärrvärme välkomnar rapporten, även om det finns saker att utveckla till kommande år.

- Rapporten bidrar ytterligare till den öppenhet som branschen har eftersträvat ända sedan vi införde Reko fjärrvärme. Den visar också att det som främst påverkar fjärrvärmepriserna är kostnader för bränsle. EI:s analys bekräftar det Konkurrensverket redan har konstaterat, nämligen att det inte förekommer några övervinster i fjärrvärmebranschen, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.

EI konstaterar att kostnader och intäkter följer varandra men sätter dem också i relation till pris på fjärrvärmen, där stordriftsfördelar och kraftvärme (samtidig produktion av el och värme) har ett samband med lägre priser. Analysdelen bygger på siffror från endast ett år (2009), och EI påtalar därför att resultaten kan bli mer tillförlitliga när det finns flera år att jämföra med.

Fjärrvärmepriset är olika i olika nät. Detta har både kunder och myndigheter uppmärksammat och branschen har kontinuerligt vidtagit åtgärder för att öka insynen och kundernas inflytande.

År 2005 införde fjärrvärmebranschen kvalitetssystemet Reko fjärrvärme. Idag är närmare 90 företag anslutna till systemet. De står för 90 procent av fjärrvärmeleveranserna. Reko fjärrvärme har utvecklats och anpassats med åren, framför allt när Fjärrvärmelagen kom 2008. Många av reglerna i Reko fjärrvärme blev då en del av lagen, så branschen fick satsa på att höja ambitionerna ytterligare.

I år har Svensk Fjärrvärme och kundorganisationerna SABO och Riksbyggen börjat utveckla ett system för frivillig prövning av prisändringar, kallat Godkänd Nivå. Initiativet ska ge en mer förutsägbar process för prisändringar med siktet inställt på att stärka företagskundernas inflytande ytterligare. För konsumentkunder startar Konsumenternas Energirådgivningsbyrå från årsskiftet (en utveckling av Konsumenternas Elrådgivningsbyrå), som då ska omfatta både el, gas och fjärrvärme. Båda dessa processer kommer att stärkas av att det finns kvalitetssäkrade och offentliga data om fjärrvärmeföretagen.

- Fjärrvärme är ett naturligt monopol, den som vill byta till annan uppvärmning kan göra det, men inte till en annan fjärrvärmeleverantör. EI:s rapport visar att fjärrvärmeföretagen hanterar detta på ett ansvarsfullt sätt och att kunderna kan känna förtroende för branschen, säger Ulrika Jardfelt.

Senaste nyheter