Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

IKEA satsar på KRAV-märkta ekologiska bär i saft och sylt

http://www.klimatsmart.se/images/news/krav-lingon250x255.jpg

KRAV är en certifiering som garanterar att bärplockarnas arbetsförhållanden är schyssta och som tydliggör vikten av kontroll genom hela kedjan. Inför skörden 2013 beslutade IKEA att enbart köpa KRAV-märkta bär. Bären används i de safter och sylter som säljs i över 350 varuhus världen över. De KRAV-märkta bären som IKEA köper används i saft och sylt. Lingonen används även i sylten och drycken som serveras i restaurangerna. – Vi vill säkerställa att våra produkter produceras på ett ansvarsfullt sätt genom hela tillverkningskedjan, därför beslutade vi inför skörden 2013 att bara använda KRAV-märkta lingon, blåbär och hjortron. Oberoende revisioner utförs kontinuerligt enligt KRAV-certifieringen för att säkerställa bärplockarnas villkor vilket innebär att både vi och våra kunder kan känna sig trygga i att bären plockats under bra förhållanden, säger Anders Lennartsson, hållbarhetschef, IKEA Food Services AB. – Det känns värdefullt att vara en del av den långsiktiga satsningen på hållbarhetsarbete som KRAV innebär. Att bären ska plockas av arbetare som inte överutnyttjas är en viktig signal till hela branschen som ger effekt, inte bara i Sverige. Vi märker redan att intresset för våra vildväxande och KRAV-märkta produkter ökar i Europa och USA, säger Martin Engström, vd för Olle Svensson AB. KRAV verkar för en ökad ekologisk produktion och konsumtion, främst genom att ta fram regler och erbjuda certifiering för användning av KRAV-märket. KRAV-märket visar att en vara är ekologiskt producerad, vilket betyder att den är producerad med hänsyn till naturen, klimatet, djuren och människorna. IKEA restuarangerna är inte KRAV-märkta och det är inte heller saft- och sylt-produkterna, då krävs det bland annat att även sockret är KRAV-märkt. – Att IKEA köper KRAV-märkta bär är ett stort och viktigt steg, framförallt innebär det mer rättvisa förhållanden för bärplockarna, säger Lars Nellmer, vd för KRAV. Kontakt: - Lars Nellmer, vd för KRAV, 018-17 45 01 - Martin Engström, vd för Olle Svensson AB, 070-55 82 322

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

IKEA satsar på KRAV-märkta ekologiska bär i saft och sylt

2014-05-09
KRAV är en certifiering som garanterar att bärplockarnas arbetsförhållanden är schyssta och som tydliggör vikten av kontroll genom hela kedjan. Inför skörden 2013 beslutade IKEA att enbart köpa KRAV-märkta bär. Bären används i de safter och sylter som säljs i över 350 varuhus världen över.

De KRAV-märkta bären som IKEA köper används i saft och sylt. Lingonen används även i sylten och drycken som serveras i restaurangerna.

– Vi vill säkerställa att våra produkter produceras på ett ansvarsfullt sätt genom hela tillverkningskedjan, därför beslutade vi inför skörden 2013 att bara använda KRAV-märkta lingon, blåbär och hjortron. Oberoende revisioner utförs kontinuerligt enligt KRAV-certifieringen för att säkerställa bärplockarnas villkor vilket innebär att både vi och våra kunder kan känna sig trygga i att bären plockats under bra förhållanden, säger Anders Lennartsson, hållbarhetschef, IKEA Food Services AB.

– Det känns värdefullt att vara en del av den långsiktiga satsningen på hållbarhetsarbete som KRAV innebär. Att bären ska plockas av arbetare som inte överutnyttjas är en viktig signal till hela branschen som ger effekt, inte bara i Sverige. Vi märker redan att intresset för våra vildväxande och KRAV-märkta produkter ökar i Europa och USA, säger Martin Engström, vd för Olle Svensson AB.

KRAV verkar för en ökad ekologisk produktion och konsumtion, främst genom att ta fram regler och erbjuda certifiering för användning av KRAV-märket. KRAV-märket visar att en vara är ekologiskt producerad, vilket betyder att den är producerad med hänsyn till naturen, klimatet, djuren och människorna.

IKEA restuarangerna är inte KRAV-märkta och det är inte heller saft- och sylt-produkterna, då krävs det bland annat att även sockret är KRAV-märkt.

– Att IKEA köper KRAV-märkta bär är ett stort och viktigt steg, framförallt innebär det mer rättvisa förhållanden för bärplockarna, säger Lars Nellmer, vd för KRAV.

Kontakt:
- Lars Nellmer, vd för KRAV, 018-17 45 01
- Martin Engström, vd för Olle Svensson AB, 070-55 82 322

Läs mer:
Det här innebär KRAV-märkta bär:
www.krav.se/vilda-bar-som-krav-marks-vad-ar-det-sarskilt-med-dem

KRAVs regler för vildväxande:
www.krav.se/regel/8-vildvaxande-produktion-0
Källa: KRAV

Senaste nyheter